Seuraa 

Onko kokemuksia?

Esikoiseni on nukkunut 7kk iästä saakka hyvin omassa huoneessaan. Hänellä on nyt jo tavallinen sänky, ei pinnis.

Kuopus on nyt 5kk ja ajattelin yrittää noin kuukauden, viimeistään kahden, kuluttua siirtää hänetkin esikoisen kanssa samaan huoneeseen, kunhan yösyötöt loppuvat.

Miten nukkuminen onnistuu näillä keskenään? Onko kellään kokemuksia? Saako esikoinen nukuttua vauvan ähinältä/mahd. itkulta - tai toisin päin? Lisäksi vähän arveluttaa, josko esikoinen keksii jotain kolttosia vauvan pään menoksi. Yrittää mennä pinnikseen seuraksi tai työntää käden pinniksen välistä ja nipistelee/puree/lyö jne.

Itse nukun huonosti, kun vauva nukkuu samassa huoneessa, siitä tämä hienoinen hoppu.

T. Tiiti74

Kommentit (7)

meillä tyttö vähän yli 2 ja pikkuveikka 7kk. kaksi yötä ovat nukkuneet nyt yhdessä. Yllättävän hyvin mennyt. Isosisko ei viime yönä oikeastaan kertaakaan herännyt pikkuveljen itkuihin. Pikkuveli itki kyllä aika useasti viime yönä, mutta tutin laittamisen jälkeen poika aina rauhoittui. Uskon että pojan itkun syy on just puhkeamassa olevat ylähampaat =(

mutta, sitkeästi vain täällä mennään eteenpäin. Toivottavasti ensi yö menee jo paremmin...hope so!

Meillä siirreettiin vauva (6kk) isovljensä (2v 4kk) huoneeseen heti kun saatiin yösyötöt pois. Meillä siirto sujui hämmästyttävän hyvin. Etukäteen puhuttiin isomalle, että SAA pikkuveljen seurakseen samaan huoneeseen, kun tähän saakka on joutunut nukkumaan yksin kun vauva on nukkunut äitin ja isän kanssa. Meillä isompi oli asiasta ainakin innoissaan. Siihen loppuivat myös isomman yöheräilyt. Ei toki ollut vauvan syntymän jälkeen enää niin herkästi muutenkaan yöllä heräillyt, koska oli jo niin tottunut itkuihin, mutta samaan huoneeseen siirron jälkeen ei ole herännyt kuin kerran tai kaksi(puolen vuoden aikana) vauvan itkuihin, vaikka ollaan pidetty keskellä yötä unikoulua jne. ja vauva on saattanut höpötellä ja itkeskellä sängyssä parhaimmillaan parikin tuntia keskellä yötä. Toki isompi varmasti sen kuulee ja rekisteröi, mutta pystyy silti jatkamaan unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

senverran laitan omaa kokemusta kehiin, että kun oli aikoinaan kaikkien nukuttava samassa huoneessa alusta asti,(siis vanhemmat ja 2lasta), niin minun mielestäni kaikki meni todella hyvin!

meidän esikoinen kyllä siis tottui heti alkuunsa 1.5vuotiaana vauvelin yöllisiin itkuihin niin isompia ongelmia ei muistaakseni ollut...

jos heräsi niin selvittiin pienoisella silittelyllä ym., eikä ollut mitään koko yön kestäviä sessioita! :) onneksi!

ja hyvin meni. Kun vauva oppi nousemaan seisomaan sängyssä, hän heräili yöllä, nousi pystyyn ja huusi äitiä, mutta kun siirrettiin veikan kanssa samaan huoneeseen ei ole enää heräillyt (tai ainakaan minä en siihen herää -ei kai kannata enää huutaa, kun äitiä ei ole näkyvissä). Iltaisin nukkumaan mennessä pojat joskus nauravat huoneessaan, mutta nukahtavat kyllä sitten puolen tunnin sisällä. Jos toinen itkee yöllä, niin toinen ei herää siihen. Äsken juuri nuorimmainen huusi kurkku suorana omassa sängyssään, mutta esikoinen nukkui onnellisena.

Siitä saakka, kun pojat ovat nukkuneet yhdessä, minäkin olen saanut nukkua.

Kareen & pojat

Tätä samaan olen itsekkin pähkäillyt.

Minulla ihan samanikäiset lapset, esikko 2 v ja kuopus nyt 5 kk.

Olisi kiva lukea jo tälläisen siirron tehneiden kokemuksia.

Sen verran on meillä kokemusta tästä kun viime viikonloppuna esikoisen ollessa mummilassa yökylässä. Siirsin kuopuksen sängyn lasten huoneeseen (kuopus nukkuu nyt siis vanhempien mh:ssa) tarkoituksena että hän nukkuisi tämän yhden yön siellä kun 2 v on poissa..

No, heräsi kuopus jo sitten klo 23 syömään, huomattuaan että ollaankin ihan eri huoneessa, virkistyi ja valvoi kaksi tuntia! Plääh, luovutin kertaheitolla ja siirsin sängyn takaisin omalle paikalleen....

Tyttö (tuolloin 8 kk) siirrettiin veljen (2,5 v) kanssa samaan huoneeseen, kun hän lopetti yösyönnit. Meilläkin oli pari kertaa kokeiltu siskon siirtämistä lastenhuoneeseen, kun veli oli isoäidillä hoidossa, mutta silloin tuli huutoa. Myöhemmin tajusin, että sisko kaipasi jonkun seurakseen unilleen tässä uudessa huoneessa. Heti ensimmäisestä yöstä lähtien, kun veli oli samassa huoneessa nukkumassa, uusi järjestely on nimittäin mennyt loistavasti. Me viemme ensin vauvan sänkyynsä ja sen jälkeen ovi jää vielä auki isoveljen iltatoimien ajaksi ja luemme pojalle sadun tämän jo maatessa sängyssään ennen kuin suljemme oven ja toivotamme lapsille hyvät yöt. Sisko oli tottunut täydelliseen hiljaisuuteen nukahtamisen hetkellä ollessaan meidän vanhempien huoneessa, joten olin todella yllättynyt, ettei hän häiriintynyt ympärillään olevasta toiminnasta. Veli pälisee vielä joskus kauankin sängyssään ennen nukahtamistaan, mutta sisko ei tästä häiriinny. Joskus poika heräilee öisin huutamaan äitiä tai isää, mutta vauva on jatkanut uniaan. Ekana yönä poikaa häiritsi vauvan kääntyily vuoteessaan, mutta nukahdettuaan kerran asia ei ole tuottanut ongelmia. Jos vauva herää yöllä itkemään, poika saattaa kääntyillä vuoteessaan, mutta nukahtaa useimmiten itsekseen sanomatta sanaakaan. Pojan aamuherääminen on siirtynyt aikaisemmaksi, vauvan heräämisen aikoihin (puoli kahdeksasta seitsemään). Jos poju on tosi väsynyt ja ehdimme hakea tytön pois sängystään ennen kuin hän alkaa meitä äänekkäämmin huudella, poika saattaa jatkaa uniaan myöhempäänkin.

Päiväunijärjestelyt ovat olleet vähän hankalampia, kun lapset tällä hetkellä nukkuvat ne hieman eri aikoihin ja vauva jostain syystä silloin itkeskelee joskus kovastikin ennen nukahtamistaan. Helpoimmalla päästään, jos poika nukkuu lastenhuoneessa ja tyttö parvekkeella.

Meillä veljekset nukkuneet samassa huoneessa nyt reilut 7 kk, eli olivat siirron tapahtuessa tasan 2v ja 3kk. Aluksi kumpikaan ei häirinnyt toista, koska vauvakin nukkui hyvin yöt, mutta välillä on kyllä ollut aika rankaa, kun vuoroin ovat pojat toisiaan herätelleet huudollaan. Vauva alkoi heräilemään uudelleen öisin - mikä ei kyllä johdu millään tavalla nukkumajärjestelyistämme - ja hänet oli ' pakko' hakea meidän huoneeseemme, ettei isoveli heräisi. Nyt taas on haettu isoveljeä meidän sänkyymme (tai on tullut itse), ettei pikkuveli heräisi. Pienenpää on yritetty ' kouluttaa' jo kuukausia nukkumaan kuten silloin joskus hyvinä aikoina. Tällä hetkellä menee aika hyvin, mutta koskaan en voi olla varma, miten tuleva yö menee. Yleensä aamuisin isoveli herää meidän sängystämme isän vierestä ja minä itse ' nukun' viimeisen/t tunnin/t isoveljen sängyssä (160 cm*80cm) pikkuveljen kanssa ;).

Moni varmaan olisi tilanteessamme tehnyt toisin - ja niin mekin, jos vain omistaisimme yhden huoneen lisää - mutta emme ole halunneet siirtää kumpaakaan poikaa pysyvästi takaisin omaan makuhuoneeseemme, koska ovat tottuneet pienestä pitäen, että ainakin heidän sänkynsä ovat lastenhuoneessa.

Tässä siis meidän kokemuksemme.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat