Seuraa 

Moi,

Olen 2kk vanhan poikavauvan äiti ja täysimetän rintakumin avustuksella. Poika joutui syntymänsä jälkeen ensimmäiseksi päiväksi vastasyntyneiden osastolle tarkkailtavaksi koska olin insuliinihoidossa raskauden aikana ja VTO:lla poika sitten oppi syömään pullosta. Kun alettiin opetteleen imemistä rinnasta niin sepäs ei onnistunutkaan joten kätilö antoi avuksi rintakumin jonka avulla imetys sujuu tosi hyvin. Olen tässä nyt vaan alkanut miettimään että olisko syytä opetella eroon tuosta kumista ja miten se käytännössä tapahtuisi? Onko kenelläkään kokemusta/hyviä vinkkejä?

Eipä kumista kai haittaa ole mutta onhan se vähän työlästä niitä keitellä ja muistaa aina liikkeelle lähtiessään ottaa kumit mukaan jos tuleekin tarve syöttää poikaa...Toisaalta kumi suojaa rinnanpäitä eli hyviäkin puolia löytyy!:)

Kiitos avusta ja vinkeistä etukäteen!

Mum77

Kommentit (7)

Minulla ei ole kokemusta rintakumista mutta esikoisemme sai ekan kuukauden maidot pullosta, pumppasin hänelle siis. Minua ei ehditty opastaa sairaalassa imetykseen ja vauva ei oppinut ottamaan rinnasta kiinni. Kokeilin myös rintakumia mutta se ei auttanut yhtään. Olin aika takuuvarma että imetys ei enää tule onnistumaan kunnes kerran vauvan ollessa vajaa 1kk kokeilin hänen ollessa puoliunessa ja rauhallinen imetystä. Makasin vieressä ja annoin rinnan suuhun ja aivan suurenmoiseksi yllätyksekseni vauva rupesi imemään. Oli ihana tunne!! Alussa vauva sai edelleen päivisin pullosta mutta yöllä ja unien aikaan annoin suoraan rinnasta. Sitten pikkuhiljaa imetys rupsi sujumaan muullonkin ja pian luovuin koko pullosta.

Auttaisiko teillä jos rupeat treenaamaan kun vauva puoliunessa?

kun noi nännit on tosi matalat eikä sairaalassa kiireen keskellä kukaan ehtinyt kunnolla paneutua meiän opetteluun eikä poika millään saanut otetta vaikka kuinka yritti. Oli nopeampi ja helpompi ratkaisu tökätä kumi väliin ja johan alko onnistua. Nännit myös haavautu alussa verille asti, joten kumi toimi pelastuksena siitäkin.

Kotona sitten opettelin ajan kanssa kumeista eroon. Ongelmana oli edelleen imuote, ei löytänyt nänniä kun oli tottunut kumien tötteröihin. Sain lopulta oppimaan kun sitkeästi pidin nännistä kiinni etu- ja keskisormen välissä " tupakkaotteella" ja siitä tarjosin huulten väliin. Ihohan meni rikki hyvin nopeasti taas, Lansinoh-voide pelasti mutta jälkiviisaana voisin sanoa että kannattais alottaa rasvaaminen heti ennen kuin ensimmäistäkään oiretta ehtii tulla!

Kitty ja poika 1kk 2vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

niin, että syötät ensin vähän aikaa rintakumilla ja tämän jälkeen tarjoat pelkän rinnan.

Kärsivällisyyttä vaan sinne teille. Itsekin kuvittelin, ettei neitimme opi koskaan imemään ilman tissikumia, mutta kyllä se vaan sitten päivänä eräänä onnistuikin.

Minä tein niin että makuulla sängyssä imetin ensin rintakumilla ihan vain sen aikaa että maito lähti kunnolla herumaan ja sitten heti otin kumin pois välistä. Saatoinpa lopuksi vielä laittaa kumin takaisin että varmistuin että maitoa oli vauva saanut tarpeeksi, mutta pikkuhiljaa aloin pidentää noita ilman kumiaikoja. Jossain vaiheessa sitten aloin tarjota suoraa ilman kumia. Hyvin meillä onnistui vieroitus. Tosin se oli siinä 2-3 viikon ikäisenä. Tsemppiä!

Puoliunisena ja silmät ummessa vauva ei ehkä tajua reagoida, ennen kuin paljas rinta onkin jo suussa. Mutta kannattaa antaa rinta " kuivana" , eli siis ilman maitotippoja ym, sillä liukkaasta rinnasta on vaikeampi saada imuotetta, varsinkin vauvan, joka on tottunut rintakumiin. Meillä onnistui näin vauvan ollessa 9vkoa, ja voi mikä ihana tunne se oli, imetys sai ihan uuden ulottuvuuden! Ja kaikista parasta oli, että vauva oli oppinut niin tehokkaaksi imijäksi kumin kanssa, että imetysaika ilman kumia lyheni 5-10 minuuttiin entisen 20-25 min sijasta! Tsemppiä, kyllä se siitä ihan varmasti lähtee!

vieroitti itse itsensä rintakumista n.2,5kk ikäisenä ku kuvioon tulivat mukaan rintaraivarit. siihen asti käytin aina rintakumia koska sitä alusta asti käytin enkä saanut itseäni motivoitua vieroitukseen. kun tyttö söi hyvin niin miksi opetella uutta. Rintaraivarien alkaessa päättelin sitten että raivarit johtuivat osaksi siitä että rintakumin kanssa tyttö joutui imemään kauemmin ennenkuin sai maitoa suuhun, ilman kun syötti niin pystyin puristamaan tipan maitoa rinnanpäähän jo valmiiksi joten raivoaminen jäi vähemmälle. Minäkin tytön ollessa 2kk ikäinen suunnittelin vieroittamista koska sain jonkinlaisia " sosiaalisia paineita" kuvittelin muiden ajattelevan että noin iso lapsi ja vielä käyttää rintakumia! Todennäköisesti kukaan ei näin ajatellut mutta minun pääni oli sitä mieltä. Täältä sain ohjeeksi aloittaa syöttämään rintakumilla, ja ottaa se sitten pois ja jos vauva lopettaa sypömisen niin laittaa rintakumi takaisin ja tälläisellä systeemillä pidentää vähitellen aikaa jonka vauva syö " pelkkää" rintaa. Ihan toimivalta systeemiltä vaikutti. Ja onhan tuo paljon helpompaa kun ei tarvi olla puhtaita rintakumeja aina mukana, ja mitäs jos olit jossain jossa sitä ei päässyt pesemään...helpompaa näin vaikkei siitä mitään oikeata haittaa ollutkaan.

Kuukkeli ja tyttö 3,5kk

et aluksi imetät yhden kerran päivässä ilman rintakumia. Sitten jonkin ajan kuluttua lisäät toisen kerran jne. Silloin rinnanpäät pikkuhiljaa tottuu imetykseen samoin kuin vauvakin. Näin ainakin itse pääsin rintakumeista eroon. Toisaalta jos ei onnistu voit ihan hyvin imettää rintakumeillakin vaikka koko ajan, esikoisen imetyksen jouduin niin tekemään. T. tytöt -00 ja -05

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat