Seuraa 

Heippa!

Sellainen juttu jäi viimeksi vaivaamaan kun käytiin neuvolassa ihan normaalisti ja siinä sitten kun terkka oli ilmeisesti esitellyt edellisille kasvukäyriä tms. niin sattui tietsan ruutu olemaan meitä päin ja pojan tiedot siinä auki..

Niin ennen kuin terkka sen näytön kerkesi kääntää, niin huomasin että jokaisesta soittamastani asiasta oli muistiinpanot, siis silloin kun soitan neuvolan soittoajalla jostain pikkuasiasta, kuten d-vitamiinien unohtamisista tms. Yksi teksti alkoi ainakin että ' Huolestunut äiti soitti kuumeesta jne.. Soitin kysyäkseni mitkä ovat kuumeen ja lämmön rajat. Joka ainuasta soitosta taisi olla jotain ja niitä on kuitenkin esikoisen juuru saaneena aika monta.

Tuli jotenkin ihan omituinen olo kun kaikki puheet oli siellä ' paperilla' .

Onko ihan normaali käytäntö neuvoloissa? Asutaan kyllä aika pienellä paikalla, että ehkä heillä ei ole parempaa tekemistä. Vai ollaanko me jossain erikoistarkkailussa :D? Syytä ei pitäisi omasta mielestä olla.

Saanko nähdä tiedot jos pyydän? Tai siis onko minulla oikeus siihen?

Kommentit (6)

kerroin hänelle kerran pojan linttaanastuvista jaloista, jolloin hän kommentoi tyyliin " mutta niinhän sinunkin vasen jalka astuu linttaan" :) Niin todellakin on, mutta siitä emme olleet koskaan ennen puhuneet, hän vain oli laittanut asian muistiinsa :)

muutoinkin KAIKKI tuntuu olevan tällä tädillä muistissaan, mutta mikä sen ihanampaa olisi :)

Juuri noinhan kuuluisi toimiakin, eli kaikesta jää muistiinpano potilaspapereihin. Myöhemmin, jos tulee jotain isompaa ongelmaa, sairastelua, on helppoa kun voi neuvolan papruista tarkistaa, milloin on minkäkinlainen oire mahdollisesti alkanut ja mitä neuvoa siihen on annettu. Periaatteessa kaikki pitäisi kirjata ylös, usein ei kuitenkaan ehditä tai viitsitä - kuten meidän perheen entinen terkka. (Mun pojalla oli kiinteiden kanssa aika rajusti ongelmaa kun alotettiin soseiden antaminen ja terkka lupasi kirjata asiasta käytyä keskustelua myöhempää tarvetta varten, mutta kun myöhemmin lääkäri luki neuvolalehteä, ei sinne oltu puoleen vuoteen kirjattu mitään. Olin pettynyt.)

Periaatteessa sinulla on lapsesi huoltajana oikeus lukea mitä hänestä on kirjattu. Tämä perustuu lakiin potilaan oikeuksista.

Ole tyytyväinen siihen, että teillä on terveydenhoitaja, joka ottaa tosissaan hommansa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa eli teidän neuvolassa toimitaan oikein. Viime maaliskuussa tuli voimaan hoitotakuu. Tähän liittyy myös se, että th.henkilökunnan tulisi kirjata potilaspapereihin ylös kaikki potilaskontaktit, siis myös puhelut. Jos myöhemmin jotakin ilmenee, nähdään mitä neuvoja on annettu mihinkin asiaan. Näin ei tosin joka paikassa tehdä, liekö sitten syynä ajan puute tai viitsimättömyys.

Sinulla on myös oikeus saada lukea itseäsi ja lastasi koskevia tietoja.

Hetken luulin että ollaan tosiaan jossain tehovalvonnassa! :D

Terveydenhoitaja on aivan ihana ihminen ja varmasti tekee työnsä hyvin sitä en kiistä. Ollaan koko perhe tykätty käydä siellä.

Olen myöskin joskus lukenut omia papereitani ja se on kyllä hassu fiilis lukea tarinaa, missä olet itse päähenkilönä. ;)

Mutta hyvä että kaikki hyvin..

Asetus sanoo potilasasiakirjojen pitämisestä, että niihin täytyy kirjata kaikki yhteydenpito potilaiden kanssa. Siis käyntien lisäksi myös puhelinkontaktit. Aiemmin tämä asetus sitoi lääkäreitä, nyt hoitotakuun myötä myös terveyden- ja sairaanhoitajia. Pelkkää ajanvarauksen tiimoilta tehtyä soittoa ei tarvitse kirjata tyyliin " soitti varatakseen ajan" koska annettu aika toimii kirjauksena sinällään. Varsinainen tekstimuotoinen kirjaus pitää tehdä jos potilaalle on annettu jokin hoito-ohje. Tämä on sekä työntekijän että potilaiden oikeusturvaa, kun myöhemmin voidaan papereista tarkistaa kuka on sanonut mitä ja koska. Kiireessä ja huolimattomuudessa saattaa merkinnät kuitenkin jäädä puuttumaan. Sinulla on lapsen huoltajana oikeus nähdä paperit, mutta asetuksen mukaan tästä pitäisi tehdä kirjallinen pyyntö ja työntekijällä on oikeus olla läsnä kun potilaspapereita luet.

ja tässä on periaatteessa kyse myös terveydenhoitajan oikeusturvasta eli kaikki mitä on sanottu (ja periatteessa myös joissain tilanteissa) jätetty sanomatta TÄYTYY oman oikeusturvan takia kirjata ylös. Itse kyllä kanssa tunnistan tuon oudon olon, kun luin sairaalassa potilaskansioni :) Siis mitään virheitä tai epäolennaisuuksia siellä ei ollut (Joita ei siis saa ollakaan), mutta jotenkin silti ihan hölmöjä juttuja :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat