Seuraa 

Tai mitä eri syitä on alkuraskauden keskenmenoille, siis puhun nyt ihan ekan parin viikon keskenmenoista. Itse pari kokeneena ja 3,5 vuotta yrittäneenä luulen että mulla on kiinnittymisessä ongelmaa...

Kommentit (13)

...sanoi meidän lapsettomuuslääkärimme silloin, kun olimme vielä hoidoissa. Meille tehtiin 1,5 vuoden aikana kaiken kaikkiaan 4 ICSI-hoitoa

(4 tuoresiirtoa ja 4 PASia). Joka kerta siirrettiin 2 alkiota, eli yhteensä 16 alkiota, tulokseksi saimme vain yhden tuulimunaraskauden, joka todettiin ultrassa rv 8 ja keskeytyi itsestään muutama päivä ultran jälkeen. Eli alkioissamme oli käsittääkseni kromosomipuolella joku ongelma, jonka vuoksi alkion kehitys loppui pian siirron jälkeen, eivätkä ne siis myöskään kiinnittyneet. Alkiot olivat myös " hitaita" , eli siirtopäivänä (2 vrk punktiosta) yleensä 2-4-soluisia.

Joku kirjoitti tällä palstalla lääkärinsä sanoneen, että hyvälaatuinen alkio kiinnittyy vaikka koeputkeen :o), eli alkion laatu on ihan ratkaiseva näissä kiinnittymisasioissa.

ennen menkkoja... viitsisikö joku kuvailla tarkemmin, että miten tämä noin käytännössä esiintyy. (olisi mielenkiintoista tietää esim. että kuinka monta päivää ennen menkkoja on ruskeaa vuotoa ja onko ruskean vuodon ja menkkojen välillä " tyhjiä päiviä" tai milloin menkat sitten tulee tämän ruskean vuodon jälkeen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla polyyppi oli kohdussa. En tiedä voiko se olla munasarjoissa. Endoa ja kystia käsittääkseni ainakin voi olla munasarjoissa.

Polyyppi poistettiin emättimen kautta tähystämällä. Hysteroskopia oli toimenpiteen nimi ja se tehtiin sairaalassa päiväkirurgiana. Toimenpide kesti noin 15 minuuttia. Kuvittelisin, että se vastaa kaavintaa. Mulle se tehtiin alavartalon puudutuksessa eli muutama tunti meni puudutuksesta toipuessa kunnes jalat taas kantoivat. 2 päivää sain sairaslomaa, mutta se ei olisi ollut välttämätöntä.

Mun polyyppi oli ultran mukaan noin 0,5 cm, mutta kun sitä tutkittiin keittosuolakokeessa tarkemmin, olikin sen koko suurempi. Se oli ilmapallon tyyppinen eli kanta oli pienempi ja itse pallura suurempi. Ultrassa näkyi ilmeisesti polyypin kanta.

Toivottavasti kivun aiheuttaja selviää. Mulla polyyppi ei aiheuttanut kipuja.

Itse en muista, miten se asia oli. Että onko niin, että joillakin on enemmän " taipumusta" niihin kuin toisilla?! Itseäni on alkanut mietityttää, josko sellainen on taas jatkossa raskauden ehkäisijänä.

Tuli mieleen vielä, että kiinnitymisongelmiinhan on olemassa apuna myös se alkion kuoren avaus. Itselläni ei tosin ole siitä tarkempaa tietoa.

Kyselenpä lääkäriltä lisää, kun tiistaina menen pas-siirtoon.

Jännä homma, jos sellanen polyyppi voi piileskellä pitkänkin aikaa ja haitata omalta osaltaan kiinnittymistä, eikä edes epäillä tai näy mitenkään. Mulla ei kuitenkaan ole vaikuttanut vuotoon lisäävästi, hoidot tietty on, mutta nyt oli välikierto ivf:n jälkeen ja vuoto oli päinvastoin tosi niukka. Tässä on vaikea kroppaansa enää tuntea, kun on milloin mitäkin mömmöä vetänyt!!

Mulle sanottiin AVA:lta, että alkion kuoren avauksesta ei ole apua kiinnittymiseen. Joskus on luultu olevan, mut siitä ei ole näyttöä.

Polyypistä kyselisin Kamulta. Miten se poistettiin?

Mulla on jotain " hämärää" kipuilua oikealla puolella alavatsaa. Alkoi jo ennen menkkoja ja jatkuu edelleen. On ollut jo edellisessäkin kierrossa, mut olen luullut, et kuuluu hoitoihin. Sellaista pientä juilimista, niin kuin ovis.

Nyt on PAS tiistaina 17.1. ja olin ultrassa 10.1. Jotain siellä näkyi, n. 1 cm halkaisijaltaan, ei kovin selvästi. Lääkäri ei osannut sanoa mikä se on, epäili endoa, ei maininnut polyypeista mitään. Ivf:n ekassa ultrassa marraskuussa näkyi myös jotain pientä. Voisiko se olla polyyppi...Onko polyyppi kohdussa vai munasarjassa?

Kiitos, jos viitsit vastata, mä en tiedä näistä mitään.

Myös mulla oli polyyppi kohdussa, mutta ilmeisesti ainakaan pienempää polyyppia ei ole ihan helppo huomata. Mulle tehtiin julkisella puolella 3 ivf:ää eikä polyyppia huomattu. Ekassa ultrassa VL:ssa se huomattiin, mutta vasta tuloksettoman ivf:n jälkeen sen kokoa tutkittiin tarkemmin ja sain lähetteen polyypin poistoon.

Polyyppi voi aiheuttaa runsaampaa vuotoa kuin normaalisti on ollut. Mulla vuoto lisääntyi pikkuhiljaa.

E-vitamiini on tärkeä raskausvitamiini. En tiedä voisiko sen puute vaikuttaa kiinnittymiseen. Itse otan varmuuden vuoksi päivittäin annoksen vehnänalkioöljyä, missä sitä on paljon.

Hei Siss!

Ei ollut mitään puhetta polyyppien uusimisesta, joten tietoa ei ole. Kuvittelisin, että tuskin ne kovin nopeasti kasvavat, mutta toisaalta melko pienikin polyyppi voi häiritä kiinnittymistä. Mulla polyyppi oli halkaisijaltaan noin 1 cm eli aika pieni.

että hormonitasapainon häiriö vois tätä aiheuttaa. Eli keltarauhanen ei toimi kunnolla, niin kohdun limakalvokaan ei voi vastaanottaa alkiota. Keltarauhasen vajaatoimintaan liittyy ruskea vuoto ennen menkkoja ja lyhyt luteaalivaihe.

Eräs ystäväni sai myös paljon keskenmenoja alkuvaiheessa ja sitten selvis, että sen miehellä oli huonolaatuiset siittiöt, lääkäri oli sanonut, että keskenmenot tod.näk. johtuvat siis siittiöistä.

Lääkärin mukaan se " toimii kierukan tavoin" ja alkio ei pääse kiinnittymään. En tiedä ovatko ne kovin tavallisia, mutta suht yksinkertaisella toimenpiteellä se poistettiin ja väliin ei tarvinnut kuin yhden kierron, kun pääsi taas jatkamaan hoitoja. Polyyppi on käsittääkseni muuten ihan harmiton ilmiö, mutta raskaaksitulon kannalta sillä voi siis joskus olla vaikutusta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat