Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tyttäreni on jo monta vuotta vonkunut jotakin kotieläintä.

Kissa, koira ja kani eivät käy! (joku pienempi eläin kuten marsu ehkä).

Eläinharrastajat, kertokaa mikä eläin kannattaisi hankkia.

T.ap kera 7-vuotiaan joka melkein takki päällä odottaa lemmikkikauppan lähtöä!

Sivut

Kommentit (29)

on yksi parhaista vaihtoehdoista. Ne ovat päiväeläimiä ja aika touhukkaita, lisäksi jos on tarpeeksi iso terraario (meillä kahdelle 60x40x40 cm), ja tarpeeksi virikettä, niin eivät vaadi niin hirveän paljoa hoitoa, kunhan katsoo, että vettä ja ruokaa on aina tarjolla. Ja kuten täällä jo aiemmin mainittiin, niin ne eivät haise. Lisäksi vaikka ei sitten jaksaisikaan aina seurustella niiden kanssa, niin niistä on toisilleen seuraa. Hyvät eläinkaupat eivät kyllä myykään yksittäisiä gerbiilejä, koska ovat laumaeläimiä. Gerbiilit elävät noin 4-5 vuotta.

Hamsteri on tosiaan yöeläin, eikä sitä saisi päivällä herätellä, joten sen kanssa voi seurustella vain ilta-aikaan. Mutta tosi mukava veitikka se kyllä on ja kesyyntyy jos sen kanssa on. Hamsterin pissa haisee ja siksi ainakin sen pissapaikka on putsattava usein. Samaten sen ruokapaikka, koska sille pitää olla päivittäin tuoreruokaa ja kun se tunnestusti " hamstraa" ne, niin pilaantumisen välttämiseksi tuoreruuan jämät on siivottava päivittäin. Hamsteri on " lyhytikäinen" , elää parisen vuotta keskimäärin, pitää muistaa, että myös lemmikin kuolema on (toivottavasti) surullista lapselle. Meidän hamsteri on nyt vähän yli vuoden ja minusta se näyttää jo vanhukselta :(

Pitää myös muistaa, että vaikka itse lemmikit saa halvalla, yllämainitut noin 20 eur/kpl, niin niiden tarvikkeet maksavat, siis jos ostaa kunnon kokoisen häkin/terraarion tarvikkeineen ja ruokineen.

Fretin unohtaisin heti jos on tarkoitus ottaa eläin 7-vuotiaalle, se on työläs ja haisee lähes väistämättä, sen ottaminen vaatii todella paneutumista sen hoitoon, harkitsimme itsekin fretin ottoa ennen koirien ottamista, mutta kun tutustuin siihen kirjallisuuden ja netin avulla, totesin, että on liian työläs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tai voi sen jättää ruokkiminen/siivoaminen linjalle, mut siinä tapauksessa teillä on pureva jyrsijä pian!! Mun hamsterit on eläneet yli 5-vuotiaiksi!!

Vierailija:

Lainaus:

satunnainen seuranpito....jos siis joutuukin itse sitä hoitamaan. Eihän nuo kamalan kauaa eläkkään...kamala ajatella kyllä niin.

Vierailija:

Lainaus:

Tyttäreni on jo monta vuotta vonkunut jotakin kotieläintä.

Kissa, koira ja kani eivät käy! (joku pienempi eläin kuten marsu ehkä).

Eläinharrastajat, kertokaa mikä eläin kannattaisi hankkia.

T.ap kera 7-vuotiaan joka melkein takki päällä odottaa lemmikkikauppan lähtöä!

pari virhettä kirjoituksessani, eli hamsteri on melkein kaksi vuotias eikä vähän yli vuoden, siksi siis näyttää jo vanhukselta :) ja gerbiilien terra on 80x40x50, eli arvioin koon alakanttiin silmämääräisesti :)

Meillä myös 7-vuotiaalla sellaiset.Ovat kaiken helpoimpia ja seurallisempia,kokemukaia on muistakin.Tyttö itse hoitaa terraarion tosi innolla(vieressä vahdin).On meillä sijoitettuna olkkarissa joten ovat " hoidossa" jatkuvasti.

Minkähän takia sitten lemmikin ostaisin jos en siksi, että sellainen meille haluttaisiin?

Kyllä meillä päätökset tehdään harkiten ja aprikoiden, ei vaan siksi, että mangutaan.

Eli kyllä, siksi ostamme lemmiki koska tyttö sellaisen haluaa. Ja itse samalla tietysti sitoudutaan pitämään siitä yhdessä huolta.

Missään tapauksessa en vihjannut ostavani tytölle lemmikkiä kun mankuu ja jättäväni lemmikin sitten tytön hoidettavaksi.

t.ihmettelevä ap

Ne eivät paljo liiku, ei tarvi pitää sylissä eikä niin usein tarvi sitä terraariotakaan putsata, eikä syö paljoa. Luo itse oman nahkansa. Helppoa!

Gerbiilit on söpöjä, mutta ne puree!!

Se vaatii monta tuntia päivässä vapaana juoksemista huoneessa.

Meillä on ollut kolme kania ja kaikki ovat olleet sellaisia tuholaisia että...

Ne syövät kaikki sähköjohdot, pleikkarin, telkkarin, radion piuhat.

Rei' ittävät vaattet, petivaatteet, matot, reput.

Syövät kirjat, kynät ja aivan kaiken minkä eteensä saavat.

Joka päivä lapset tulevat näyttämään uuden tuhon kohteen (eilen oli kirjaston kirja).

Eli huone pitää aina olla siisti kun kania pitää vapaana, pikkuhiljaa meilläkin siihen opitaan ;)

Kalliiksi noi on tulleet.

Kääpiökanit on aika suloisia.. :) Ja oppivat olemaan vapaanakin huoneessa. 7-vuotiaalle olisi minusta kiva sellainen lemmikki, jota oikeasti voi pitää sylissä ja helliä.

Itse olen sitä mieltä että lemmikki kehittää lasten vastuuntuntoa ja lapset oppivat kunnioittamaan myös eläinten elämää. Minusta tosin koira olisi paras lemmikki lapselle, mutta se kun ei tosiaan käy, jos ei aikuinen ole vastuuta jakamassa siitä lemmikistä huolehtimisessa.

7-vuotias on liian pieni ottaakseen täyttä vastuuta eläimestä, vaikka kuinka vastuuntuntoinen olisikin. Lemmikeistä kyllä ainoa, jolle riittää satunnainen seuranpito, taitaa olla akvaariokala... tai kenties joku hämähäkki? (niiden seurantarpeesta en tiedä yhtikäs mitään). Muuten kaikki eläimet kyllä ovat sellaisia, jotka vaativat hoitoa, seuraa ja huolenpitoa ihan päivittäin. Myöskin se pitää ottaa huomioon, että pienikin (myös hinnaltaan) lemmikki voi sairastua, ja on silloin oikeutettu saamaan hoitoa, VAIKKA se hoito maksaisi enemmän kuin lemmikki. Tätä mieltä minä, henk. koht. sekä ammattini puolesta.

Tuittu pieneläinhoitaja

Vierailija:

Lainaus:

joudun itse hoitamaan elukan...kun en niin tykkää eläimistä.

Tosin, tästä on jo puhuttu monta vuotta ja tyttö on aika jämpti asioistaan. Siivoaa itse huoneensa yms. Uskoisin hänen tosissaan haluavan elukan ja hoitavansa...tämän takia ajattelinkin jotakin eläintä joka elelisi häkissä ja riittäisi ruokkiminen, siivous ja satunnainen seuranpito....jos siis joutuukin itse sitä hoitamaan. Eihän nuo kamalan kauaa eläkkään...kamala ajatella kyllä niin.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat