Vierailija

sitä vaan, että kun monet vanhemmat haluavat, että " MEIDÄN tyttö/poika ottaa jo ala-asteella enkun ja ranskan ja sit yläasteella ruotsin ja saksan. Kun on niiiiiiiin tärkeää opiskella kieliä!"

Sivut

Kommentit (42)

Minä käytän englantia päivittäin työssäni. Samoin mieheni. Äitini sai potkut projektista kun ei hallinnut englanninkieltä...kyllä nykyisin aika monessa työssä täytyy osata , englantia varsinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olin itse lukioaikana kansainvälisellä kielikurssilla ainoana suomalaisena ranskaa opiskelemassa. Tuossa vaiheessa olin lukenut ranskaa vuoden. Kielitestien perusteella jouduin samaan ryhmään, kuin amerikkalaiset 7 vuotta ranskaa lukeneet (ja osasin huomattavasti paremmin ranskaa kuin he). Ranskalaisten englannintaito oli lähes yhtä olematon kuin japanilaisten englannintaito. Kummatkin yrittivät kyllä kovasti, mutta lopputulos oli aika säälittävää.

Skandinaavit, saksalaiset ja hollantilaiset pärjäsivät tuolla kurssilla selvästi parhaiten. Brititkin osasivat ihan kohtalaisesti.

Tästä ei tietenkään voi mitään yleispäteviä lopputuloksia vetää, mutta tämä oli ainakin tuon otoksen taso.

Mitä hyötyä on vaikkapa uskonnon opetuksesta kieliin verrattuna? Kieliä kannattaa opiskella niin paljon kuin mahdollista ja mahdollisimman nuorena - toki lapsen lahjakkuuden ja taipumuksen huomioon ottaen.

Itse olen opiskellut äidinkielen lisäksi seitsemää kieltä ja saan palkkani kielen käyttämisestä. Lapseni kasvaa kaksikieliseksi.

Toisin kuin joku muu sanoi, Suomessa on mielestäni hyvä kieltenopetus, mutta se on usein varsin teoriapainotteista. Käytännön puhumisen opettamiseen pitäisi panostaa lisää.

myönnän kyllä, että joskus yhdyssanoissa tulee virheitä, mutta Laudaturin aikanani äidinkielestä kirjoitin. Olen asunut ulkomailla viimeiset 14 vuotta joten semmoista se on. Toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli tuostakin V***uilusta.

Kolme kielisen äiti

Mutta itse on ole työssäni enkä muutenkaan juuri kieliä tarvinnut, vaikka useampaa koulussa luinkin. Minusta olisi tärkeää oppia edes yksi vieraskieli hyvin, kuin hirmuisen monta huonosti. Ruotsin pakollisuuden voisi poistaa.

kunhan tavoitteet ovat realistiset. Pienet lapset oppivat näppärästi leikin varjolla, eikä hommasta tarvitse tulla stressiä!

Vaikea asiasta tulee silloin, jos lapsella on muutenkin ongelmia äidinkielensäkin kanssa - yleensäkin kielitajussa, hahmottamisessa jne - silloin vieraat kielet vain sekoittavat lisää.

Itse luin ala-asteella kahta vierasta kieltä (ranska ja englanti), ylemmillä luokilla ruotsia ja latinaa em lisäksi. Ei kielet koskaan ole mulla sekoittuneet sillä tavalla, että haittaa olisi, enkä usko olevani poikkeus. Itse asiassa mitä enemmän kieliä olen lukenut noiden em lisäksi, sen helpommaksi omaksuminen tulee. Ruotsin jälkeen on ollut helppo lukea saksaa ja viroakin. Ranskan jälkeen espanjan lukeminen ja ymmärtäminen on helpottunut.

Tietysti lapsen mielipidettä ja taitoja pitää kunnioittaa!

Se huonompi puoli on että kaikki lapset eivät ole kielellisesti lahjakkaita, ja syrjäytyvät siksi jo peruskoulun alaluokilla " tyhmyytensä" takia. Aika moni nuori jolla olisi ollut hyvä tulevaisuus autonasentajana tai muurarina, viettää aikaansa ryyppäämällä ja rötöstelemällä ilman peruskoulun päättötodistusta ihan vain siksi että peruskoulussa menestyy vain jos on kielipäätä ja/tai matemaattista lahjakkuutta.

opiskelisivat lapset mieluummin vaikka kotitaloutta, sosiaalisia taitoja, videokuvausta tai muuta vastaavaa...

On kyllä tosi ikävää kuunneltavaa, kun vanhemmat kehuvat lastensa kieliopinnoilla, vaikka heti perään kerrotaan, miten koulunkäynti tuntuu rankalta :-(

Haluaisin todellakin nähdä sen kielineron, joka hallitsisi esim. saksan kieliopin muutaman kuukauden Saksan oleskelun jälkeen. OIKEASTI kielen osaaminen ei tarkoita sitä, että pystyy auttavasti ilmaisemaan itseään, vaan sitä, että pystyy tuottamaan suhteellisen virheetöntä ja idiomaattista kieltä niin puhuttuna kuin kirjoitettunakin. Tämän opiskelu on syytä aloittaa niin nuorena kuin mahdollista, onhan kaikki oppiminen lapsena helpompaa kuin aikuisena.

me myös esim luimme pitkän englannin oppimäärän, vaikka " virallisesti" meillä englanti oli lyhyt kieli. Esim ala-asteen viidennellä luimme tavan enkun kolmannen ja neljännen luokan kirjat. Kutosella opiskelimme viidennen ja kuudennen luokan oppimäärän.

Enkä minä ainakaan ole mikään SUPERLAHJAKAS. Ihan tavallinen pulliainen. Eikä meille kukaan voivotellut sitä, että luemme nopeammassa ajassa kirjat kuin naapurikoulussa on tehty.

Hupaisaa tietysti, että luokassa kielitaito oli kuitenkin parempi...

Ja jos jo ala-asteella pystyy opiskelemaan monia kieliä niin aina vaan parempi. Vaikeampi sitä on sitten enää aikuisiällä lähteä kansanopistoon töitten jälkeen päntäämään.

Minusta mikään ei ole ollut koulussa niin tärkeää kuin kielten opiskelu...mutta minä muutinkin valmistuttuani hyvin pian Suomesta ulkomaille töihin. Olen asunut Belgiassa, Ranskassa, Englannissa ja Saksassa ja nyt olen töissä Luxemburgissa.

Kaikille kielet eivät sovi. Siksi pitäisi tarjota vaihtoehtoja. 13-vuotias poikani on kolme kielinen ja hyvin hänellä menee. Suomea puhuessa aksentti hieman kuultaa läpi. 11kk ikäinen tyttö ei vielä puhu.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat