Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mua alkaa todella ottaa pannuun ja kupoliin (ja kaikki muut vastaavat verbaaliset synonyymit asialle) tällä palstalla tietyt ihmiset! AINA kun joku kirjottaa jostain mielenkiintoisesta ongelmasta (nukkuminen, HOITOON LAITTAMINEN, IMETYS, ym) joku patapää tulee ja pilaa koko jutun kertomalla omat rajut " mielipiteensä" lähinnä siitä kuinka kaikki muut on ..sieltä.. ja hän itse tosi fiksu ja oppinut! Varsinkin jos puhutaan vauvojen kehityksestä niin sielä sitten elvistellään kuinka näin varmasti on ja plaaplaa...

Eikö täälä tosiaan voi keskustella ja vaihtaa mielipiteitä??? Sillä siitä tosiaan on hyötyä!!! Ärsyttää kun joku aina pilaa kaiken TYMPEYDELLÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JOO JOKU TIETTY PILAA TÄNKIN...

Kommentit (11)

Opin jo raskaana ollessa ja viimeistään synnytyksen jälkeen, että neuvoa ja vinkkejä voi kysyä, mutta ne ei välttämättä päde itseesi tai niistä ei ole juuri hyötyä omassa tilanteessa. Jotkut on napakoita antamaan omia neuvoja ja antavat sellaisen vaikutelman, että asia on heidän mielestään näin ja piste. Lapset ovat jo heti synnyttyään erilaisia. Se mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Itselläni oli raskauspahoinvointi kuin olisi ollut mahatauti ja krapula yhtäaikaa, neuvoja sateli kälyltä ja työterveydenhoitajalta asti, kummankaan kaaliin ei mennyt ettei raskauspahoinvointini ollut samanlaista kuin heillä ja, että heidän neuvonsa eivät hyödyttäneet minua...

että ihmisillä on niin eri tapa ilmaista asioita. Joku saattaa olla todella hyökkäävän kuuloinen vaikka ei oikeasti tarkottaisikaan olla. Joku ehkä haluaa olla hyökkäävä, olkoon sitten. Niin kauan kun ei ihan henkilökohtaisuuksiin mennä, so. ruveta itse ihmistä haukkumaan (tekojahan periaatteessa saa kritisoida) niin minusta ok.

Olen aina miettinyt että luultavasti jos tapaisin palstailijoita todellisessa elämässä, tulisin suurimman osan kanssa hyvinkin toimeen, vaikka asioista oltaisiin eri mieltä. Netissä on myös helppoa olla kärkkäämpi.

Siitä en itse pidä että jos joku esim kysyy vain ja ainoastaan neuvoja pulloruokintaan niin vastaamaan tulevat ne, joilla ei asiasta ole mitään tietoa ja tuomitsevat kirjoittajan. Jos sen sijaan kysytään mielipiteitä pulloruokinnasta ja imetyksestä niin sillon toki kaikki saavat sanoa mielipiteensä. Tai jos joku haluaa neuvoja miten toteuttaa perhepeti niin sillon minusta ei tarvitse tulla kertomaan miten omassa sängyssä nukkuminen olisi parasta. Mutta jos kysyjä haluaa pohtia asioita niin sillon eri mielipiteistä on vaan iloa. Tämä on siis minun mielipiteeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

laurukka:

Lainaus:

Siis myös kans ÄRSYTTÄÄ se, että ihmiset eivät voi olla YHTÄÄN hienotunteisia vastauksissaan! Joiltakin henkilöiltä puuttuu ilmeisesti kyseinen taito ja kyky asettua toisen asemaan... Harmillista! Kyllä mielipiteensä voi ilmaista kauniistikin, silti nuoleskelematta! Mutta eipä näköjään kaikilta voi vaatia... Raukkojen elämänkumppaneita, läheisiä ja lapsia säälin! Minkälaisen kylmän kanan kanssa sitä joutuu elämänsä jakamaan!

Minä esimerkiksi kirjoitin virheellisesti lainatessani erästä lehtijuttua... Asian olisi voinut oikaista kauniisti, esim. " Haluan oikaista tämän jne..." Mutta mikä oli TAPA! Siis v-mäinen, ylimielinen, vähättelevä! SIIS TODELLA ärsyttävä!

Ja tuo iänikuinen IMETYS! On upeaa, jos pystyy täysimettämään 6kuukautta, itsekin asetin sen tavoitteeksi! Vauva nyt 4kk ja MELKO hyvin on menty! (Ei siitä enempää, ettei joku natsi taas innostu :) Mutta kaikki eivät pysty siihen! Elämäntilanteet saattaa muuttua. Ihminen rikkua henkisesti. Maito loppuu jne... Ei me äidit mitään meijerikoneita olla! Joten toivottavasti jokainen seitsemän lapsen innokas kotiäiti, joka imettää vielä kolmea nuorimmaista, ymmärtää, että KAIKKEA ei tarvitse ilmaista sillä loukkaavimmalla tavalla!!!

Minä poistun takavasemmalle ja jätän tämän palstan joksikin aikaa TYYSTIN!

Laurukka kera pienen tytön 4kk9vrk

Tässä on mun mielestä oikein valioyksilö loukkaavasta viestistä. Miltäköhän siitä seitsemän lapsen äidistä nyt tuntuu...Ja kanoista...ja " natseista" (käsittääkseni tässä viitataan imetyksestä puolustavaan sävyyn kirjoittaviin henkilöihin). Tämäkö on nyt sitä hienotunteisuutta?

Siis myös kans ÄRSYTTÄÄ se, että ihmiset eivät voi olla YHTÄÄN hienotunteisia vastauksissaan! Joiltakin henkilöiltä puuttuu ilmeisesti kyseinen taito ja kyky asettua toisen asemaan... Harmillista! Kyllä mielipiteensä voi ilmaista kauniistikin, silti nuoleskelematta! Mutta eipä näköjään kaikilta voi vaatia... Raukkojen elämänkumppaneita, läheisiä ja lapsia säälin! Minkälaisen kylmän kanan kanssa sitä joutuu elämänsä jakamaan!

Minä esimerkiksi kirjoitin virheellisesti lainatessani erästä lehtijuttua... Asian olisi voinut oikaista kauniisti, esim. " Haluan oikaista tämän jne..." Mutta mikä oli TAPA! Siis v-mäinen, ylimielinen, vähättelevä! SIIS TODELLA ärsyttävä!

Ja tuo iänikuinen IMETYS! On upeaa, jos pystyy täysimettämään 6kuukautta, itsekin asetin sen tavoitteeksi! Vauva nyt 4kk ja MELKO hyvin on menty! (Ei siitä enempää, ettei joku natsi taas innostu :) Mutta kaikki eivät pysty siihen! Elämäntilanteet saattaa muuttua. Ihminen rikkua henkisesti. Maito loppuu jne... Ei me äidit mitään meijerikoneita olla! Joten toivottavasti jokainen seitsemän lapsen innokas kotiäiti, joka imettää vielä kolmea nuorimmaista, ymmärtää, että KAIKKEA ei tarvitse ilmaista sillä loukkaavimmalla tavalla!!!

Minä poistun takavasemmalle ja jätän tämän palstan joksikin aikaa TYYSTIN!

Laurukka kera pienen tytön 4kk9vrk

mutta olisi mukavaa voida keskustella siitä alkuperäisestä aiheesta ja vaihtaa mielipiteitä sitä koskien eikä naljailla ja käyttää aikaa muiden teilaamiseen.

ihan sama onko joku herkkänahkainen vai ei...

halu oppia ja tehdä oikein on meillä kaikilla yhteinen ja olisi kiva oppia ja vertailla opittua.

että ihanaa kun joku sanoo ääneen sen mitä olen ite niin usein miettiny! En oo vaan jaksanu alottaa tätä pinoo koska joku " patapää" varmasti hyökkää kimppuun... sellane nimimerkin takaa " huutelu ja pilkkaaminen" on naurettavan lapsellista. Mitä mahtais nääki vauvat sanoo joskus kun tietäisivät miten äitinsä täällä käyttäytyvät!?

Minä en kyllä itseasiassa ole koskaan ymmärtänyt, että miten ihmiset jaksavat olla niin herkkänahkaisia. Jos olet varma omista valinnoistasi ja tekemisistäsi, niin kyllä silloin pitäisi olla kanttia kuulla myös muita mielipiteitä ja puolustaa omiasi. Itse en varsinaisesti kestä sellaista paijailu-meininkiä.

Harvemmin täällä kuitenkaan on mitään törkeetä (varsinkin kun eräs nimimerkki on toistaiseksi kadonnut). Ei eriävä mielipide ole automaattisesti hyökkäys.

Anselmi

Vastataan ja kommentoidaan jokainen niin, kuin haluttaisiin meille vastattavan. Jos osaa jostain asiasta faktaa kertoa, voi sen kertoa nätisti ja kannustavasti, ja jos kyseessä oma mielipide,niin sitä paremmalla syyllä näin.

Toivoisi tän palstan pysyvän sellaisena, että hiukan ujompikin " uskaltaa/kehtaa" kysyä mitä tahansa maan ja taivaan väliltä ilman teilauksia!

Nimim. lukemattomia kertoja apua saanut ekavekara

Itse olen sitä mieltä että asiat voi todellakin sanoa monella eri tavalla. Eriävän mielipiteen esittäminen on sallittua mutta jos sen asian sanoo ylimielisesti, vähättelevästi, ilkeästi tms. niin silloin sanoma " muuttuu" . Mielestäni tällä palstalla on välillä liian kärkkäästi ilmaistuja mielipiteitä.

En pidä mistään myötäilijöistä tai miellistelijöistä mutta jos ei osata asiallisesti keskustella niin parempi pysyä siellä ruudun toisella puolella :)

Minusta tuntuu, että aina sitä ei monikaan ota huomioon.

Väärinymmärrysten mahdollisuus on täällä paljon, paljon suurempi kuin live-elämässä ja toisaalta asioita on paljon helpompi laukoa " päin naamaa" , kun voi piiloutua nimimerkin taakse. Monestikaan jonkun mielipiteen esittäjä ei välttämättä itse lue tai kommentoi itselleen tulevia vastauksia lainkaan tai ne on siinä välissä ehditty jo moneen kertaan kääntää ties miten päin jne...

Toisaalta minusta nettikeskustelujen hyvä puoli on se, että " tilanteet eivät mene niin nopeasti ohi" , eli asioita on aikaa miettiä enempikin ja jokaisella on mahdollisuus sanoa sanottavansa ilman, että joku puhuu aina päälle. Oikeassa elämässähän " virallisiksi totuuksiksi" muodostuvat usein ne äänekkäimpien ja suulaimpien mielipiteet, kun muut eivät saa suutaan auki ajoissa ennen kuin tilanne on jo ohi... Täällä on myöskin paljon helpompaa perustella mielipiteitään tarvittaessa pitkästikin (vaikka kaikki eivät tietenkään kaikkea lue), kun taas kukaan ei jaksa kuunnella toisen puhuvan samaa asiaa kovin pitkään (useimmat omaksuvat asian paremmin lukemalla ja puhuessa on vaikea saada tekstistä yhtä sujuvaa ja loogista kuin kirjoittaen).

Sitten siitä kommentoinnista. Olen sekä saamaa, että eri mieltä. Itsekin inhoan sellaista provokatiivisten kommenttien esittämistä tai ehdottomien " totuuksien" heittelyä tuosta noin vaan ilman perusteluja. Varsinkin, jos asianomainen ei vaivaudu perustelemaan mielipidettään edes pyydettäessä. Toisaalta myönnän etten itsekään jaksa joka ikinen kerta kirjoittaa samaa asiaa perusteellisesti pohjamutia myöten, vaan perustelen vasta sitten jos tulee kysymyksiä tai keskustelua.

Sen sijaan minusta erilaisten mielipiteiden esittäminen ja kritisoiminen on nettikeskustelujen parasta antia! Näkökannoiltaan erilaisten, mutta hyvin perusteltujen kommenttien lukeminen on kivaa ja vastaaminen vielä antoisampaa: siinä joutuu itsekin pohtimaan asioita!

Olen ollut muutamalla sellaisella " hymistelypostilistalla" , mutta jättänyt ne taakseni juuri siitä syystä, että siellä " oli lupa" esittää vain yleisesti hyväksyttyjä mielipiteitä, " kannustaa, rohkaista ja etsiä vertaistukea" . Itsestäni tuntui, että mistään oikeista asioista ei ollut lupa keskustella ja eri mieltä ei saanut olla. En siis saanut kyseisistä palstoista mitään, koska itse en tykkää sellaisesta hymistelystä ja small talkista - toisilta en sitä toki kiellä, jos haluavat niin toimia.

Sitten minä olen sitä mieltä, että jos joku toimii omasta mielestä väärin tai vastuuttomasti, niin siitä pitää olla lupa sanoa. Sanoa voi tietysti monella tavalla, mutta netissä kyllä yleensä kai ymmärretään väärin joka tapauksessa... Sellaista yleistä panettelua, haukkumista tai ilkeilyä en hyväksy, mutta yhtä lailla kyllä inhoan sellaisia " jokainen äiti on paras äiti lapselleen" -kommentointiakin.

Yhteisvastuuseen kuuluu se, että välillä vähän puututaan toisten tekemisiin jos ne näyttävät kovin epäilyttäviltä - ja varsinkin jos hommassa on osallisina lapsia! Jos joku kohtelee väärin lastaan ja joku toinen ei sitä yritä estää, niin myös tämä henkilö toimii väärin lasta kohtaan. Asioita on toki monentasoisia ja olisi suotavaa, että ihmiset oppisivat ymmärtämään erilaisia tilanteita, mutta ei sekään itsestään tapahdu, pitää olla lupa keskustella ja netissä joutuu joskus selittämään omaa näkökantaansa aika monta kertaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat