Vierailija

Kuka vaan?

Kommentit (21)

Serkkuni on pph:na (asuu eri kunnassa kuin minä), mutta hänellä ei ole alan koulutusta. Merkonomin koulutus vain ja kolmen oman lapsen antama oppi.

Monelaisia kursseja ja vapareita alalta on ja pari omaa lasta.Ei se välttämätön ole se koulutus,mutta jotain pohjaa pitäsi olla.Ja tietysti muutakin kuin oma laiskuus jonka takia hommaan lähtee.Eli ei halua viedä omaa hoitoon ja otetaan pari lasta hoitoon että tienaa vähän.

Näin kun on nykyään aika monella=(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minun tuntemillani pph:illa ei ole mitään varsinaista lastenhoitoalan koulutusta. Toki jokunen kunnan järjestämä lyhyt kurssi kuulunee asiaan.

Taustat ja tilojen soveltuvuus toki tarkastetaan.

Sitten olin 2 viikkoa päiväkodissa työharjoittelussa. Ja sitten tein näytöt, 5 x 8 tuntia. Ja sitten tietty vielä tunnit päälle. Teoriaa oli työharjoittelujaksoinakin. Ja tämä siis yksi näyttö, kaikkiaan niitä oli 5. Päiväkodissa olin jotain 3kk töissä yhteensä. Teoriaa oli reilut 1000 tuntia. Siihen kuului ensiapua, hygieniapassi, allergisten erikoisruokavalioiden opettelua, leikkiin aktivointia, vuosisuunnitelman tekoa yms.

Itse aloitin syyskuussa 2004 ja valmistuin kesäkuussa 2005. Oppisopimuksellakin on pph:ksi koulutettu, silloin kesto tosin 1,5v. Kannattaa googlettaa ammattiopistoja, niissä usein koulutusta, sekä kristillisissä opistoissa. Pph ammattitutkinto antaa kyllä parhaat eväät ko. työhön.

harmittaa kun siitäkin joissain paikoissa tehdään " kevennettyä versiota" jonka pätevyys on ihan toista luokkaa kuin oma käymäni. Mieluummin todellakin hankin käytännön pätevyyttä kuin teen etätehtäviä (joita on joka tapauksessa tehtävä, ilmankin että niillä " korvataan" varsinaisia asioita) ja mielestäni työharjoittelu- ja näyttöosuuksien tulisi olla järkevän pituisia. On aika lailla eroa, onko ensin jossain monta viikkoa harjoittelussa ja sitten viikon näytössä, kuin että " harjoittelee" vaikka viikon ja suorittaa sitten kaksi eri näyttöä saman tunnin sisään..... :/ Paljonko siinä oikeasti kerkiät mitään " näyttää" ...

Eli työskentelet samalla ja kuukaudessa on 2-3 päivää ns. etäopiskelua, jolloin hoitolapset varahoidossa. Lisäksi suoritetaan etätehtäviä ja tutkinto on ns. näyttötutkinto.

Mutta pph työtä kannattaa käydä kysymässä päivähoitotoimistosta. Mikäli hoitajien tarve on suuri, pääsee varmasti töihin ilman koulutustakin. Riippuu tietenkin henkilöstä. Ehkä, ellei ole edes ,omia lapsia, ei pääse työhön eli varmaan jonkinlainen kokemus lapsista on oltava.

Se työ on vähän niin, että vanhemmat suosittelee toisilleen... Jos ei suosituksia tuu, päinvastoin kiertää vain juttua, kuinka kamalaa tuolla on, niin loppuu hoitolapset. Periaatteessa, jos löytää jonkun parikyt vuotta yksityisenä hommaa tehneen pph:n, se on jo selkeä takuu laadusta. Itse tunnen muutamia tälläisiä. Pph voi olla superhyvä tai sitten ei. Riippuu niin kovasti miten paljon jaksaa. Toiset järkkää nukkekotia kotonaan, vuokraa jumppahallista aikaa sisäliikuntaan talvella (vanhemmat tietenkin sitten suostuneet maksamaan tätä vuokraa), opettaa luistelemaan, opettaa tietokonetta lapsille, tekee luomuruokaa jne. Yksityinen määrittelee itse omat taksat. Ja laadusta kannattaa maksaa.

Minunkin opintoni menivät " pidemmän kautta" ja olen siitä vain hyvilläni! Se mitä hain tutkinnolta oli muutakin kuin " pelkkä paperi" ;) toisin kuin ehkä eräillä... Joillekin on tärkeämpää että sen saa nopeasti tehtyä että voi sanoa sen käyneensä, kuin se, että oikeasti saisi lisää ammattitaitoa ja motivaatiota työhönsä ja sen kehittämiseen!

Mielestäni tutkinto ylitti odotukseni, kun pelkäsin vähän että se on tyyliä " näin hoidat lasta" ... Monilla ihmisillä on edelleenkin vähättelevä suhtautuminen tähän tutkintoon, vaikka se kuitenkin sisältää paljon varhaiskasvatuksen elementtejä, joista jopa harjoittelupaikkojen lto:t tunnustivat puutteensa... ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat