Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olen lakto-, ovo-, pescovegetaristi ja kolmeviikkoisen vauvan äiti. Ongelmana on soija. Käytän soijaa säännöllisesti eri muodoissa, mutta soija käy vauvan mahalle. Viime yö meni kipristellessä ja itkiessä ja alan todella olla sitä mieltä, että heivaan koko imetyksen sinne missä pippuri kasvaa. Soija on kuitenkin kasvissyöjän ravinnossa todella tärkeä ainesosa, samoin muut palkokasvit ja nuo kaikki käyvät vauvan mahalle.

Onko muilla kasvissyöjä-äideillä samaa ongelmaa?

Kommentit (4)

hei!

itse pidin imetystä niin tärkeänä että luovuin aluksi kaikista soija/papuruoista kokonaan. Täysimetin siis lähes 5,5kk ja nyt vauva syö kiinteitä ja imetän edelleen. (7kk) Minulla oli lisäksi synnytyksen jälkeen hemoglobiini vain 80 joten papujen popsiminen olis ollut erittäin tärkeää. Rautayrttimehulla sekin on nyt kohonnut yli 110...

Jos pystyt syömään kalaa/munia 2-3 kertaa viikossa olen varma että selviät varmasti. Paljon kokojyväviljaa ja maitotuotteita sekä hedelmiä. Nyt vauvan olessa vanhempi syön linssejä ja soijarouhetta ehkä 3krt/viikko. kiinteästä soijasta tulee vatsanväänteitä edelleen...

Näin olen toiminut ihan hyvällä menestyksellä kahden lapsen kanssa eikä kummallakaan ole ilmennyt mitään allergiaoireita.

tärkeämpää? Hmm...

Cobblestone:

Lainaus:

Viime yö meni kipristellessä ja itkiessä ja alan todella olla sitä mieltä, että heivaan koko imetyksen sinne missä pippuri kasvaa. Soija on kuitenkin kasvissyöjän ravinnossa todella tärkeä ainesosa, samoin muut palkokasvit ja nuo kaikki käyvät vauvan mahalle.

Mä olen kans laktovege, syön soijaa noin kerran kuussa ja papuja silloin tällöin. Olen terve kuin pukki! Uskon, että sä kans pärjäät muutaman kuukauden ilman soijaa ja papuja. Monet äipät on imetys dietillä, eivät saa syödä pal mittään, mutta silti pärjäävät ja beibi saa sitä parasta mitä mami voi tarjota!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli minulta ovat kyllä käynet ruoka-aineet aika vähiin, mutta olen ajatellut, että ei tämä kuitenkaan muutamaan kuukautta pidempää kestä eli tuskin elimistöni sinä aikana tuhotuuu aliravitsemuksen takia. Syön sitten niitä mitä voin vähän enemmän...

Eli minulla on tosi herkkävatsainen tyty ja ruokavaliosta ovat poissa ruis, ohra, pavut ja palkokasvit, kananmuna, kaalit, paprika, kofeiinijuomat, yletön sokeri, tuore leipä ja pulla, niin ja laku ja suklaa... Noin aluksi. Sipulia käytän kohtuudella. Eli syön juureksia (jotka muuten joillekin aiheuttavat vatsavaivoja) ja muita kasviksia sitten. Edelleen vauva röyhtäilee ja piereskelee aika lailla, mutta vähemmän kuin ennenkuin alotin dieettini. Maidon olen pitänyt ruokavaliossani (pääasiassa hapanmaitotuotteina), että edes jostain proteiinia tulisi.

No, ainakaan paino-ongelmia ei ole... ;)

1. Oletko varma, että juuri soija käy vauvan mahalle? VAuvoilla tuppaa olemaan vatsavaivoja monestakin syystä (esim. d-tippaa voisi kokeilla vaihtaa), joten en kyllä itse osaisi noin suoralta kädeltä heti arvata, että vatsavaivat aiheuttaa juuri soija. Palkokasvien tiedetään aiheuttavan vaivoija, muuta edelliseltä vastaajlata saitkin näihin apuja.

2. Kumman ravinto on tärkeämpää, sinun vai vauvan? Eli luovutko ennemmin antamasta vauvalle äidinmaitoa, jotta saat itse parasta mahdollista ravintoa, vai voisitko edellisen vastaajan tavoin joksikin aikaa luopua vauvan hyväksi aiemmasta ruokavaliostasi? Siis joksikin aikaa, jotta saat tarpeeksi ravintoja jaksaaksesi, pysyäksesi terveenä ja pystyäksesi imettämään.

Kannattaa vielä ottaa yhteys neuvolan ravintoterapeuttiin, hänellä voisi olla vinekkjä sinun ruokavalioosi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat