Seuraa 

Tietääkö kukaan mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Olen päätoiminen opiskelija ja odotan esikoistani. Laskettu aika on heinäkuun 21. Noita kelan vihkoja luettuani vaikuttaa siltä, että kun olen saanut toukokuun opintotuen, niin joudun olemaan melkein täysin ilman rahaa kesäkuun loppuun saakka, jolloin ensimmäinen erä äitiysrahasta maksetaan.

Asumistukea ilmeisesti saisi jo kesäkuullekin, mutta se ei riitä edes omaan osuuteeni vuokrasta (asun avoliitossa), saati sitten muuhun elämiseen. Kesäopintotukea en voi hakea, sillä ensimmäiset kesätentit ovat vasta heinäkuussa, jolloin vauva jo syntyy. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, sillä saan tarvittaessa opintolainaa. Mitään töitäkään ei tuossa vaiheessa enää oikein voi kuvitella tekevänsä.

Onko opintolainan ottaminen tosiaan ainoa vaihtoehto? Ajatus tuntuu hassulta, kun olen neljä vuotta pärjännyt ilman, ja nyt kun sitten kesällä en edes opiskele, niin ei tunnu löytyvän muuta vaihtoehtoa. En haluaisi kuitenkaan, että mies joutuisi yksinään maksamaan koko elämisen edes yhdeltä kuulta, varsinkin kun hänkin on päätoiminen opiskelija ja ensi kesän työt vielä sopimatta.

Koko ongelmaa ei olisi jos laskettu aika olisi kuukautta aikaisemmin.

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa neuvoa.

-T

Kommentit (8)

Kiitos kandivaihe! Toi kuulostaa tosiaan parhaalta ratkaisulta. Mä olen aina luullut, että kesätuet tarkistetaan erikseen, siksi ei tullut mieleen.

Mulla on jo syksyltä niin hyvin suorituksia, ettei nyt keväällä tarvitse edes tehdä mitään ylimääräistä. Riittää silti kymmenelle kuukaudelle :)

Kiitos muillekin vastauksista!

-T

mutta opintotukeahan saa 55 kuukautta. Ja jos et ole nostanut kaikkea voit käsittääkseni nostaa sitä myös kesäkuun. Vaikka tentit ovat vasta heinäkuussa, voit ilmoittaa opiskelevasi kesällä ja näin saat tuen. Äitiystukea ja opiskelutukea ei kuitenkaan voi nostaa yhtä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

piiu123:

Lainaus:

Äitiystukea ja opiskelutukea ei kuitenkaan voi nostaa yhtä aikaa.

Minimiäitiyspäivärahaa ja opintotukea voi nostaa samanaikaisesti. :)

Kesäopintotukea en voi nostaa juuri siitä syystä, että tentit ovat vasta heinäkuussa. Kesäopintotuki peritään takaisin, jollei kesältä tule suorituksia, enkä niitä siis tulisi saamaan.

Laskin jo aloittavani äitysrahakauden 50 päivää ennen laskettua aikaa, mutta koska se maksetaan jälkikäteen, ensimmäinen erä 30 pvä:ä, niin se ehtii vasta kesäkuun lopuksi.

Opintolainakin pitäisi nostaa etukäteen keväällä, koska sitäkään ei kuulemma saa nostaa niinä kuukausina, jolloin ei opiskele.

Pitää vielä miettiä ja kysyä Kelasta tarkemmin.

Kiitos kuitenkin!

-T

eli alkaa jo 50arkipäivää ennen laskettua aikaa. Eikö se silloin ala jo kesäkuun alkupäivinä. Tuskin masun kanssa töihinkään pääset/haluat mennä kesäkuussa :). Näin se vaan on, että puolisosi tulot vaikuttavat kaikkiin tukiin.

Sielä lasketaa sulle kyllä tuloksi se opintolaina ja puolison tulot, mutta normi vähennetään tuloista ja jos se menee miinukselle niin sillon sielät saa rahaa...summaa en muista mutta markka aikana se oli siinä reilu 3000mk en nykyään tiiä mitä se. Ja ttuloja vähentää soskussa sähkölasku, sairausmaksut..esim. antibiootti kuurit ja polikäynnit. siinä myös lasketaan puolison tulot ja opintolainen korot tai lainan korot jos on esim. asuntolainaa...

TÄmä on aika vaikea selittää..mutta kannatttaa koittaa kepillä jäätä. Joskus sieltä aina saa kun on tarve. Ja asioilla on tapana järjestyä vaikka olis kuukauden ilman rahaa.,..Meillä on ollut tässä 2kk niin että rahaa ei oo kummallekaan tullut mutta hyvin ollaan pärjätty kun on ostettu ainoastaan mitä on tarvittu.

Myös meillä sekä minä että aviomieheni olemme päätoimisia opiskelijoita ja esikoisen laskettu aika on 20.7. :) Opiskelemme amk:ssa. Minulla on tämä kevät harjoittelua ja harjoittelupaikan työnantaja tarjosi minulle myös kesätöitä. En ole vielä puhunut siellä raskaudesta, mutta ajattelin jossain vaiheessa kysyä, että saisinko tehdä toukokuun ikäänkuin kesätöitä. Jäisi sitten hiukan säästöön kesäkuuta varten. Olen myös miettinyt tuota varhennetun äitiyspäivärahan nostamista.

Yliopistoissa ilmeisesti kesän ajalta voi nostaa opintotukea kunhan vaan vuodessa opintopisteitä kertyy tarvittava määrä. Sen sijaan ainakin meidän ammattikorkeakoulussa (SAMK) kesäopintotukea nostavan pitää erityisesti selvittää kesäajan opinnot. Voin toki olla väärässä yliopisto-olettamuksen suhteen, mutta niin ainakin ystäväni ovat saaneet tukea nostettua.

terv. Suippo ja emppu 12+6

Yliopisto-opiskelussa kesältä nostettuja tukia ei verrata kesällä suoritettuihin opintoihin. Eli siis jos talvikauden op:t riittävät, voit huoletta nostaa kesäkuussa tuen. Itse tein niin viime kesänä (luulin suorittavani kesälläkin), eikä olla perätty takaisin. On ilmeisesti todella harvinaista, että " väärin perustein" nostettua kesätukea perittäisiin takaisin. Siis jos pisteet riittävät tukikuukauteen.

Ja jos oltaisiin perimässä takaisin, olen ymmärtänyt, että hyvän selityksen avulla ei peruta. Raskaus ei ole sairaus, mutta mielestäni vähintäänkin yhtä hyvä peruste :) Kun tarpeeseenhan se tulee. Voithan vaikka ilmoittautua ilmaiselle kesäyo-kurssille, ja jättää menemättä. Voit sanoa aikoneesi opiskella ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat