Seuraa 

Meillä alkaa olla kohta sängyssä yöllä ahdasta,kun esikoinen tulee joka yö viereen nukkumaan,nukahtaa siis omaan sänkyynsä,mutta yöllä hiippailee sitten meidän viereen,meille syntyy toukokuussa toinen vauva ja mietinkin miten mahdumme kaikki sänkyyn,kun imetän vauvaa sängyssä yöllä,millä saisi esikoiselta tuon tavan pois,että hän herää joka yö ja tulee viereen.Meitä ei haittaa kyllä se että lapsi nukkuu vieressä muuten,suloistahan se on aamulla huomata että taas on tyttö viekussa,mutta kohta alkaa se yörumba vauvan kanssa ja se kyllä sekoittaa sitten esikoisenkin yöunet kun ei pysy sängyssään,kokemuksia ja neuvoja?

Kommentit (10)

...vuodevaatelaatikon esikoiselle, kun pikkusisko oli syntymässä. Vuodevaatelaatikko on päivisin meidän sängyn alla, iltaisiin otettiin esille. Meillä tosin poika nukkui siinä koko yöt siskon syntymän jälkeen (ihan viime päiviin saakka), mutta voisi käydä myös teidän tapauksessanne, ts. ei tulisi viereen, mutta pääsisi turvallisesti äidin ja isän kanssa samaan huoneeseen. Itse olen lapsena käyttänyt vuodevaatelaatikkoa juuri tuohon tarkoitukseen - pikkuveli meni isän ja äidin väliin ja minä siis laatikkoon...

Tietysti parasta olisi opettaa nukkumaan koko yö omassa sängyssä, mutta jos tuntuu siltä, että lapsi ei ole kypsä esim. nukkumaan yksin, voinee keksiä välivaiheratkaisuja. Esim. meillä esikoinen lähti aiemmin yöllä omasta sängystä vaeltamaan, sai hirveitä kauhukohtauksia, kun heräsi kunnolla vasta olohuoneessa... Yöt rauhoittuivat, kun tuli meidän huoneeseen nukkumaan - omaan sänkyyn siis kuitenkin.

Toivottavasti teilläkin yöt rauhoittuvat - keinolla millä hyvänsä!

Terkuin TEL ja muksut

Tämä hiippailu alkoi kun tutti jäi reilu 3kk sitten. Sen jälkeen on pitänyt olla tytön kanssa samassa huoneessa kunnes nukahtaa. Tämän takia kaiketi kun yöllä havahtuu, ja huomaa että on yksin, hiippailee meidän väliin. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Joskus on parikin viikkoa välissä ettei tule ollenkaan. Nyt kahtena aamuna on tullut juuri ennen kellonsoittoa ja herätystä.

Meille on myös tulossa ensi kuussa toinen lapsi ja haluaisimme vierottaa esikoisemme tästä hiippailusta. Täytyisi kai vain viedä hänet aina takaisin ja olla sen aikaa että nukahtaa uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä esikoinen ei koskaan ole tullut viereen. Tai taisi kerran-pari ehkä 3 vuotiaana tulla, mutta ei osannut siinä nukkua ja meni itse takaisin. Kuopus taas,, nyt 4 v, tulee joka yö. Tai menee jo illalla vanhempien sänkyyn nukahtamaan, kannetaan omaan sänkyyn ja hippailee klo 1-5 vanhempien sänkyyn. Toisaalta " kärsimme" siitä, uni on katkonaista, joskus jopa jompikumpi vanhemmista luovuttaa ja menee lapsen sänkyyn.

En kuitenkaan raaski lasta pakottaa tai huudattaa omaan sänkyyn. Kun asiasta on juteltu, lapsi sanoo pelkäävänsä pimeää. Edes se että isosisko nukkuu samassa huoneessa ei auta, äidin viereen on päästävä (ja nimenomaa äidin, tulee nimittäin joskus jopa perässä omaan sänkyyn jos minä olen sinne aamuyöllä siirtynyt). Voisi tietysti yrittää noita omaan sänkyyn palauttamisia, mutta en oikein jaksa uskoa onnistumiseen, tulisi huuto, kaikki heräisivät ja sitten olisikin kaikkien vaikea nukahtaa. Siispä olen tuuminut, että tuskin enää koululaisena vieressä nukkuu... (toivottavasti). Yleensä jossain vaiheessa uni alkaa olla niin raskasta ettei enää heräile yöllä.

Jos vauva olisi tulossa niinkuin tuossa joku sanoi, ottaisin varmaan itse ennemmin tuon vuodevaatelaatikkosysteemin käyttöön.

Meillä kolme lasta, 6v, 2v ja 9kk. Meillä on suht iso sänky (180cm) ja sitten sängyn vieressä sivuvaunu vauvalle. Tuo esikoinen todella harvoin enää tulee luoksemme yöllä, vaikka heräisikin. Taapero tulee joka yö, poikkeuksia lukuunottamatta. Vauva nukkuu sivuvaunussa nyt kun olen lopettanut yöimetykset. Kun vauva söi yöllä, olin parisängyssä kahden pienimmän kanssa ja mies nukkui esikoisen huoneessa.

Välillä on ollut aamuja että kaikki 5 pötkötämme siinä vierekkäin (joku lapsista on sivuvaunussa), mutta ne on harvassa =)

Tämä on ihan perhekohtasta, meitä ei haittaa lapsi/lapset sängyssä ja olemme kuitenkin huomanneet että jossain vaiheessa nukkuvat sitten omassa sängyssään koko yön niin kun tuo isoin. Suosittelen kyllä sivuvaunua, sillon taaperokin voi olla vieressä. Jos kuitenkin haluatte totuttaa isomman omaan sänkyyn, tehkää se mahdollisimman pian ettei hän yhdistä sitä vauvan tuloon.

Tyttö on nukkunut omassa huoneessaan jo reilun vuoden,välillä herännyt yöllä,mutta rauhoittunut kun on käyty peittelemässä uudelleen

Nyt sai kuukausi sitten lasten sängyn josta pääsee pois(meillä oli siis kuukausi sitten vielä pinnasänky)ja silloin nämä yö-hiippailut alkoivat,tosin vielä pari viikoa sitten huusi aina huoneessaan tai joskus olohuoneessakin,positiivinen muutos tosin ettei enään huutele vaan hiljaa hipsii meidän viekkuun,mutta niinkuin kirjoitin ahdasta tulee jos homma vaan jatkuu,enkä myöskään haluaisi tästä muodostuvan tapaa...

Aina kun tulee teidän väliin, isi palauttaa omaan sänkyyn. Tuota joudutte varmaan monta kertaa tekemään ja lapsi itkullaan protestoi. Tehkää itselleni selväksi mitä haluatte! Onko kivaa, että lapsi nukkuu teidän sängyssä vielä eskari iässäkin? Onko vanhemmilla oikeus nukkua yönsä rauhassa, vai pitääkö lapsia palvella kaiket yötkin tiettyyn ikään asti...

Nyt olisi oivallinen aika kouluttaa lasta omaan sänkyyn ennen kuin vauva saapuu.

Voitte siirtää muutamaksi viikoksi lapsen sängyn teidän huoneeseen ja opettaa nukkumaan eri paikassa mutta samassa huoneessa ekaksi. Ja kuukauden päästä sitten siirtää omaan huoneeseen.

Meillä esikoinen nukkui omassa sängyssään meidän huoneessa ja muutama kuukausi ennen kuopuksen syntymää siirrettiin poika omaan huoneeseen. Kohta kuopus (4kk) siirtynee myös sinne. Me emme koskaan harrastaneet perhepetiä. Olen niin huonouninen.

Muutimme puoli vuotta sitten uuteen kotiin. vanhassa pojalla ei ollut omaa huonetta, mutta uudessa on ja tykkäsi heti alkuunsakin nukkua sielä yön omassa turvallisessa sängyssä.

Sitten aloitti sen, että tuli ihan aamulla herättyään vielä vähän unenpöpperössä sänkyymme ja kohtapuoliin noustiinkin.

Selkein muutos tuli, kun kuopus syntyi reilu 2 kk sitten, ja on samassa huoneessa kanssamme (huoneet aika kaukana toisistaan). Mitä vähemmälle huomiolle poika jäi päivällä, sitä varmemmin hän tuli suht aikaisessa vaiheessa yötä meidän viereemme - otti itselleen sitä, mistä jäi päivällä paitsi. nyt huomaan selvän eron myös niinä päivinä, jolloin iskä on yön reissuhommissa - poika tulee varhaisessa vaiheessa viereeni nukahdettuaan aika levottomasti (on aina ollut " iskän poika" ). Jos iskä on illan kotona ja laittaa pojan nukkumaan minun sijastani, hän saattaa nukkua omassa vuoteessaan ihan sinne aamuun saakka, jolloin tulee hetkeksi meidän petiimme.

En ole - ainakaan vielä - huolissani tilanteesta tai siihen tottumisesta, koska luulisin, että meillä kyse on läheisyyden saannista ja osittain varmaan turvallisuuden tunteestakin. heti kun mahdollista, aiomme siirtää molemmat lapset samaan huoneeseen nukkumaan ja uskon tuon jäävän pois viimeistään silloin.

Mutta vauvan tultua kyllä sopeutui tosi hyvin omaan sänkyynsä (samassa huoneessa, siirrettiin takaisin siihen omasta huoneestaan, jotta pysyisi siellä sängyssään)

Meillä oli sama tilanne, kun odotin toista lasta, tosin esikoinen oli lähellä 3 vuotta. Mutta joka yö siis tuli meidän väliin ja jossain vaiheessa minulla meni hermo. Päätin, että näin ei voi jatkua. Ja pidimme unikoulun eli lapsi nukkui koko yön omassa sängyssä. Kolme yötä saimme ravata tytön luona ja oli rankkaa. Mutta voi sitä autuutta, kun neljännen yön saimme nukkua ihan rauhassa.

Suosittelen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat