Vierailija

En tiedä mitä tuleman pitää, kun vauva on vielä masussa, mutta kaikki hyvät vinkit tulee tarpeeseen, jotta arki saataisiin pyörimään! Lasten isä on kotona 6 viikkoa vauvan synnyttyä joten pystyy myös auttelemaan esikoisen suhteen.

Kommentit (13)

Ei sitä kuitenkaan opi rutiineita vauvan ja taaperon kanssa, kuin vasta oppimalla mitä lapsi tarvitsee ja vaatii. itte ainakin huomasi, että pelkäsin selviytymistä vauvan ja muiden lasten kanssa ihan kamalasti. Ihan omasta tahdosta halusin että isä siirtää isyysloman myöhemmäksi, että opettelen itse heti aluksi pärjäämään . No, mukavampaa olisi kyllä ollut jos mies olisi ollut siinä alussa apuna, mutta oma moka.Nyt on kuukausi eletty vauva arkea ja arki alkaa sujua mutkitta. Tietenkin mustasukkaisuutta on ja tämä 1v4kk vanha kaipaa enemmän huomitota mitä ennen vauvan syntymää. Olen vaan yrittänyt ottaa hänet mukaan kaikkiin touhuihin. Samoin nuo muut lapset 3v ja 5v osallistuvat kaikkiin vauvanhoitojuttuihin, mihin vaan haluavat. Näin olen yrittäny välttää pahimman kilpailin huomiosta. Kaikesta selvitytyy ja loppuen lopulta huomaa ettei se niin vaikeaa olekkaan=)

joten siksi niin pitkään kotona. Kantoliina on suunnitteilla hankkia, mietin vaan mahtaako esikoinen olla mustis kun vauva on liinassa (haluaako itse juuri silloin syliin)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rankkaa on ollut, mutta hyvin on kuitenkin mennyt. Meillä mies piti vauvan synnyttyä viisi viikkoa lomaa. Ensimmäiset kuukaudet olivat mielestäni helppoja, mutta nyt on ollut hankalampaa. Jos olisin tiennyt niin olisin pyytänyt miestäni pitämään isyyslomansa nyt vähän myöhemmin. Synnytyksen jälkeen olisi kyllä riittänyt se pari viikkoa. Sitten kun vauvaa saa viedä jo ulos olisi mies voinut lähteä töihin. Nyt toivoisin että mies olisi kotona.

varaa myös omaa syliäsi hänelle kun vauva nukkuu.

päivä kerrallaan, älä vaadi itseltäsi turhia tai liikoja vaan usein sinne päin (siivous jne) riittää.

varsinkin toinen lapsi kasvaa huimaa vauhtia ja yhtäkkiä huomaat viettäväsi hänen 1v-synttäreitään (näin kävi minulle :)

Mun mielestä tuo isän valtuuttaminen esikon hoitajaksi ei oo hyvä idea. Sillä lapsi luulee/tuntee itsensä unohdetuksi. Miksi äiti hoitaa vaan vauvaa eikä huomioi enään minua? Mun kokemukseni mustasukkaisuudesta ja vaikeasta arjesta johtuvat kaikki siitä, kun äiti unohtaa esikon. Ja sitä, jos mitä, on kauhea sivusta katsoa.

Arjen rutiinit ovat äärimmäisen tärkeitä ja mahdolllisimman vähän muutoksia esikon vanhoihin rutiineihin. Älä ota liikaa paineita jos liikaa suunnittelet etukäteen menee se suunnitelma todennäköisesti päälaelleen. Hyvin se menee =)

Silloin kun mies oli lomalla niin vauva oli kuitenkin niin pieni ettei se vielä vaatinut mitään. Nyt on arki hankalampaa kun on päivässä niin monta liikkuvaa tekijää. (Onneksi vauva ei liiku fyysisesti vielä =)

Yritän tässä kai kertoa että säästäkää isyyslomaa vähän myöhemmäksikin.

Voi tuoda vaippaa/tuttia tms. mitä vauva nyt sattuu tarvitsemaan ja auttaa sinua oikeasti sekä tuntea itsensä tärkeäksi. Kun saa toimistaan kiitosta niin vauvakin tuntuu kivalta. Ja huomioi toki muutenkin esikoista erityisesti eikä vain niin että miehesi touhuaa esikoisen kanssa koko ajan jotain ja sinä vauvan.

Ja jos sattuu niin hyvin että molemmat lapset nukkuvat päiväunia samaan aikaan, niin lepää, lepää ja lepää! Älä tee kotitöitä tms. Ja kyllä minä järjestin itselleni lepoa niinkin että vauvan nukkuessa esikoinen katseli piirrettyjä ja minä torkuin sohvalla. Korostan tätä levon merkitystä, koska sitä ei heti alussa ymmärrä miten vaativaa se kuitenkin on vauvan ja alle kaksivuotiaan kanssa. Mulle se kauhea väsymys iski ainakin vasta kun vauva oli 3-4 kk. Eli niinkuin joku jo suosittelikin, niin isä voisi jättää osan lomasta vähän myöhempään ajankohtaan jos mahdollista.

Mutta muista, että kaikesta selviää, vaikka välillä olisikin rankkaa. Nyt meilläkin on jo 4 ja 2,5 v kaverukset jotka leikkivät yhdessä vaikka mitä, vaikka alku vaikuttikin välillä todella hankalalta. :)

Meidän muksuilla on ikäeroa 1v9kk ja me pärjättiin hienosti. Jos isoja ongelmia tulee, aiheutat ne todennäköisesti itse. Siispä, älä unohda sitä esikoista! Se on tärkein selviytymis vinkki minkä pystyn antamaan. Anna hänen osallista vauvan hoitoon, viemään ja tuomaan vaippoja ym., anna koskea vauvaan, se ei hajoa, jos sitä silittää. Esikoinen on pieni mutta, ei todellakaan tyhmä. Selkeät ohjeet, älä vaadi liikaa, ei pelkkää kieltämistä. Ja kun vauva nukkuu on esikon aikaa. Sovitat päikkärit niin, että muksut nukkuu yhtä aikaa ja silloin lepäät myös itse. Jos talo ei kiiltele puhtaudessaan, pistä mies siivoamaan, äläkä kuluta kaikkea energiaasi siihen, mitä vauvan katsojat ajattelevat kodin siisteydestä.

Ja jos vauvan katsojat ovat liian kiinostuneita vauvasta, voit heille esitellä uuden isosiskon/-veljen. myös vieraiden huomio on tärkeää mustasukkaisuuden estoa. Äläkä missän nimessä vie esikkoa minnekkään pois (päiväkotiin), että saisit rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen. Se on sama kuin antaisit esikon naapurille.

Jatka päivärytmejä samaan tahtiin kuin ennenkin, mahdollisuuksien mukaan... JOs on kovasti itkevä vauva, elä puoli tuntia kerrallaan. Jokaisesta puolituntisesta tukkimiehen päiväkirjaan viiva ja 50 viivasta palkinto itsellesi =) Tsemppiä!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat