Vierailija

Mä olen tikkulaiha, onneton rääpäle. Bmi on reilusti alipainon puolella eli painonpudotusmielessä en liikuntaa tarvitse. Haluaisin kauniin, lihaksikkaan vartalon, mikä on paras tapa sen saavuttamiseen?



Onko joku sellainen yleisliikunta esim. juoksu, hiihto tms. hyvä lihasten kasvattamiseen? Vai onko se parempi ns. peruskunnon kohottamiseen ja ylläpitämiseen?



Mites sitten jumpat, pumpit, stepit, hydrospinningit? Vai onko paras tapa kuitenkin mennä kuntosalille ja pyytää sieltä henk.koht. ohjelma punttisalille?



Kuinkahan usein olisi syytä käydä kuntosalilla? Miehen työn vuoksi en varmasti joka ilta pääse, mutta jos lihaksiaan haluaa kasvattaa pari kertaa viikossa ei taida vielä riittää mihinkään muuhun kuin hyvään oloon... Kuinka monessa kuukaudessa uskoisitte, että tuloksia alkaa näkymään jos oikein tehokuurin ottaisi? Joko ensi kesänä olisi pyöreämpi pylly?



Entäs sitten ruokailu? Onko proteiinipitoinen ruokavalio paras tässä tapauksessa? Tarvitaanko liikkumiseen hiilihydraatteja?



Auttakaa vähän jooko? En tiedä tässä liikuntapalveluviidakossa yhtään mikä olisi paras tapa. Pitäisi päästä alkuun...

Kommentit (6)

Alkutietoja:



On olemassa erin mallisia vartaloita, joissa on jo lähtökohtaisesti eri kokoiset lihakset. Maskuliinisen vartalon (mitä et ilmeisesti omaa?) ominaisuuksiin kuuluu suuret, nopeasti kehittyvät lihakset (itselläni on tällainen atleetti, maskuliininen urheilijan vartalo). Jos vartalon lihakset ovat alkujaan jo pienet, on niiden esiin saaminen ja kasvattaminen paljon vaikeampaa. Kasvattaminen vaatii kuntosalilla painonnostamisia pienillä toistomääriä kestokyvyn rajamaastossa.



Toiseksi: Laihassakin voi olla läskiä. Lihakset eivät näy, mikäli niiden päällä on rasvaa. Sen vuoksi oleva rasva pitäisi saada vaihtumaan lihakseksi. Tämä tapahtuu kuntosalin / vastaavien painoharjoittelujen ja kestävyysharjoittelun avulla.



Jos sinulle riittää jäntevä vartalo, voi sen saavuttaa monipuolisella kestävyysrurheilulla yhdistettynä kotona tehtäviin lihaskuntoharjoituksiin.



Kolmanneksi: Syö ja syökin riittävästi. Jotta lihakset kasvaisivat, tarvitsevat ne riittävästi proteiinia. Liian niukka syöminen ( mitä useat harrastavat ) saa elimistösi menemään säästöliekille, jolloin aineenvaihduntasi hidastuu ja liikunta maistuu puulta sekä tuloksia ei synny. Huolehdi siis, että syöt paljon kuitupitoisia ruokia (täysjyvä- ja ruisleipä, kasvikset, vihannekset, hedelmät), proteiinipitoisia ruokia (vähärasvaiset lihat, kalat, maitotuotteet jne.). Pasta on hyvä perusruoka.





Tässäpä omat liikuntatottumukseni:



Näin talvella hiihdän ja juoksen. Hiihdän n. 40-60km / vk. Sekä hiihdossa että juoksussa vaihtelen juoksumatkaa siten, että kerran viikossa teen yhden pidemmän lenkin. Samoin 1-2 lenkkiä on vauhtileikittelyä ja 1 lenkki on sellainen rento lenkki.



Kuntosaliharjottelun teen kokonaan kotona ja omilla painoilla. Harjoittelu sisältää: vatsalihakset, kädet ja jalat. Netistä löydät varmasti hyviä ohjeita.



Näiden perusjuttujen lisäksi pyöräilen, luistelen, kävelen ja uin vaihdellen ja tilanteen mukaan. Jumppa on minulle ollut aina jotenkin vastenmielistä, joten olen suosiolla jättänyt jumppakäynnit pois.



Lopuksi vielä: Olen perheellinen, mutta en anna sen olla syy liikkumattomuuteen. Minulla on se onni, että myös mieheni harrastaa liikuntaa. Niinpä liikumme koko perhe yhdessä. Vaihtelemme esim. lenkkiä niin, että toinen käy juoksemassa, toisen juostessa / kävellessä lasten kanssa ja toisin päin. Mahtavaa kokea sitä me-henkeä perheen kanssa yhdessä harrastaessa.



Jos itse epäilet motivaation sammumista alkuinnostuksen jälkeen, kannattaa varmastikin miettiä vaihtoehtoa, että palkkaisi ammattilaisen laatimaan oman kunto-ohjelman.





Näin kertoili entisessä elämässään pyöräkkä ihminen, jolla on ilo omistaa timmi kroppa.



Tsemppiä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lenkille voi lähteä koska vaan, joten sen puolesta se on helppoa. Lisäksi käyn kuntosalilla tai teen lihaskuntojumppaa kotona. Lenkillä käyn nyt talvisin vain kerran viikossa ja salilla 2-3krt viikossa. Kesällä sitten vähän toisin päin, eli enemmän juoksua.



Kuntoplus lehden sivuilla on hyviä lihaskunto-ohjeita, joita voi tehdä kotona punttien kanssa. Kannattaa hankkia sellaiset painot, joiden painoa voi muutella. Myös jumppapallo on hyvä.



Itse olen keskittynyt ehkä enemmän jalkoihin eli teen paljon esim. askelkyykkyjä, joka muokkaa kivasti pakaroita sekä reisilihaksia. Olen nyt kuntoillut vajaan vuoden, ja kropassa on muutoksia näkyvissä. Käsivarsiin on tullut lihaksia enemmän ja jalatkin ovat muodokkaammat.



Muista myös syödä hyvin (ja oikein). Eli paljon proteiinia, jos haluat kasvattaa lihaksia. Hyviä proteiininlähteitä on lihan/kanan/kalan lisäksi raejuusto ja rahka. Itse teen usein rahkasta välipaloja (purkki vähärasvaista maitorahkaa, pakastemarjoja ja hieman hermesetasin makeutusnestettä). Syö aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja vielä iltapala. Heti kuntoilun jälkeen on myös hyvä syödä jotain, jotta lihakset palautuvat paremmin. (Laihduttajille annetaan yleensä päinvastainen neuvo, eli pitäisi olla syömättä kuntoilun jälkeen, koska silloin aineenvaihdunta on parhaimmillaan).



Mutta käy tosiaan katsomassa niitä kuntoplussan sivuja, sieltä saa hyviä harjoitteluvinkkejä.

Eli ei paino siitä kauheasti ole noussut, mutta kroppa on kuitenkin paremman näköinen nyt kiinteämpänä, vaikka aika laiha olen edelleen.

En ole enää aivan ruipelo :)



T. 2

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat