Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Itselläni nopea ja kipeä esikoisen synnytys vajaa 2v sitten ja lääkkeenä Petidin, joka pisti synnytykseen liikaakin vauhtia. En kuitenkaan koe, että se olisi ehkä se järkevin lääke (luin myös täältä palstalta huonoja kokemuksia siitä) ja haluaisinkin tietää olisiko spinaali oikea puudute siinä vaiheessa kun kohdunsuu ei ole vielä auennut kuin vähän mutta supistukset on jo kipeitä. Vai jokin muu?

KAIKKI tieto spinaalista otetaan vastaan avosylin. Ihan perustiedoista lähtien; minne pistos laitetaan, kauanko vaikutus kestää jne.

Kiitos ja niiaus, Mikaela rv33+1

Kommentit (13)

Itse sain spinaalipuudutuksen synnytyksessä 5 viikkoa sitten ja ihan hyvä kokemus se oli. Kivut olivat aivan karseat ja kohdunsuu auki varmaan 7-8 senttiä, kun kätilö totesi ettei epiduraalia enää kannata laittaa, ei kuulemma ehtisi kunnolla vaikuttaa. Joten selkään pistettiin spinaalipuudutus, jonka helpottava vaikutus alkoi heti. Ah sitä ihanuutta kun kivut katoavat! Mulla vaikutus ei kyllä kestänyt kuin reilun tunnin ja sitten olikin jo ponnistamisen aika. Ponnistaminen menikin sitten oikeastaan luomuna, sillä siinä vaiheessa kun tuntuu, että vaikutus alkaa hävitä, tunto palaa vähän liiankin nopeasti...

Mutta jos samanlainen tilanne joskus tulisi uudestaan, niin olisin valmis ottamaan saman uudestaan. Puudutuksesta ei tullut mitään oireita jälkeenpäin.

NiiskuPiisku

Alkaa vaikuttaa hieman nopeammin kuin epiduraali, vaikutusaika 60-120min.

Katetria ei jätetä selkään kuten epiduraalissa, joten annoksen uusiminen vaatii uuden pistokerran eikä ilmeisesti uudestaan pistetä..?

Mutta epiduraali ja spinaali voidaan yhdistää jolloin katetri jää selkäydin tilaan ja vaikutusta voidaan jatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

selkärankani on alaosastaan väärä eikä epiduraalipaikkaa löytynyt. Spinaalista on pelkästään hyvät kokemukset, ainoa oli se tunne että happi ei kulje tarpeeksi vaikka anturi näytti hapetuksen olevan kondiksessa, mutta maskilla sekin rauhoittui. Puudutus oli riittävän pitkä, siinä vaiheessa kun siirrettiin leikkauspöydältä omaan sänkyyn alkoi varpaat jo heilua. Päänsärkyä oli jonkin verran mutta meni ohi todella nopeasti särkylääkkeellä. Mulla kyllä oli kanyyli selässä mikä otettiin pois muistaakseni seuraavana aamuna ja kyse oli spinaalipuudutuksesta.

Epiduraalin laitto epäonnistui, jolloin laitettiin spinaali. Se ei tosiaan vaikuta kovin kauaa, ja jo sektiohaavan ompeluvaiheessa alkoi tunto palautua ja se oli aika epämiellyttävää. Lisäksi tuli ikävä painontunne rintaan, mutta voi olla että se johtui muusta kuin spinaalista.

Koska sitä puudutetta ei voi lisäillä niinkuin epiduraalissa, niin sain sitten jotain muuta särkylääkettä jatkossa. Lähinnä piikkien ja tablettien muodossa.

Minulle tuli myös se karsea päänsärky jälkeenpäin. Kaikki oli ok kun makoilin, mutta heti kun nousin ylös niin iski jumalaton hedari. Se oli tosiaan tyrmäävä:) Ensin mulle juotettiin litratolkulla vettä jos se menisi ohi, mutta ei auttanut. Joten jouduin sitten käymään heräämössä jossa minulle annettiin veripaikka. Eli käytännössä minun käsivarresta otettiin verta talteen, joka sitten ruiskutettiin jonnekin selkään. Ilmeisesti jonnekin selkäydinkanavaan, en tiedä niin tarkkaan. Oma veri sitten hyytyessään paikkasi puudutusvaiheessa neulan tekemän reiän, ja päänsärky oli ohi melkein heti. Oli ihanaa päästä hoitamaan vauvaa ilman sitä järkkyä päänsärkyä.

Mutta alatiesynnytyksessä spinaali varmasti on oikein toimiva ja hyvä, mulle nyt vaan sattui kaikki mahdolliset ihmeellisyydet :)

ronsu 37+2

Minulla myös ihan hyviä kokemuksia spinaalipuudutuksesta alatiesynnytyksessä. Esikoisen synnytyksessä käytettiin spinaalia kun anestesialääkäri ei" ehtinyt" laittaa epiduraalia! Se auttoi ja sain nukuttuakin kaksi tuntia ennen tositoimia. Puudutus varmaankin rentoutti ja edisti synnytystä, touhu oli piikitettäessä kestänyt jo 20 tuntia....sain sitä kahdesti ja pystyin liikkumaan vaikei tuntoa kauheasti edes ollut. Kutina alkoi aina vaikutuksen loppuessa. Itse synnytyksen loppuvaihe sujui ilman spinaalia, koska sen vaikutus lopahti juuri kun vauva alkoi syntymään! Sain komplikaatioita synnytyksen jälkeen, kohtuni ei supistunut takaisin kunnolla vaan vuodin paljon verta. Lääkäri mainitsi ohimennen, että syy saattoi olla spinaalipuudutuksessa, mutta sitä ei koskaan varmistettu.

Tosiaan ystäväni synnytti spinaalin avulla ja voisin kertoa jotain asiasta. eli hänelle oli annettu puudutus salissa kun paikat olivat olleet jonkin verran jo auki, sitä en tiedä mihin pistos laitettiin. Puudutus on kuulema tosi tehokas, mutta ainoa " traumaattinen" puoli on että tuntee olevansa halvaantunut, rintojen alta alaspäin kaikki on tunnotonta, joten ei itse pysty liikuttamaan edes jalkoja. Ystäväni ei ollut tuntenut mitään ja kätilö oli vaan sanonut että nyt näkyy pää- ponnista. Ponnistaminen varmaan tuottaa myös jonkin verran ongelmia koska paikat on tosiaan ihan tunnottomana. Lopulta oli leikattu väliliha ja lapsi saatu ulos. Spinaalipuudutuksen haitoista en osaa sanoa, mutta jos itse valitsisin niin en spinaalipuudutusta valitsisi ystäni kertoman jälkeen.

mulla tehtiin sektio spinaalissa ja olin erittäin tyytyväinen. ainoa huono oli se että tuntui että puutuneisuus nousi rintakehälle saakka, mutta en mennyt paniikkiin, tiesin että salin henkilökunta kyllä tietää mitä tekee. heräämössä sängyn päätyä sitten vähän nostettiin, että puudutus laskisi nopeammin ylävartalolta. spinaalin vaikutuksen alkaminen oli kyllä ihan välittömästi pistoksesta, joten riippunee hieman siitä että mitä lääkettä ja kuinka paljon käytetään puudutteena.

Vaikka olin ensisynnyttäjä niin laittoivat koska eivät saaneet epiduraalia laitettua mun huonon asennon takia, laitetaan myös selkään mut helpompi ja nopeampi lääkäreitten laittaa. Vei kaikki kivut mut pystyin kyllä liikuttamaan myös alarajoja, ei siis (ainakaan muistaakseni) ollu turta olo. Huonoja puolia on et ei voi kuulemma laittaa uudestaan kun vaikutus loppuu (vaikutus kestää n. 2-2½h), voi tulla spinaalipäänsärky joten jouduin makaamaan loppuajan paikallani edes päätä ei saanut nostaa liian ylös vauhdilla. Vaan eipä se kyllä mua haitannu ku n. 1½ tunnin päästä neiti jo syntyi. Niin ja aiheuttaa kutinaa mut se ei olu mitenkä sietämätöntä! Ehkä nopeaan synnytykseen voi jo alussa suositella spinaalia mut jos synnytys voi venyä piiiitkäksi niin ei ihan alussa kannata varmaan ottaa ku vaikutus on niin lyhyt! Ja vielä, ponnistaminenki oli musta ihan helppoa vaikka en tiennykkään millon aina supistaa ku kätilö vieressä koko ajan kannusti ja kerto millon " kannattas" ponnistaa!

Sain spinaalipuudutuksen viimesynnytyksessä, noin vuosi sitten. Paikat oli miltei auki ja kivut sietämättömät joten päädyttiin kunnon puudutukseen. Vauvan olisi pitänyt syntyä puudutuksen aikana, kaikki merkit viittasivat siihen, mutta vauva vetäytyikin tavallaan takaisin. Minua valmisteltiin jo leikkaukseen kun sitten päädyttiin auttamaan vauva imukupilla ulos. Olin toista synnyttämässä, mutta ekasta oli yli 8v aikaa, joten paikat oli palautuneet...

Puudutuksen vaikutus oli lakannut kun vauva saatiin ulos ja se loppu olikin aika hirveää pelkän ilokaasun turvin, mutta silti tykkäsin spinaalista kun sain ainakin aueta rauhassa. Nyt haluan saman, en varmaan ole palautunut vuodessa!

En kokenut että olisin ollut halvaantunut tai täysin tunnoton muutenkaan, kivuton kyllä ja se oli tärkeintä!!!

Mymmeli rv 35

Eksyin tuolta vauvakuumepuolelta tänne odotuspuolelle.

Sain spinaalipuudutuksen ponnistusvaiheen alussa nuorimmaisen synnytyksessä viime keväänä; olen monisynnyttäjä jonka lapset ovat syntyessään todella isokokoisia.

On totta, että puudutuksen vaikutus ei kestä kuin pari tuntia, niinpä sitä käytetäänkin juuri loppuvaiheen kipuihin.

Minulle puudutus sopi. Melkein viisikiloinen neiti jäi hartioistaan kiinni ja ilman puudutusta tilanne olisi ollut tosi tuskallinen. Spinaalipuudutus vei kivut ihan kokonaan. Mitään sivuvaikutuksia/jälkivaikutuksia ei minulle puudutuksesta tullut, mutta tämäkin on varmaan yksilöllistä.

Spinaali vaikuttaa jokaiseen yksilöllisesti, kuten lääkkeet yleensäkin. Spinaalia ei yleensä anneta ensisynnyttäjille, koska se voi viedä ponnistustarpeen tuntemisen pois. Vaikuttaa nopeammin kuin epiduraali, mutta vaikutus on lyhyempi ja sitä ei voida lisätä. Vaikutus aika määräytyy yksilöllisesti puolesta tunnista jopa kolmeen tuntiin. Pistopaikka on alaselässä,samassa kohdassa kuin epiduraalikin. Riippuen anestesialääkäristä toimenpide voi olla hyvinkin nopea ja jopa täysin kivuton (ainahan neulanpisto jonkin verran tuntuu). Ylipainoiselle äidille on hankalampi laittaa puudutusta, koska selän anatomia ei ole niin selvästi tunnettavissa. Spinaali laitetaan yleensä siinä vaiheessa kun epiduraalia ei enää ennätetä antaa.

Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat alaraajojen puutuneisuus, joka joskus kohoaa myös ylemmäs, vilunväristyksen omainen tärinä ja kehon kutina.

Edellinen tieto tuli sairaanhoitaja-opiskelijan tiedon pohjalta.=) Itse synnytin esikoiseni marraskuussa ja sain spinaalin. Synnytys eteni nopeasti ja spinaaliin päädyttiin. Puudute vaikutti välittömästi ja vei kaikki kivut mennessään (luulin sen jo lopettaneen supistukset, koska niinkin voi käydä). Olisin kyllä pysynyt jaloillani mutta puudute tuoman rennonolon vuoksi makoilin sängyllä ja mikäs siinä oli kivuttomana makoillessa ja odottaessa ponnistusvaihetta. Olin myös onnekas siinä suhteessa, että puudute kesti kohdallani synnytyksen loppuun asti mutta ei vienyt ponnistamistarvetta pois. Hetken aikaa oli pientä tärinää ja hieman kylmä, mutta nekin menivät ohitse. Heti puudutteen laiton jälkeen tuntui pientä puutuneisuutta rintakehän alueella hetken aikaa.

Kaikista tuntemuksista kannattaa kuitenkin tiedottaa kätilölle, jotta hän pystyy parhaalla mahdollisella tavalla hoitamaan synnyttäjää.

Toivottavasti tästä oli jotain apua!=) Tsemppiä synnytykseen!=)

Miisa ja pikku-neiti 6vko 5pvä

Itseäni mietityttää mikä olisi se oikea puudutus minulle jos kaikki etenee kuten esikoisesta. Täytyy vielä kysäistä synnäriltäkin asiasta. Kiinnostaisi tosiaan tietää jo ajoissa mitä puudutetta olisi mahdollista saada. Viimeksi ehdotettiin suoraan sitä Petidiniä, mutta kun se ei vienyt kipuja yhtään, niin ei ollut kyllä järin kiva luomusynnytys noin ensikertalaiselle..

Lisää kokemuksia vain, kiitos :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat