Seuraa 

Onkohan kellään antaa neuvoa tilanteeseen. Määräaikainen työsopimukseni sairaanhoitajana päättyy 13.2 ja samana päivänä päättyy vanhempainvapaani. Uusi sopimus minulle on tarjolla 30.3 alkaen, eli siihen asti olisin työtön ellei tule sitten sairasloman sijaisuutta. Kannattaako minun ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja hakea kotihoidon tukea, vai hakea vaan kotihoidontukea eikä ilmoittautua työkkäriin (ja liiton rahoille)? Jos työkkärissä kerrankin jopa saisivat minulle lyhyen pätkän jonnekin niin miten sitten lapsen hoidon kanssa, kun meillä ei ole täällä sukulaisiakaan joten pikaisesti ei saa ketään lasta hoitamaan. Joudunko karenssiin jos sanon työpaikalle ei sillä veruklkeella ettei ole hoitopaikkaa? Päiväkotipaikkaa on haettu 14.2 alkaen kun töihin paluun piti olla varmaa. Otanko hoitopaikan vastaan ja sanon että en vielä tiedä milloin keikkaa pukkaa ja odottelen että osastolta soitetaan töihin sairasloman sijaiseksi vai mitä? Vai meneekö hoitopaikka jollekin muulle ja joudun hakemaan uudestaan paikkaa 30.3 alkaen? On tää vaikeaa kun kaiken piti olla selvää ja nyt ei olekaan!!!! Minne kannattaa ilmoittautua, saako kotihoidontukea jos saa liitosta työttömyyspäivärahaa, vai vähennetäänkö se päivärahasta? Entä jos olen hoitovapaalla maaliskuun loppuun enkä ole työttömyyskassassa? Silloinhan eivät minua voi töihin pakottaa. Mutta silloinpa ei ole liittää hakemukseen liitteeksi todistusta tuloista tai työttömyyskassan päivärahoista kun en ole töissä enkä työttömyyspäivärahalla.

Voih, toivottavasti joku osaa vastata ja saa selvää sekavasta sepustuksesta :' ( Tuntuu että olen nyt ihan hukassa kun on niin sekava tilanne. Kyllä on kivaa olla määräaikaisella sopimuksella.

Kaisu ja Veekku 8 kk

Kommentit (2)

kaisun_tyttö05:

Lainaus:

Kannattaako minun ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja hakea kotihoidon tukea, vai hakea vaan kotihoidontukea eikä ilmoittautua työkkäriin (ja liiton rahoille)? Jos työkkärissä kerrankin jopa saisivat minulle lyhyen pätkän jonnekin niin miten sitten lapsen hoidon kanssa, kun meillä ei ole täällä sukulaisiakaan joten pikaisesti ei saa ketään lasta hoitamaan. Joudunko karenssiin jos sanon työpaikalle ei sillä veruklkeella ettei ole hoitopaikkaa?

Jos menet työkkäriin ja haet päivärahaa, vähennetään kotihoidontuki sinun päivärahastasi. Sitoudut myös ottamaan työn vastaan. Lastenhoito ei ole pätevä syy kieltäytymiselle. Mutta jos päädyt siihen, ilmoita heti, että sinulla on uusi työkeikka jo sovittu alkavaksi. Silloin eivät ainakaan pitkiä keikkoja sinulle tarjoakaan. Lastenhoito ei siis ole hyväksyttävä syy olla ottamatta työ vastaan. Mutta toisaalta, kunnan velvollisuus on se järjestää kahdessa viikossa. Jos työkeikka tulisi lyhyemmällä varoitusajalla, mahdollisesta karenssista kannattaa valittaa. Koska työkkäriäkin sitoo laki, missä työnhakijalle annetaan asiallinen aika järjestää lapsen hoito työn ajaksi. Kaksipiippuinen juttu siis... Työkkäri ei ainakaan minulle kertonut, mikä se aika heidän puoleltaan on. Kaupunki on velvollinen järjestämään hoidon kahdessa viikossa. Jos paikkaa ei löydy tässä ajassa, syy on kaupungin, ei vanhempien.

Lainaus:

Päiväkotipaikkaa on haettu 14.2 alkaen kun töihin paluun piti olla varmaa. Otanko hoitopaikan vastaan ja sanon että en vielä tiedä milloin keikkaa pukkaa ja odottelen että osastolta soitetaan töihin sairasloman sijaiseksi vai mitä? Vai meneekö hoitopaikka jollekin muulle ja joudun hakemaan uudestaan paikkaa 30.3 alkaen?

Sinuna ottaisin paikan vastaan, vaikka sitten puolikkaana. Jos et ota sitä vastaan, joudut hakemaan uudestaan. Usein hoidon aloittamista voi myös lykätä, vaikka ottaisikin sen vastaan. Mutta missään nimessä ei kannata ennää antaa paikkaa toiselle.

Lainaus:

Entä jos olen hoitovapaalla maaliskuun loppuun enkä ole työttömyyskassassa? Silloinhan eivät minua voi töihin pakottaa. Mutta silloinpa ei ole liittää hakemukseen liitteeksi todistusta tuloista tai työttömyyskassan päivärahoista kun en ole töissä enkä työttömyyspäivärahalla.

Silloin olet kotona lapsesi kanssa. Kukaan ei voi käskeä töihin. Kotihoidontukea saa jokainen perhe, missä alle 3v lapsi hoidetaan muutoin, kuin kunnan päivähoidossa. Kotihoidontuen hoitorahaan ei tulot vaikuta. Lisäksi voi saada kotihoidontuen hoitolisää, johon vaikuttaa perheen senhetkiset tulot eli käytännössä miehesi tulot. Jokatapauksessa saisit ainakin sen hoitorahan, joka on siis ihan muutaman euron vajaa 300e.

Kiva kun osasit vastata moneen mieltä vaivanneeseen kysymykseen. On kyllä maailman kurjin olo kun kaiken piti olla selvää mutta sitten ei ollutkaan. Mutta onpa tässä aikaa järjestellä asioita. Saa tyttökin kasvaa vielä hiukan ennen kuin joutuu olemana pitkään hoidossa :-) Oli se ennen vauvaa helppoa kun saattoi ottaa äkkiseltäänkin tulevat keikat vastaan ilman lapsenhoitomurheita ja paperisotaa, mutta eiköhän tämä tästä ala sujua taas.

Kaisu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat