Seuraa 

Tietääkö kukaan mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Olen päätoiminen opiskelija ja odotan esikoistani. Laskettu aika on heinäkuun 21. Noita kelan vihkoja luettuani vaikuttaa siltä, että kun olen saanut toukokuun opintotuen, niin joudun olemaan melkein täysin ilman rahaa kesäkuun loppuun saakka, jolloin ensimmäinen erä äitiysrahasta maksetaan.

Asumistukea ilmeisesti saisi jo kesäkuullekin, mutta se ei riitä edes omaan osuuteeni vuokrasta (asun avoliitossa), saati sitten muuhun elämiseen. Kesäopintotukea en voi hakea, sillä ensimmäiset kesätentit ovat vasta heinäkuussa, jolloin vauva jo syntyy. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, sillä saan tarvittaessa opintolainaa. Mitään töitäkään ei tuossa vaiheessa enää oikein voi kuvitella tekevänsä.

Onko opintolainan ottaminen tosiaan ainoa vaihtoehto? Ajatus tuntuu hassulta, kun olen neljä vuotta pärjännyt ilman, ja nyt kun sitten kesällä en edes opiskele, niin ei tunnu löytyvän muuta vaihtoehtoa. En haluaisi kuitenkaan, että mies joutuisi yksinään maksamaan koko elämisen edes yhdeltä kuulta, varsinkin kun hänkin on päätoiminen opiskelija ja ensi kesän työt vielä sopimatta.

Koko ongelmaa ei olisi jos laskettu aika olisi kuukautta aikaisemmin.

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa neuvoa.

-T

Kommentit (8)

Kiitos kandivaihe! Toi kuulostaa tosiaan parhaalta ratkaisulta. Mä olen aina luullut, että kesätuet tarkistetaan erikseen, siksi ei tullut mieleen.

Mulla on jo syksyltä niin hyvin suorituksia, ettei nyt keväällä tarvitse edes tehdä mitään ylimääräistä. Riittää silti kymmenelle kuukaudelle :)

Kiitos muillekin vastauksista!

-T

mutta opintotukeahan saa 55 kuukautta. Ja jos et ole nostanut kaikkea voit käsittääkseni nostaa sitä myös kesäkuun. Vaikka tentit ovat vasta heinäkuussa, voit ilmoittaa opiskelevasi kesällä ja näin saat tuen. Äitiystukea ja opiskelutukea ei kuitenkaan voi nostaa yhtä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

piiu123:

Lainaus: