Vierailija

Voisin jelppiä jos lastenhoidoiltani ehdin tässä tulevan vuorokauden aikana. Painun nyt nukkumaan, mutta laittakaa tähän ketjuun kysymyksiä, niin voin koettaa niitä purkaa. Kaikkeen en välttämättä osaa vastata, mutta josko sitten joku muu...

Terveisin ' hoitovapaalainen'

Sivut

Kommentit (54)

" neuvoksi tuohon sekavaan cv:n et lähde" , " et mitä ne painottaa" , " kysyä suosittelijalta, et osaa varautua" ...

Varmasti joku haukkuu minut nyt kielipoliisiksi ja ihmettelee, mitä väliä näillä on. Hei, minäkin teen virheitä, en minä sitä kielläkään, mutta pitäisi sentään hieman huomioida oikeinkirjoitusta -varsinkin juuri virallisissa papereissa, kuten työhakemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä, kasvastustieteiden maisteri, kaipaisin hieman neuvoja.

Olen ollut kuusi vuotta kotona ja sitä ennen henkilöstön kehittämisen hommissa. Se ei kuitenkaan koskaan tuntunut omalta alalta ja vielä vähemmän nyt pitkän kotona olon jälkeen ja pienten lasten äitinä haluaisin jotain hieman " vähemmän haastavaa" . Tarkoitan tällä sitä, että haluaisin jotakuinkin 8-16 työtä, jossa ei tarvitsisi päätä vaivata työpäivän jälkeen.

Jos ja kun haen jotain työtä, jonka uskoisin sopivan minulle, niin miten vakuutan työnantajan siitä, että minulle " kelpaa" työ, johon ei vaadita korkeakoulututkintoa? Jos esim. haetaan hlöä, jolla olisi merkonomin tai tradenomin tutkinto mutta itse työ sisältää paljon vaatimuksia, joiden koen kohtavaan työminäni ominaisuuksia.

Kiitos paljon!

ps. oletko psykologi vai meikäläisiä...?

kun on koulutus vähän eri linjalta kuin työkokemus? Miten hakea esim. markkinoinnin alan paikkoihin tai muihin kaupallisen alan töihin? Mitä hakemuksiin kannattaa laittaa?

Miten päättää työhakemus?

esittää. Jo esitysmuoto CV:ssä on toimiva ja kevyt lukea, niin ei siitä pitemmästäkään cv:stä haittaa ole. Oma CV:ni on usemman sivun pituinen, koska taas teen lyhyemmän, napakan hakemuksen. Perusohjeena vaan tätä työnhakua aloittelevalle on koettaa karsia turha sälä pois. Jos olet ehtinyt elämässäsi opiskella, tehdä useampaa työtä yhtä aikaa, koluta ulkomaita ja harrastaa siten, että hyödyt niistäkin kuvioista työnhaussa, niin totta ihmessä kaikki se pitää näkyä.

En ala tässä ' nokittelemaan' kenenkään kanssa vaan toivon, että joku saa hakemustaan eteenpäin, ettei se homma nyt siihen tyssää...niinkin on monelle käynyt. Eli kerro sinäkin ihmeessä omat tietosi ja vinkkisi.

Ystävällisesti: Meeri

Painota juuri sitä, mitä sinulla on ja mitä vaaditaan haettavassa x-hommassa. Muutenkin on hyvä muunnella omaa CV:tä uuden haun puitteissa, ethän laita sitä samaa hakemustakaan uuteen paikkaan,vai?!

Ja tuo sinun mainitsemasi atk-osaaminen, älä vähättele sitä vähääkään vaan voit oppia vielä lisää jo opitun päälle, jos se vain sinua jaksaa kiinnostaa ja on työn kannalta olennainen taito. Mainitse ihmeessä ne erikoisohjelmat, jotka hallitset - samallahan viestität sitä, että tiedät jo vähän tuon haettavan työn eri puolista ja käytännön vaatimuksista.

Onnea hakemuksen tekoon!

Meeri

Minulla on ja edessä työnhaku 5v kotiäitiyden jälkeen ja olen ihan jumissa..

Alani on psyk.sairaanhoito ja keikkahommia olen tehnyt kotiäitinä jonkin verran. Miten voisin muotoilla kotiäitiyden " positiiviseen" muotoon? Työkokemusta kun on siihen verrattuna vain vähän..

Täytyy lukea aiempi ketju tarkasti, josko sieltä löytyisi alkulauseet hakemukseen... Alku kun on aina NIIIIIN hankalaa..

=)

Mutta pakko oli tulla sanomaan että tosi hienoa kun teit tämän aloituksen! Pitää varmaan itsekin poimia tästä vinkkejä tulevaisuuden varalle.

ja se lienee yksi vahvimmista avuistasi työnhaussa. Pidä siis sitä esillä, mutta älä tyrkyttämiseen asti. Jos/kun haastatteluun pääset, niin valmistaudu kertomaan ytimekkästi siitä, miksi päätit opiskella vielä aikuisiällä ja miten koit sen auttavan jatkossa.

Hienoa, että olet jaksanut opiskella ja saada lisäkapasiteettia itsellesi.

Peukkuja!

Meeri

nykyisessä tilanteesssa. Tuo nimittäin kuulostaa siltä, kuin olisit joutunut ' kunnon työpaikakiusaajan uhriksi' . Sitä ei kannata katsoa kauaa, jollei sitten esimiehesi voisi tehdä asialle jotai....vai onko tilanne jatkunut jo pitkään ilman ylempien tahojen puuttumista?

Et ole tilanteessasi ainoa ja melkeinpä voin sanoa, että jos sinulla vielä perhettä ja lapsia, niin olet kyllä heille suuremmassa vastuussa ja tärkeä, kuin mitä tuo työ on. Voit hyvinkin ajaa itsesi ' piippuun' tuossa tilanteessa.

Rupea siis katsomaan muita työmahdollisuuksia tai koeta hakea itsellesi hetki hengähtää ja miettiä tilannettasi; joskus jääminen sairauslomalle voi tehdä hyvää.

Se, mitä hakemukseen laittaa tuossa tilanteessa onkin eri juttu. Voit tietysti viitata siihen, että haet uusia haasteita tai sitten elämäntilanteesi on muuttunut siten, että haluat vaihtaa työpaikkaa.

Kokemuksesta voin sanoa, että jos vain on ' hyvä tyyppi ja työihminen' niin heille kyllä on paikkansa tässä maailmassa. Säilytä siis työkykysi ja mieti kauanko jatkat tuossa kuviossa.

Voimia sinulle ja rohkeutta tuleviin päätöksiisi!!!

Meeri

Miten hyödynnän hakemuksessani sitä mitä olen oppinut tai tehnyt nykyisessä työssäni? -->Laita kaikki työelämässäsi oppimasi asia ylös ja kuvaa itsellesi omat työtehtäväsi. Poimi niistä sitten olennaisimmat ja hakemaasi tehtävään vastaavat osaamisesi. Lähde tästä. Sulla on hyvä pohja ' alemmasta koulutuksesta' huolimatta....Ja ei se koulutus vaan miten sitä osaa käyttää, on mun mottoni täs vuosien varrella....

Nykyinen työni ei siis vastaa koulutusta. --> No hätä, hyödynnä jo kertynyttä äläkä turhaan tuijota taaksesi...voit aina päivittää osaamistasi, jos siltä tuntuu; eri alojen kursseja etc. on varmasti tarjolla.

Toivottavasti sait apuja!

Terkuin Meeri

Joskus voi tosiaan käydä niin, että se työkokemus jää puuttumaan ja sitten opintojen edetessä onkin vaikea saada edes sitä työnmurustakaan.

En tiedä kuinka iso tuo nykyinen paikkakuntasi on - onko sinun ihan pakko asustella siellä, tarkoitan siis että olisiko jollain muulla paikkakunnalla paremmat mahdollisuudet?

Oletko jo käynyt tsekkaamassa työkkärin palvelut? Isommilla yliopistopaikkakunnillahan on ihan omat työnhakupalvelut mm. akateemisille opiskelijoille. En nyt sitten tiedä tuota sinun paikkakuntaasi, et millainen työkkäri siellä on. Joskus vain on lähdettävä ihan alusta ja esim. työharjoittelun kautta, et sais ' pään auki' hommalle.

Jollain konstilla sitä ois päästävä alkuun....voisitko ajatella kokeilevasi jotain ihan muuta, mutta joka voisi paremmin tärpätä? Koettaisit sitten sen työkokemuksen jälkeen oman alasi hommia? Ehdottelen, heittelen nyt tässä...

En nyt heitä enempää ideaa. Vastaile ja kommentoi...pähkitään tota yhdessä. Ei vielä kannata painua epätoivoon.

Meeri

löytyykö sulla vastaavaa koulutusta, työkokemusta tai ominaisuuksia/vahvuuksia. Tee vaikka lyhyt yhteenveto + ja miinukset siitä, mitä on ja mikä puuttuu omasta mielestäsi kun haet kyseiseen työhön. Tee siis erillinen suttupaperi, johon mietit ja hahmotat hakemukseen meneviä asioita.

CV ei tartte olla kronologinen. Tärkeintä on, että haettavan työn tai tehtävän kannalta tärkeimmät tietosi on heti alussa....papereidesi lukija ei välttämättä lue papereita loppuun, joten varmista että ' valttikorttisi' on heti näkyvillä ja selkeästi.

Koeta puristaa hakemus yhteen A4:n ja viittaa tarvittaessa selkeästi rakentuvaan CV:n. Voit laittaa itsestäsi lyhyen kuvausosion esim:

MILLAINEN OLEN TYÖNTEKIJÄNÄ/MILLAINEN OLEN ' LASTENHOITAJANA' etc. ja kirjoittaa siihen itseäsi kuvaavan osion, jonka laitat cv:n alkuun tai loppuun, riippuen siitä onko sulla reilusti hyvää työkokemusta taijos ei ja pelaat lähinnä innollasi ja aseteellasi, niin silloin laittaisin heti alkuun näkyville.

Tärkeintä on, että halu tehdä töitä ja saada se paikka, sen perustellen näkyy. Mieti siis hakemustasi työnantajan kannalta - saisitko itse hyvän kuvan osaamisestasi/taustoistasi hakemuksessasi/CV:ssä jos ottaisit itseäsi töihin.

Suosittelija on plussaa...lupa pitää aina kysyä suosittelijalta, et osaa varautua mahdolliseen puhelin tai nettitiedusteluun.

Oisko toi tossa. Kysy lisää jos tarvis. Onnea!

Paikkakunta on noin 35 000 asukkaan alueensa " iso kaupunki" . Olen muuttanut tänne mieheni vuoksi, mutta kohta todellakin lähden takaisin sinne mistä olen tullut.

Jäljellä oleva ongelma minusta on se, etten enää koe itse voivani vaikuttaa työllisytyyteeni. Hakijan ominaisuuksilla ja työhön sopivuudella tuntuu olevan hyvin vähän merkitystä, jos ilmeneekin tarve " työllistää joku työtön jolta loppuu työllistämistukijakso ja on saatava sille taas jotain hommaa" . Tämä on tullut ihan suoranaisesti ilmi, ja työttömiä työnhakijoita työllistämistuki kainalossaan täällähän riittää.

Mielestäni olen rakentanut työnhakustrategiaani (tässä sen nimi on oikeastaan järjestelmäänujuttumisstrategia) nöyrästi ja viisaasti: Olen avoimesti ja vilpittömästi kiinnostunut kaikista tehtävistä, matalimmistakin rutiinihommista, kunhan ne vaan jotenkin rakentavat ja tukevat sitä alaa, jota olen opiskellut. Saisin varmasti töitä tyyliin siivoojana tms, mutta se ei mitenkään vie eteen päin ns. uraani, siis sitä alaa, josta oikeasti olen kiinnostunut ja jota olen opiskellut.

Kiinnostaisi tietää, missä se eläkepommi lepää tai miten uhkaava työvoimapula ilmenee, kun valtakunnallisesti katsoen syrjässä oleva kaupunki seutukuntineen ei ole millään lailla kiinnostunut tai jopa suorastaan tyly normaalia muuttoliikennettä vastaan pyrkivää paikkakunnalle muuttavaa, nuorta ja koulutettua kohtaan.

Haen töihin X-alalle ja olen kirjoittanut CV:een yleisesti osaamisestani, mutta laitanko tilalle ennemmin osaamiseni X-alalta?? Vai laitanko ne peräkkäin vai miten? Entä onko atk-taidot hyvä mainita, osaan vain perusohjelmat, ei mitään hienouksia :D Plus tietysti X-alalla tarvittavat ohjelmat, mitkä kuitenkin vaihtelevat eri yrityksissä.

Kiitos ap, olen saanut sinulta monta hyvää vinkkiä!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat