Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

viikkoja 22, ja vauva vasta 300g. Mitä tästä voi seurata?

Kommentit (13)

olin tarkassa seurannassa ja lapsivesipunktiolla katsottiin kromosomit. Kehityshäiriöitä voi löytyä näistä pienipainoisista. Tosin sulla, kuten mullakin, pienipainoisuuden syy on tuo huonosti toimiva istukka.

Toivotaan et kaikki menee kohdallasi hyvin. Tsemppiä.

Toivottavasti lapsen vointi pysyy hyvänä masussasi ja istukka alkais toimia taas.. Selväähän se ettei siitä hyvää seuraa jos istukka ei toimi!

Eihän se lapsi voi elää jos se ei toimi. Joten kai sitä istukan toimintaa seurataan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miten istukka ei toimi kunnolla. Onko ns. blokkeja napanuorassa; ei kulje veri kunnolla. Vai saako ravintoa vain liian vähän. Mulla napanuora oli ok mutta istukka liian pieni. (Nähtiin vasta synnytyksessä) Todettiin viikolla 29, jolloin painoarvio oli 1000g. Viikolla 33 painoarvio oli 1500 g ja joudin sairaalaan. Olin 4 viikkoa sairaalassa seurannassa ja synnytys käynnistettiin 36 viikolla. Lapsi oli selkeästi alipainoinen mutta muuten terve. En tiedä miten teidän käy,,, mutta vaadi kunnon seuranta. Joudut tod näk sairaalaan.

eli syntyy viikkoihin nähden pienenä. Välttämättä ei vauvalle ei jää isoja vikoja tai vammoja mutta saattaa seurata esim cp-vammaa ja lisäksi on kohonnut riski hahmottamis ym häiriöihin ja nämä usein huomataan vasta lähempänä kouluikää.

On lapsi syntyi rv 33+2 ja painoi 1335g eli painoltaa vastasi noin rv 28. Tyttö on nyt ekaluokkalainen. Pieni ikäisekseen mutta muuten pärjännyt ihan ikästensä tahdissa kehityksessä. Hieman heikko pinnainen ja äkkipikainen hän kuitenkin on. Aivoissa on lievää poikkeamaa aivoultran mukaan.

Lapsi otettiin heti sektiolla ulos, koska tilanne oli jo vaarallinen (perätila siis synnytystavan taustalla). Pieni viikkoihin nähden, reilu 2,5kg, mutta muuten hyväkuntoinen.

Vierailija:

Lainaus:

600 g :kin harvoin. Ei taida tulla lasta...

pienin eloonjäänyt keskonen on alle 300g painanut rv26 syntynyt tyttö.

älä maalaa piruja seinille ja hanki aivot!! aina ei tarvitse ajatella sitä pahinta vaihtoehtoa!!

iettävästi pienin vauva, joka on jatkanut kehitystään kohdun ulkopuolella, on viime vuoden syyskuun 19. päivänä Illinois' ssa Yhdysvalloissa syntynyt tyttö nimeltä Rumaisa Rahman. Rumaisa syntyi ennenaikaisesti, koska hänen äidilleen päätettiin tehdä keisarileikkaus 26. raskausviikolla hengenvaarallisen raskausmyrkytyksen takia. Normaalisti raskaus kestää 40 viikkoa. Rumaisan syntymäpaino oli vain 244 grammaa, kun taas hänen myös eloon jäänyt kaksoissisarensa Hiba painoi syntyessään 563 grammaa. Rumaisan paino nousi kolmessa kuukaudessa vajaaseen 1,2 kiloon, ja vuodenvaihteessa hän pääsi sairaalasta kotiin terveenä ja elinvoimaisena. Hyvin pienten keskosten selviytymismahdollisuudet ovat huonot tehohoidosta huolimatta. Kanadalaistutkimuksen mukaan niinkin myöhään kuin 32. tai 33. raskausviikolla syntyminen voi viisitoistakertaistaa lapsen riskin kuolla esimerkiksi tartuntatautiin tai kätkytkuolemaan ensimmäisen elinvuoden aikana.

raskauden ajan ja myös istukan toiminnassa oli häiriöitä.

Lopputuloksena oli kuitenkin täysin terve lapsi, joka syntyi leikkauksella pari viikkoa ennen laskettua aikaa.

Kiitos todella paljon teille :) Olen kiitollinen vastauksista, sairaalassa eivät oikein kertoneet mitään, eivät ehkä osanneetkaan, mutta seurannassa olen. Kiitti!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat