Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olenkohan aivan tyhmä, kun olen ottanut käyttöön vesipullon? Juttu menee siis näin: neitimme nyt reilut 5kk, täysimetyksellä jaksetaan, imetysväli päivisin 2-3 h, iltaisin tunnin välein, yöllä syö kerran. Tutti ei kelpaa, eikä liioin lypsetty maito tuttipullosta.

Haluaisin kovasti jotain omaa aikaa, että voisi iltaisin käydä uimahallissa tai kirjastossa. Muutaman kerran olenkin päässyt kauppaan, mutta kun iltaisin alkaa yöunille tankkaaminen, niin tuntuu kovin vaikealta jättää vauva kotiin. Itkee kuitenkin nälkäänsä, jossain vaiheessa. Hoitajaa päiväsaikaan ei ole, koska isovanhemmatkin asuvat kaukana. Iltaisin siis isä viettää vauvan kanssa aikaa, kun on töistä tullut kotiin.

Odotan kovasti, että puoli vuotta tulisi täyteen, niin voisi aloittaa kiinteiden kokeilut. Ne auttavat asiaa varmaan jonkin verran ja niinpä otin sitten myös vesipullon käyttöön. Ajatuksena oli, että kiinteiden kanssa neiti voisi sitten ottaa myös vesihörpyt, niin ei tarvitse tissin olla aina paikalla. Parina päivänä olen nyt sitten antanut tytölle vesipullon käteen ja hän on ihan onnellisena " juonut itse" pullosta vettä.

Tiedän kyllä, että vesipulloa ei enää suositella. Horjuttaa jotain elektrolyyttitasapainoa tms.? Kuinkahan on, onko siitä nyt sitten niin kauheasti haittaa? Meidän neidin painokin on koko ajan kulkenut yläkäyrillä, joten ei hän nälkäänsä sitä vettä juo.

Tulipas sekavaa tekstiä, mutta kaipaisin teidän muiden kokemuksia. Kertokaa, please :)

Kommentit (5)

Minä annoin vauvalleni vesihuikkaa noin 4-5-kuisesta lähtien aina silloin tällöin. Päivässä ei ole koskaan mennyt yli puolta desiä, joten ei kyllä taatusti horjuta mitään tasapainoja. Mielestäni on vaan hyvä kun heti vesi alkoi maistumaan. Vauva on siihen makuun tottunut ja saa ruokajuomaksi vastedeskin silloin tällöin vettä. Minä en halua antaa mehuja, ne olkoon " juhlajuomia" . Käsittääkseni tuota vettä ei suositellä täysimetyksellä oleville ihan pikkuisille vauvoille. MIelestäni 5-kuiselle voi jo vettä maistattaa.

Mulle on liiennyt omaa aikaa (yli tunti jossain) vasta kun vauva alkoi juoda korviketta ja syömään kiinteitä kunnolla (yhtäikkiä syöttöväli piteni 1,5-2 tuönnista 3-4 tuntiin). Vauvan pääasiasiallinen juoma oli ÄM noin 7-kuiseksi saakka.

Ihan hyvin voi antaa vettä kiinteiden kanssa ja muutenkin janojuomaksi. Ei se mitään elektrolyyttitasapainoa hetkauta (jollei litroja juo...) On itse asiassa parempi kuin antaa maitoa joka käänteessä, jos vauvalla on jo hampaita. Luin juuri vauva-lehdestä, että maito aiheuttaa happohyökkäyksen samalla tavalla kuin syöminenkin eli siksi sitä ei pitäisi enää antaa vauvantahtisesti, kun on hampaita (ei ainakaan enää yli 1-vuotiaille). Ja mehupullot tosiaan pitäisi laittaa pannaan, mehu ei ole mikään lasten janojuoma.

" Valitettavasti" maidon juominen muuten jatkuu senkin jälkeen kun aloitat kiinteät. Meillä vauva syö soseita ja juo maitoa kaikilla aterioilla. Vauvan siis pitää edelleenkin saada maitoa myös kiinteiden aloittamisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvin olet jaksanut täysimettää! - siispä jaksat vielä vähän jos siltä tuntuu, että haluat. Nykyinen suositus on, että kiinteitä yksilöllisesti 4-6kk iässä. Eikä välttämättä niin, että hampaat irvessä vaikka hautaan ja 6kk tissíä pakolla. ;-)

Meillä poika on 8kk ja nyt alkaa helpottamaan, mutta ei sitä omaa aikaa vieläkään ole. Ennen inhosin ihmisiä, jotka sanoivat " se vauva-aika on niin lyhyt" ja " ne on pieniä vain vähän aikaa" . Mutta alan olla samaa mieltä, kyllä minä ehdin harrastamaan ja tekemään omia juttuja muutaman kuukauden/vuoden päästä. Toinen asia on, että jos alkaa ihan oikeasti ahdistamaan, niin silloin on otettava omaa aikaa jo lapsenkin takia.

Minä jaksoin/jaksan ajatuksella, että paras asia minkä voin lapselleni antaa on hyvä alku. Olin siis hänen kanssaan ja imetin (vaikka toisinaan potutti). Näin jälkeen päin ajatellen olin kyllä todella omistuksen haluinen, enkä antanut kenenkään auttaa tai hoitaa poikaa. En siis luottanut yhtään keneenkään. Mutta, mutta mitä tekevät naaraat eläinmaailmassa ? - hoitavat itse poikasensa. Minulla vissiin vaan on aika voimakas naarasleijona vietti. ;-)

Vedestä sen verran, että sitä annoin vasta 7kk kohdalla kun kuitenkin poika sai aina maitoa tissistä kun tahtoi.

Lyhyesti: äiti haluaa omaa aikaa ja kuitenkin toisaalta haluaa olla koko ajan lapsensa kanssa (ja kärsii jos ei ole koko ajan lapsensa kanssa), mutta se helpottaa. Pitää tehdä vaan niinkuin tuntuu itsestä hyvälle! Toisille se on sitä, että vaan lähtee ulos ja hankkii vaikka hoitajan. Ja toisille parasta on kun on koko ajan lapsen kanssa.

Meillä ei onnistunut se, että pumppaisen maitoa ja joku muu antaisi. Poika ei vaan huoli tuttipulloa ja nokkamukista juomista vasta harjoitellaan. Tutiksikin kelpaa vain äitin tissi. ;-)

Alkaa tosiaankin jo tuntumaan tämä 5kk kestänyt täysimetys, mutta sisullakin yritän sinnitellä. Hävettää myöntää, mutta osaksi haluan täysimettää 6 kk jo epäilijöidenkin vuoksi (esim. anoppi ei millään usko, että maito riittää ja vauva kasvaa...) Vauvakin on tyytyväinen ja ajattelin, että kiinteiden aloitus menee sopivasti yksiin myös syöttötuolissa istumisen opettelun kanssa. Neiti haluaisi kovasti jo istua, joten eiköhän hän kohta ole valmis syöttötuoliinkin.

Noin kerran päivässä olen vesihuikat antanut ja ei siitä haittaa näytä olevan. Neiti on tosiaankin innoissaan, kun jo näkee pullon. Ehkäpä sitä lypsettyä maitoakin voisi nyt pullosta kokeilla.

Hei, meillä oli vauva kanssa täysimetyksellä 3-4 kk asti ja samalla koliikki. Äitinä väsyin täysin ja halusin edes tunnin kävelyn tehdä yksin. Lapsi ei vaan huolinut tuttipulloa aluksi. Lopulta testasin eri tuttipullo merkkejä ja Ainun Ultivent tuttipullosta keksi imeä ja korvike upposi. Kokeile tätä, meillä se ainakin auttoi (myös äidin jaksamiseen). Tsemppiä!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat