Seuraa 

Oon tähän mennessä lääkinny itseäni ihan omatoimisesti aina kun on tuntunut että nyt iskee tulehuksen päälle.Hyvin on toiminut tähän asti.VTI nostaa päätään noin kerran kuussa ja mulla tää vaiva ollu jo vuosia.Miten muut ootte pärjänneet raskauden aikana ja ootteko joutunu aina kokonaisen kuurin vetämään?Ite en nyt uskalla ruveta omatoimisesti lääkkeitä popsimaan kun jos/kun VTI iskee.Raskaus ihan alkuvaiheessa,nyt rv4+0.

Kiitoksia vastauksistanne!!!

-Pepsi ja nuppu rv4+0

Kommentit (7)

Mulla on sama vaiva ja todellakin ollut vuosikausia. Estolääkkeenä olen viime vuodet syönyt Hipeksalia, en tosin joka päivä, vaan olen olen ottanut lääkkeen kun tunnen ensimmäisiä oireita (ja tässä vaiheessa ne on jo oppinut aika hyvin tunnistamaan...). Nyt raskauden aikana olen säästynyt tulehduksilta, vain muutaman kerran olen ottanut estolääkkeen. Etukäteen vähän veikkailtiin, että pahemmin voisi mennä, mutta hyvä näin. Kerro jo ajoissa lääkärille ja terkalle tuosta VTI:sta ja sovi lääkityksestä. Ei tulehduksista tarvitse kärsiä raskaudenkaan aikana, ja kuureina syötävistä lääkkeistä esim. Selexid on turvallinen käyttää.

KL (36+5)

...mutta aiheutti mulle pahaa kuvotusta joten jouduin vaihtamaan. Todennäköisesti joudut antamaan näytteen ennen kuin saat kuurin, mutta mä olen joskus saanut reseptin omalta lääkäriltä suoraankin kun olen sanonut, että tunnen kyllä oireeet kun niitä ilmaantuu.

KL

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lääkityksenä on vuosikaudet ollut Trimopan 160 mg 1-2 tabua heti oireisiin, ei koko ajan. Virtsis ollut parin kk:n välein, joskus useamminkin. Raskautta suunnitellessa olin jo pikkupaniikissa miten selviän. Trimopan on ehdottomasti kielletty eikä neuvolalekuri suostunut määräämään muutakaan " varmuuden vuoksi" - lääkkeeksi vaan käski hakeutumaan labraan jos oireita tulee. Mulla tosin virtsis iskiessään pamahtaa päälle tosi pahasti, joten labraan en välttämättä edes ennättäisi. Saatan 45 minsassa olla jo täysin toimintakyvytön ja kuumeessa.

Onnekseni raskausaikana (nyt rv 34+3) ei ole ollut yhtään virtsisoireita - kop kop. Serkullani kävi sanoin, eli koko iän vaivanneet virtsikset loppuivat kuin seinään raskauteen. Olen nyt raskausaikana kyllä juonut todella paljon tyrni- ja karpalomehuja, joilla saattaa olla vaikutusta ihanaan elämään ilman virtsistä. Näin pitkää välikaurtta mulla ei ole kai koskaan ollutkaan!

- tp

Ite oon käyttäny Nitrofur C:tä.Mulla on torstaina lekuri ihan muitten asioiden takia niin pitääkin kysästä asiaa.Eli ilmeisesti aina pitää sit käyä antamassa näyte ennen ku voi mitään alottaa vaikka ite tietäis että on iha selvä VTI?

Minäkin olen kärsinyt kroonisesta virtsiksestä. Ensimmäisen raskauden jälkeen en ole enää tarvinnut hipeksalia, mutta välillä olen käyttänyt estolääkitystä yhdynnän jälkeen, kun se on selvästi ollut yksi laukaiseva tekijä.

Raskaustestinä on myös ollut virtsis, eli ennen muita raskausoireita on pukannut tulehdus päälle. Limakalvot reagoi herkistymällä.

Mulla on nyt neuvolasta jatkuva lähete labraan, kerran kuussa otetaan plv varmistuksena. Gynegologi kehotti hoitamaan mahdolliset tulehdukset pois nopeasti, sillä tulehdus herkistää keskenmenolle ja ennenaikaiselle synnytykselle! Ei siis mikään leikin asia.

Toki kotikonstit alkuoireisiin kannattaa kokeilla, ei aina tarvitse Selexid-kuuria. Nitrofur-C ei sovi odottajalle! Kuureja ei muutenkaan saisi aloittaa omin päin, ellei lääkäri ole antanut siihen lupaa. Ennen raskautta annetut ohjeet ei raskaana ollessa päde eikä samat lääkkeet välttämättä sovi.

Karpalomehu, puolukka (joka on todettu vielä karpaloakin tehokkaammaksi) ja tyrni ja ylipäänsä kaikki hapan ovat hyväksi.

Kurja, kurja tauti. Kukahan sen vitsaukseksi on keksinyt?

Kannattaa varmaan neuvolasta kysyä, että mitä mieltä ovat. Mulla oli just pari viikkoa sitten virtsis, kävin antamassa virtsanäytteen, lääkkeitä ei voitu antaa, ennen kuin virtsa on katottu. Jos ei olisi raskaana, niin antibiootithan voitaisiin aloittaa heti. Sain viiden päivän kuurin. Piti vielä uudestaan käydä antamassa virtsanäyte, että tulehdus oli varmasti ohi.

Kun kerrot tilanteesi lääkärille/ neuvolassa, niin osaavat varmaan antaa jonkun ohjeen, että miten toimitaan, varsinkin kun sulla on usein virtsis. Mullakin on melko usein, mutta nyt ei ollut moneen vuoteen ollut, ennen kuin nyt... Itse kyllä tunnistaa oireet, mutta näyte piti silti tutkia, ennen kuin sai respetin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat