Vierailija

Ei ole enää pariin päivään suostunut nukkumaan päivällä. Onko valvominen haitallista lapsen aivojen kehitykselle?

Sivut

Kommentit (21)

Mä kyllä ihan aktiivisesti nukutan lasta, en kysele haluaako hän nukkua tai katso nukahtaako hän. Samaa teen työssäni kaikille alle 4v lapsille.

eri asia on, saako lasta kotona lomalla nukkumaan - minä en ainakaan saa. Enkä ota siitä kyllä stressiäkään. Yöllä kuitenkin uni maistuu (lapsi nyt 3,5 vuotta ja sama tilanne oli jo vuosi sitten)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän poika 2v 5kk ei nuku päikkäreitä, nukkuu sitten ilta kahdeksasta aamu kahdeksaan tai yhdeksään. Niinä päivinä kun sattuu nukkumaan päikkärit, yöunille mennään äidin yrityksistä huolimatta vasta 11-12 aikaan yöllä ja kuitenkin herätään samaan aikaan ja sitten lyhyistä yöunista johtuen ollaan koko seuraava päivä niin äkäisiä että!! Kun taas päivinä, jolloin on nukuttu kunnon pitkät yöunet, poika on kuin aurinko ja jaksaa hienosti koko päivän. Eli meillä päikkärit itseasiassa vähentää kokonaisunen määrää, plus tämä vähäisempi unimäärä on vielä kaikenlisäksi katkonaista, kun on kahdessa eri osassa.

Eli teenkö siis väärin, kun en pakota lasta päikkäreille?

meilä esikoinen lopetti 2 v - ei vaan enää nukkunut. Kuopus nyt 2v ja nukkuu edelleen , mutta valvoo illalla sitten yli klo 23 :(

Meidän lapset olleet aina vähäunisia ja virkeitä tapauksia.

Minä olen kotiäiti niin saisivat kyllä nukkua esim aamullakin niin pitkään kuin haluavat, mutta ei niillä uni riitä.

Jos vuorokaudessa yöunista tulee 14 tuntia, niin voi hyvinkin pärjätä ilman päiväunia.

Jos taas yöunet kestävät 10 tuntia, laittaisin ehdottomasti päiväunille pariksi tunniksi.

Omani on 2v1kk, yöunet kestävät 11,5h ja päiväunet 1,5h.

Meillä ainakin tarvii, ehdottomasti. Se, onko valvominen haitallista, riippuu tokikin vuorokauden unimäärästä. Senkin tarve on hyvin yksilöllinen. Eli miten teillä nukutaan yöllä'?

Tosin voi olla joskus sellaisia kausia, että päiväunet eivät maistu. Meidän kuopuksella oli sellainen kausi alle 1-vuotiaana jo.

Lapset ovat nyt 4- ja 6-vuotiaat ja vielä maistuu päikkärit....nukkuvat tarhassa joka päivä. No, eskarilainen ei ihan joka päivä, mutta kuitenkin.

Lainaus:

Mä kyllä ihan aktiivisesti nukutan lasta, en kysele haluaako hän nukkua tai katso nukahtaako hän. Samaa teen työssäni kaikille alle 4v lapsille.

minua yritettiin tosiaan yli 3 vuotta nukuttaa päiväkodissa onnistumatta. Loppujen lopuksi hoitajat joutuivat tekemään minulle niin, että kantoivat sänkyni leikkihuoneen puolelle jotta en olisi häirinnyt muita lapsia. Siinä sängyssä piti silti maata. 2-vuotiaana lopetin päiväunet ja reilu 5-vuotiaana menin kotihoitoon (kun äiti jäi pikkusiskosta äitiyslomalle) enkä koko aikana vaan nukahtanut hoidossa.

-10

Niin ei meilläkään 2v2kk haluaisi nukkua, mutta ei ole vaihtoehtoja. Sisarus 4,5v ja hänestäkin näkee heti jos on päiväunet jäänyt nukkumatta.

Vaikka välillä toivoisin, että hän nukkuisi pidempään yöuntaan. Seitsemän aikaan heräillään joka aamu ja se on vähän äidille aikaisin..Mutta eikös tärkeintä ole kuitenkin se, miten lapsi jaksaa ja kuinka paljon hän saa lepoa vuorokaudessa?

tässä muutama viikko sitten. sitä edelsi muun muassa se että päiväunille meneminen oli yhtä tappelua kun poika ei olisi halunnut nukkua, kun sitten tappelun jälkeen väsähti niin että nukahti illalla yöunen saamiseen sattoi mennä montakin tuntia. vaikka illalla mentiin sänkyyn yhdeksältä uni saattoi tulla pojalle vasta yhdentoista aikana!

Nyt kun päiväunia ei enää nukuta, illalla poika on nukkumassa ennen yhdeksään ja aamulla unta riittää noin yhdeksään. Vuorokauden uni määrä on siis pysynyt samana, tai oikeastaan jonkin verran lisääntynyt päiväunien pois jättämisen jälkeen:) Varmasti tämä päiväuniasia on jokaisella lapsella hyvin yksilöllinen, mutta meillä myös tämän esikoisen kanssa päiväunet taitavat olla nyt historiaa...

On kotihoidossa, se merkitsee aika paljon, sillä lapsi voi nukkua niin pitkään aamulla kuin unta riittää, ja mennä myöskin tarpeen vaatiessa päikkäreillekin. Lapsi on aina ollut vähäuninen, ja tuossa iässä päikkärit selvästi jo söivät yöunta. Yöuniin tuli heti pari tuntia lisää, kun päikkäreiden nukkuminen loppui.

väliin. Päikkäreille meno on ollut vaikeaa viimeset 3kk. Uskoisin, että päiväkodissa tuonikäinen tarvii ne unet. Pk päivät on aika raskaita.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat