Seuraa 

Olen alkanut yhä enemmän ihmetellä sitä, miten meidän lapset (vanhempi on 2 v.) on aina puettu kavereitaan pienempiin vaatteisiin. Yhden tutun lapsi on pienempi sekä painolta että pituudelta kuin meidän lapset ja silti hän käyttää isompia tai yhtä isoja vaatteita kuin meidän isompi lapsi. Meillä on samanlaiset mekot samassa koossa, ja heillä se on kuulemma jo nafti, kun meillä taas sopiva. Lasten pituusero on yli 10 cm ja painoero vajaa 3 kg.

Aloinkin epäillä, puenko lapseni liian pieniin vaatteisiin ja siksi kysyisinkin, miten oikea koko määritellään. Tähän asti olen valinnut koon niin, että hihat ja lahkeet eivät estä liikkumista, selkä on piilossa eikä vaate näytä makkarankuorelta. En taittele lahkeita, käytä henkseleitä tms. Paljonko housujen vyötärölle pitäisi jäädä väljyyttä? Nyt olen käyttänyt housuja, joissa housun ja masun väliin mahtuu ehkä noin kolme sormeani. Entä mikä on paidan oikea väljyys?

Ymmärrän toki, että yksittäisissä vaatteissa koko voi olla mitä tahansa. Jossain tapauksissa vaatteen mitoitus on pielessä tai vaate on kutistunut kuivausrummussa. Olen myös epäillyt, onko pienten lasten kohdalla vielä kilpailua siitä, kenen lapsi käyttää isoimpia vaatteita. Ikäänkuin lapsi olisi isompi ja paremmin kasvanut, kun vaatteiden koko on iso.

Että sitä saa yksinkertaisestakin asiasta hankalan, kun alkaa katsoa, miten muut toimivat...

Kommentit (8)

sopivan koon katsoa helposti kun laittaa lapsen nostamaan kädet ylös. Yltääkö hihat ranteisiin vai riittääkö ne enää vain kyynärpäihin. Eli niissä pitää ola vähän "yli pituutta" kädet suorana alaspäin seisoessa että pystyy leikkimäänkin. Joskun kun näkee lapsia joilla sopivan kokoisen takin hihat käännetty muutaman kerran niin että kun lapsi nostaa kädet eteensä hihat onkin sitte kyynärpäissä ja siinä pysyy. Sama haalaria valitessa lapsi istumaan, mihin lahkeet yltää. Sitten kontalleen kiristääkö selkämitta, missä lahkeet.

Sisä vaatteissa itse otan käyttöön niin että jos suorat hihat ja lahkeet niin ne on just sopivan pituiset eli kun kädet nostaa ylös ne on liian lyhyet, mutta muuten ne on tiellä lapsen leikeissä. Samoin lahkeet.

Mekoissa se on vähän hankalampaa itse tykkään että mekon kuuluisi peittää enemmänkin kuin juuri ja juuri takamus, myös lapsella. Jotkut pitää hoikalla lapsella sellaisiakin mekkoja, jotka ei yllä edes vaippaa peittämään, leveydestä viellä mahtuu. Voisikohan olla niin että sillä sinun kaverilla on tukevampi lapsi, leveydestä kirraa? Tai sitten heillä mekko on ollut kuumemmassa pesussa tai kuivaus rummussa, jolloin kutistunut?

Meillä poika noin 92cm pitkä ja käytössä vaatteita 80-110cm. Varsinkin shortseista ja t-paidoista hoikalle pojalle menee koko 80cm. Muutamat sishousut resorilla taas on kokoa 104/110cm. Eli ne vaihtelee tosi paljon valmistajasta riippuen. Suurin osa vaatteista on kuitenkin kokoa 92cm. Mitä taas tuohon housujen leveyden mittaamiseen tulee että mahtuu kolme sormea ei meillä toimi kun kaikki housut on yleensä liian leveitä, niin valitsen mieluiten sellaisia joissa on kiristys mahdollisuus, enkä jätä kolme sormea vaan ainoastaan yhden sormen verran tyhjään, muuten ne meillä putoaa päältä.

Kokomerkinnät ei kerro kaikkea, lasten mittasuhteet vaihtelee, jollain on pömppömasu, jollain lyhyet jalat, vaatteet istuu erilailla.

Meillä pyrin siihen että lapsilla olis aina sopivan kokoiset vaatteet päällä mutta joskus joku vaate on liian reilu ja lapsi silti siihen heti "rakastuu" ja haluaa sen käyttöön, joskus joku muka sopivan kokoinen kutistuu ekassa pesussa mutta sitä ei silti heti raaski laittaa sivuun.

Meillä kaksi vanhinta on 124 cm ja 114 cm, vanhempi käyttää 122 ja 128cm yläosia ja 122 cm housuja, mekoissa ja hameissa menee molemmat. Nuorempi käyttää 116 cm yläosia pääasiassa , mutta jotkut 110 cm menee ja jotkut 122 cm:kin on ihan hyvän näköisiä, housuissa paras koko on 110 cm, jotkut on jo 116 cm.

Varsinaista kasvunvaraa en koskaan osta vaatteisiin, mutta toive tietenkin on että vaate menisi vuoden verran ainakin. Jos lahkeita tai hihoja pitää kääntää, on vaate liian iso. Paidoissa ja housuissa suosin tyköistuvaa eli väljyyttä ei tarvitse jäädä ollenkaan. Housujen vyötärö on sopiva jos sen saa helposti kiinni, mutta housut pysyy paikallaan menossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän isommalla tytöllä on pitkä selkä , mutta lyhyet kädet. Useimmissa paidoissa hihat ovat oikean mittaiset tytölle vasta kun paita jo muuten liian lyhyt. Tyttö myös melkoisen hoikka (107 cm/16 kg), joka sekin luo omat vaikeutensa. Kun housujen vyötärö on sopiva niin lahkeet ovat jo liian lyhyet, onneksi monissa housuissa on säädettävä vyötärö.

Kiitokset kiinnostavista viesteistä ja mm. Marelalle erinomaisista neuvoista. Ainakin näiden vastausten perusteella arvioisin käyttäväni ihan oikeita kokoja. Housuissa ehkä jatkossa kiristän vyötärön aavistuksen kireämmälle. Lapsi kun yleensä heittää kaikki vaatteet pois, niin on vaikea tietää, onko vaate epämukava, liian pieni/iso tai lapsi vaan tykkää olla ilman vaatteita.

Ilmeisesti sopiva koko on monille pitkälti mielipideasia ja lasten pyöreydessä tosiaan on eroja.

Olen joskus pohtinut samaa, kun tuntuu että kooltaan pienemmät muksut käyttää kokoa isompia, kuin meillä on käytössä ;) Asiaan kyllä saattaa vaikuttaa tosiaan myös se, että meidän neiti on melko laiheliini :) Ja mä en oikein osaa ostaa vaatetta "varastoon", kun en vieläkään osaa arvioida mitä vauhtia tyttö kasvaa, eli onko kesä vai syksy kun tarvitaan isomman koon vaatetta jne. Meillä on kunkin koon vaatteet olleet aina käytössä vähintää ko pituuteen asti, jopa hiukan sen yli. Eli nyt kun tyttö on kutakuinkin 80cm pitkä, on vaatteetkin vielä oikeastaan kaikki 80 cm. Tosin nyt alkaa hiljalleen näyttää siltä, että vähitellen saattaisi olla aika siirtyä seuraavaan kokoon. En tiedä, mä olen ajatellut että käytän itse vaatteet lapsella myös "sopivammaksi" kuin monet muut, jotka siirtyvät aiemmin isompaan kokoon. Oisko sitten niin, että toisten mielestä pitää olla aina "kasvunvaraa" tms?!

t. Ope ja tyttö 1v 8kk

Itse taisin esikoisen kohdalla ostaa vähän liikaa kasvunvaraa, kun kokemattomalle äidille kaikki toitottivat, että lapsilla jää kaikki vaatteet niin pian pieniksi. Huomasin tämän itse, kun juttelin ystäväni kanssa, jolla hiukan isompi lapsi kuin omani ja joka kuitenkin käytti samaa vaatekokoa. Näin, että itse asiassa vaate näyttää ja varmaan lapsesta myös tuntuu kivemmalta päällä eikä haittaa leikkejä, kun on sopiva. Saattoi liittyä siihen, että esikoisen kasvu lähti pikkuvauvana vähän nihkeästi liikkeelle ja olin siitä huolissani -> oli kiva nähdä, kuinka lapsi kasvaa, kun taas "piti" siirtyä seuraavaan vaatekokoon. Saattoi olla innostusta myös siitä, että olin alesta löytänyt jonkun kivan isomman vaatteen ja halusin sen pian käyttöön, niin tuli käärittyä niitä hihoja.

Kuopus onkin sitten saanut olla juuri sopivan kokoisissa vaatteissa. Ne pienet vaatteethan ovat juuri niitä kaikkein söpöimpiä! Haikeana olen tämän jälkimmäisen ja ehkä vikan vauvan kanssa siirtynyt seuraavaan kokoon - siitä huolimatta, että hän on kasvanut suht hitaasti: koko 62 meni 5,5kk, 68 meni 9kk:een saakka, nyt 1,5-vuotiaana osa 80 cm vaatteista vielä reiluhkoja.

Lisäksi on erilaisia mieltymyksiä. Meillä on yksi tuttava, jonka lapset ovat mielestäni aina liian pienissä vaatteissa. Ehkä hän ihmettelee, miksi meidän lapsilla on aina liian suuret vaatteet? No, tätä äitiä eivät vaatteet muutenkaan kyllä kiinnosta, tyytyväisenä ottaa kaikki lahjoitukset vastaan ja iloitsee, kun ei tarvitse ostaa itse yhtään lastenvaatetta. Minä taas saatan ostaa lapsille jonkun kivan vaatteen, vaikkei akuuttia tarvetta olisikaan. Harrastuksensa, mieltymyksensä ja tapansa kullakin. Joku saattaa muistaa, että joutui itse lapsena aina kulkemaan liian suurissa/pienissä vaatteissa ja haluaa varmistaa, ettei oma joudu: ostetaan sitä kasvunvaraa tai toisinpäin otetaan vaate käyttöön siinä vaiheessa, kun joku toinen luokittelisi sen jo pieneksi.

Meilläkin pääsääntöisesti niin molemmilla lapsilla, että ensin otetaan seuraava koko paidoista käyttöön, muutama kuukausi sen jälkeen vasta vaihdetaan housut isompiin. Tää saattaa selittyä sillä, että lapsen kasvu tapahtuu suunnassa päästä varpaisiin.

- Reeta

Minulla on kolme tyttöä,

vanhin on n.110cm pitkä ja käyttää paidoissa 116/122cm, ja housuissa 110cm, on tosi hoikka rakeenteeltaan.

keskimmäinen on n.100cm pitkä,ja housuissa on käytössä

100-104cm ja paidoissa 110cm.

nuorin on n.80cm ja housut on 80-86cm ja paidat 86/92cm.

meilä on aina lapsilla olleet yläosat yhtä numeroa suurempia kuin housut, ja mainittakoon että kaikki ovat hoikahkoja, esikoinen todella hoikka,että hänelle on tosi vaikea löytää sopivia istuvia housuja.

Meillä puetaan lapset sopiviin vaatteisiin, koska inhoan niitä liian pitkiä lahkeita ja hihoja sekä vyötärölle kurtattuja jättikokoisia haalareita. Riippuu tietenkin paljon lapsen mallistakin tuo vaatekoko, sillä jollain pitkäselkäisellä voi olla isompi paidan koko tarpeen tai pitkäjalkaisella isompi housujen koko kuin paidan jne.

Meillä lapset ovat pituudeltaan 110cm ja 115cm ja molemmilla vaatekokona 110-116cm riippuen vaatteesta. Pidempi lapsi on vartaloltaan erittäin hoikka, joten hänellä esim. shortsit täytyy olla 110cm ja lyhyempi lapsi taas pulleavatsaisempi, joten shortsit on kokoa 116cm pääsääntöisesti. Samoin t-paidoissa. Sen sijaan pitäkähihaisten ja -lahkeisten koot menee toisinpäin ja vaatteet on valittava malliltaan vartalotyypille sopivaksi.

En kyllä ymmärrä jos vaatekoollakin voi kilpailla :( Eikös se ole mukavaa, että sama koko menee pidempään ?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat