Seuraa 

Taas neuvoton kyselee ja toivoo että jollakin olisi vastaus. Eli asun ulkomailla ja aion mennä Suomeen synnyttämään. Kuulun edelleen Kelan piiriin. Ongelmani on se, että menen synnyttämään eri kaupunkiin kuin omaan kotikaupunkiini, ja mietin nyt miten nuo loppuraskauden neuvolakäynnit hoidetaan. Jollakin ehkä on tästä kokemusta. En viitsisi vaivata neuvolan tätejä tällä kysymyksellä. Eli olenko oikeutettu menemään sinne synnytyskaupungin neuvolaan tarkastuksiin vai joudunko käymään ne loppuraskauden käynnit yksityisellä puolella? Suomeenhan joudun lentämään jo rv36 loppuun mennessä eli ainakin 4 neuvolakäyntiä olisi vielä jäljellä. En jaksa uskoa että minut " pakotettaisiin" kulkemaan Suomen oleskelupaikastani 600km:n päässä kotikaupungin neuvolassa mutta eihän tuosta byrokratiasta koskaan tiedä. Ja kallistahan se yksityiselläkin käynti on... Mutta neuvokaa toki jos kokemusta vastaavasta on!

Kommentit (9)

kunnallisiin terveydenhuoltopalveluihin ovat kaksi eri asiaa. Sinulla on oikeus kunnallisiin terveydenhuoltopalveluihin kotikunnassasi, jos sinulla on Suomessa kotikunta ja maksat veroja Suomeen. Kun nyt menet synnyttämään kotikuntasi ulkopuolelle, niin tällä kaupungilla ei tietenkään ole velvollisuutta järjestää sinulle terveydenhuoltopalveluita. Voit tietenkin yrittää pyytää maksusitoumusta kotikunnaltasi, mutta kotikunnallasi ei ole mitään velvollisuutta sitä antaa (ja todennäköisesti ei intoakaan). Voit tietenkin muuttaa kotikunnaksesi sen paikkakunnan, missä synnytät, mutta silloin tietenkin maksat verosi sinne ja muutkin asiat hoituvat siellä kaupungissa ja sinulla täytyisi löytyä siitä kaupungista jonkinnäköinen pysyvä osoite.

etiikkaan kuuluu, että päivystyksellistä hoitoa annetaan kotikunnasta ja kotimaasta ym syistä riippumatta. Eli jos synnytys nyt sattuu alkamaan, kun on reissun päällä, niin ei sitä sairaalan ovimatolle tarvi jäädä puskemaan. Mutta suunnitellusti et saa synnyttää vieraassa sairaalassa, jos ei ole maksusitoumusta. Monilla kunnilla on maksusitoumuksia useisiin sairaaloihin, joten potilas saa toisinaan valita mihin sairaalaan menee synnyttämään. Siitä sairaalasta missä synnytit lähti sitten lasku Helsinkiin. Tämän pohjoisen kaupungin yksityislääkäriaseman maksut ovat varmasti pienempiä kuin Helsingissä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niin, helpointa varmaan on muuttaa kotikunnaksi se kunta johon menen synnyttämään. Ehkä ratkaisuni on laittaa asuinosoitteekseni vaikka vanhempieni osoite, sillä siellä sen 2kk kuitenkin oleskelen. Luettuani tuon Sara73:n kirjoituksen, on minun pakko kuitenkin mainita, että v.2002 kun esikoinen syntyi, synnytin tuolla samassa sairaalassa pohjoisessa vaikka silloinkin kotikuntani oli Helsinki (kuten nyt). Olin joulua viettämässä vanhempieni luona ja vauva päätti syntyä silloin. Olin etukäteen kyllä soittanut jo Helsingistä, että saanko mennä sinne pohjoisen sairaalaan synnyttämään ja samaa kysyin omalta neuvolan terkkariltakin. Vastaus oli kyllä. Sairaalassa sanottiin, että toki saa tulla ja tervetuloa vaan jos tarve vaatii. Eikä kukaan minua ovelta käännyttänyt takaisin kun aattoaamuna sairaalaan raahauduin. Eikä muutenkaan ollut mitään vastoinkäymisiä sen takia etten ollut sen kaupungin kirjoilla. Henkilökunta oli ystävällistä ja tietysti aluksi halusivat esitellä sairaalaa kun luulivat minun olevan siellä ensimmäistä kertaa, mutta ilmoitin sitten että olen itsekin syntynyt siinä samassa sairaalassa ja muutenkin on tuttu paikka. Juuri siksi nytkin sinne haluaisin synnyttämään. En nimittäin pidä noista pk-seudun jättisairaaloista. En ainakaan Kättärillä liiemmin viihtynyt toisen lapsen syntyessä. Sen lisäksi minulla ei ole mitään mahdollisuutta oleskella Helsingissä odottelemassa synnytystä (paitsi hotellissa) eikä ketään hoitamassa siellä lapsia kun itse olisin synnyttämässä. Ja tuntuisi kyllä niin hullulta että pitäisi lähteä 7h:n junamatkalle Helsinkiä kohti kun synnytys alkaa olla käsillä. Huoh, no taidanpa pirauttaa tuonne pohjoiseen neuvolaan ja kysellä mitä mieltä ovat, pitääkö siirtää kirjat sinne ennen kuin saan palvelua. Eipä sillä väliä mihin sitä veronsa makselee. Ja ainahan sitä kotikuntaa voi taas vaihtaa tarpeen tullen. Ai niin, ja yksityislääkäriasemia tuolla kaupungissa on vain yksi, joten siksi luulen, että hinnat ovat taivaallisia. Mutta kysymällähän sekin selviää¿

Vielä tuosta muualla kuin kotikunnassa synnyttämisestä. Kyllähän monet suomessa asuvat tekevät tuota, että menevät muualle kuin oman kotikunnan sairaalaan synnyttämään. Sitä en tiedä sitten, vaatiiko se kovaa paperisotaa ja väittelyä virkamiesten kanssa, mutta minun kohdallani ainakaan ei.

eli olen tulossa Suomeen synnyttämään. Menen kyllä kotikaupunkiini, joten en osaa sinun tilanteeseen neuvoa antaa. Kelalla on ulkomaanyksikkö, jonne itse lähetin sähköpostia kun kyselin äitiyspakkauksesta. Kelan sivuilta netistä löytyy osoite. Sieltä tuli ystävällinen vastaus parissa päivässä. Tai sitten menet vain neuvolan infoon kun saavut Suomeen ja kysyt siellä :) vai löytyisikö sen neuvolan sähköpostiosoite netistä?

Hän muutti tilapäisesti takaisin suomeen (en ole ihan varma tekikö muuttoilmoituksen??? hän oli se lähetetty työntekijä) ei omaan kotiinsa vaan tuttujen luo juuri ennen synnytystä. Ilmoittautui sitten vaan sen kaupungin neuvolaan ja ottivat ilman muuta vastaan. Paikkana Pitäjänmäki. Eli uskoisin että jos sinulla on joku suomen osoite antaa neuvolaan joka kuuluu heidän piiriinsä, niin pitäisi onnistua.

Soittelin itse joululomalla kelan ulkomaan yksikköön ja pyysin todistusta Kelan piiriin kuulumisesta jos Suomessa oleskelun aikana tarvitsisin sairaalahoitoa kun olin raskausviikolla 34-36 siellä ollessa. Sain kuulla, että kuulemma on vähän kuntien kanssa nokkapokkaa näissä sairaanhoitoasioissa, sillä kela ei voi määrätä kuntia ottamaan vastaan meitä " ulkomaalaisia" voi vain todeta, että meillä olisi siihen oikeus. Sain kuitenkin todistuksen, tosin siihen merkattiin tarkasti suomessa olo aikani. Syksyllä pyysin vastaavan todistuksen HUSia varten kun poika oli kitarisaleikkauksessa siellä. Siihen ei tullu mitään merkitään ajankohdasta.

Helpointa on kuulemma kun menee omaan kotikuntaansa. Itse olen myös käyttänyt kotikuntani neuvolapalveluita ilman minkäänlaisia ongelmia.

lääkäri) ei varmasti kotikuntaasi tarkistele, joten varmaan onnistut käymään siellä neuvolassa vaikka et kotikuntaasi vaihtaisikaan, mutta varmaan ihan kiva tietää, että on virallisestikin oikeus siihen, ettei tarvitse kenenkään kanssa alkaa riitelemään. Itse kävin viime kesänä suomalaisen kotikaupunkini neuvolassa (minulla on siis kotikunta Suomessa ja maksan veroja), kun olin raskaana. Terkkari suunnitteli aluksi kaikenmaailman verikokeita ja ultraääntä, mutta kun kuuli, että olen vain väliaikaisesti Suomessa ja synnytän ulkomailla, johan loppui mielenkiinto. No, ei tutkimuksilla väliä, halusin itse asiassa vain saada lääkäriltä todistuksen lentoyhtiölle ja ajattelin, että kun kerran veroja olen maksanut (ja paljon!) niin käytänpä julkisia palveluita. Nämä asiat mitä kuuluu saada tai ei kuulu ovat varsin sekavia varmasti terveydenhuoltohenkilökunnallekin.

Piti vielä vastaamani, että ei kai ne yksityiset neuvolat ihan kamalan kalliita ole?? Väestöliitolla on ainakin Helsingissä, Oulussa ja Turussa. En löytänyt mitään hintaa, mutta jotenkin muistelisin että alle 10e kerta olisivat olleet kun tuttuni siellä muutamia vuosia sitten kävi.

Eli Finnairin lennot on ja olen ottanut asiasta selvää että rv 36 loppuun saakka lentäminen on Finnairilla sallittua ulkomaan lennoilla mikäli raskaus on sujunut normaalisti. Ja rv28 jälkeen on oltava lääkärintodistus jos aikoo päästä koneeseen. Ja mitä vauvaan tulee, niin Finnairilla taisi olla että 2vrk ikäisestä alkaen lapsi voi lentää, mutta meillä nyt menee useampi viikko, että saadaan lapselle passi ja viisumi jotta pääsemme lentämään kotiin (pois Suomesta). Olen nyt varautunut siihen että kaiken kaikkiaan joudun olemaan Suomessa n. 2kk.

Useinmilla on säänto että 7 kuukautisen saa jos on lääkärin todistus. Muuten et saa.

Kuullostaa siltä että he pelkäävät pakkolaskuja ja oikeuskäyntejä.

Voisitko tulla suomeen pari kuukautta aikaisemmin?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat