Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä mieltä olette jos 4. luokalainen aloittaa toisen kielen opiskelun valinnaisena? Meillä tämä kieli olisi saksa. Onko siinä liikaa? Pystyykö tuon ikäinen selviytymään kahdesta uudesta kielestä? Onko jollain kokemusta? Meillä tämä kysymys ei ole vielä ajan kohtainen kun tyttö on vasta ekalla mutta, ajatuksena se on mielenkiintoinen. Tietenkin pitää ensin katsoa miten englantikin lähtee kulkemaan.

Kommentit (9)

Meidän tytöllä vallinnaisena kielenä saksa. Pärjäsi alaluokilla jo englannissa mukavasti niin ope suositteli myös saksan opiskelua.

Esikoisella A1-kieli oli saksa kolmannelta lähtien ja sitten neljännellä tuli englanti. Sen jälkeen ruotsi yläasteella sujui kuin leikki: yhtään pänttäämättä on ollut 10 koko ajan.

Nuoremmilla pojilla (nyt 5. ja 7.lk) taas oli englanti A1-kielenä ja sitten saksa neljänneltä alkaen. Ei kenelläkään ole ollut mitään ongelmia kielten kanssa.

Ehdottomasti kannattaa ottaa 2 kieltä ala-asteella kun siihen kerran on mahdollisuus, muutenkin koulunkäynti on aika " löysää" nykyään, ei todellakaan liian raskasta. Saksa on lisäksi erinomainen ns. puskurikieli, jonka jälkeen esim. ruotsi on todella helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse olen myös saksan kielen kannalla, enemmän siitä on hyötyä kuin ruotsin kielestä. Onko siellä teidän koulussa muuta valinnanvaraa? Esim. venäjän tai espanjan, ranskan, portugalin kielestä olisi todella paljon hyötyä.

Ihan mainiosti on ainakin syyslukukausi sujunut. Saksa voi kyllä tuntua vaikealta helposti käynnistyvän englannin jälkeen.

Toisaalta, jos haluaa oppia saksaa kunnolla, kannattaa sen opiskelu aloittaa mahdollisimman varhain.

Todellakin mulla on vielä aikaa kypsytellä tätä ajatusta. Saksa olisi hyödyllinen kieli opetella. Katsotaan nyt kuinka ensin saadaan tosiaan se englanti lähtemään.

Kiitos kaikille kokemuksista ne ovat todella rohkaisevia.

AP

Pojalla englanti 8 ja ruotsi 7, tytöllä englanti 9 ja ruotsi 7. Kyllä se hiukan raskaalta tuntuu, varsinkin nyt kun vitosella on muutenkin aika rankkaa ja uusia aineita. Meidän kaksikko kyllä silti jaksaa ruotsin opiskelun, ovat kyllä vähän laiskoja muuten tällä hetkellä koulun käyntiin:) Onneksi itse osaan ruotsia ja olen äitiyslomalla, joten pystyn heitä tsemppaamaan.

Uskon että valinnasta on silti todella hyötyä jatkossa, ja jos ruotsin seiskalla aloittaa, niin voipi olla että silloin koulunkäynti vasta puulta maistuukin!

kielten opiskelu lainkaan. Jos sujuu, niin totta kai kannattaa ottaa toinen kieli! Ja ei se saksa nyt niin kovin vaikea ole. Sama periaate, kuin ruotissakin. Kummatkin kielet ovat niin samankaltaisia, että melkein kun osaa toisen, niin hallitsee sen toisenkin.

Itse kannatan ehdottomasti saksaa!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat