Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

varmasti en oo ainut joka kärsii selkävaivoista.. Koko raskauden ajan on ollut tosi kurjia tuntemuksia tuolla selässä ja nyt tuntuu, että ku on tuo vauveliini masussa kasvanut jo jonkin verran nii selkäkivut vaan pahenee. Mulla viikkoja nyt 19+5 ja eilen tosiaan töissä sain selän menemään ihan jumiin ja siinäpä sitä oli kiva vietellä iltaa ku mies sai auttaa vessaan pääsemisessäki. Aivan järjetön vihlominen vasemmalla puolella alaselässä . Tuntuu et jalka menee alta jos sen päälle astuu. Olen hoitoalalla ja nyt mulla on neuvolan kautta lääkäri loppuviikosta, siihen asti olen ainakin saikulla. Onko kohtalotovereita joilla jo tässä vaiheessa selkä meinaa sanoa itsensä irti? miten on teidän loppuraskaus sujunut ja mihin asti olette pystyneet töitä tekemään? Onneksi mulla kipu hellitti yön aikana ja tänään vaan on enää välillä muistuttanut itsestään ( olen ollut tosi varovaisesti ). Toivottavasti tää tästä helpottais taas.. joksikin aikaa ainakin..

Jensku ja pikkunen 19+5

Kommentit (13)

Mulla on kans selkä ihan kipee ja tuntuu kuin jokin luu antais periks siis liikkuis niin kuin ei pitäis. nukkuminenkin on vaikeeta kun hyvä asento ei meinaa löytyä millään. ja hulluinta on et rv:t vasta 20+3.

ei oo ikinä ollu selkävaivoja, kolmas tulossa (lapset synt. 04/02 ja 07/03) ja ikäni on 21 v. toivon et tää nyt ei tuu pahentumaan.

tulin just kävelyltä ja se loppu kilometri oli täyttä tuskaa..mistäköhän johtuu tää " löystyminen" ? onko selkälihakset niin huonossa kunnossa et luut sitten alkavat sanoa ittensä irti?

kivaa tulee olemaan nää loput reilu 20 viikot kun jo nyt oon ihan rikki. miten ne selvii hengissä ne jotka vääntää 10-15 lasta? nostanmpa hattua niille!

my_selene ja Remppa rv20+

Mulla meni selkä ekassa raskaudessa joskus raskauden puolenvälin jälkeen. Viikkoon en juuri päässyt ylös sangystä. Mies raukka joutui hieromaan aina töistä tultuaan. Toki yritin myös venytellä.

Kun pahin vaihe meni ohi, niin marssin ostamaan tukivyön. Päädyin silloin Patrician tukivyöhön koska koin, että se oli jotenkin tukevampi. Enkä sitten loppuraskaudesta enää selkäsäryistä kärsinyt, joten suosittelen!

Mulla on aina ollut huono selkä ja itseäni saan kyllä syyttää siitä, että en ekan raskauden jälkeen alkanut vahvistamaan sälkä- ja vatsalihaksia... Nyt olen varautunut siihen, että tässä raskaudessa voi käydä samoin. Nyt jo tuntuu selkä oireilevan vaikka viikkoja kasassa vasta 12. Ainakin otan tukivyön tällä kertaa aikaisemmin käyttöön. Ekassa raskaudessa en ainakaan neuvolasta saanut mitään apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla alkoi selkäkivut pikkuhiljaa rv 16+ jälkeen, jolloin palasin hoitovapaalta hetkes töihin. Tai siis aioin olla ä-loman alkuun asti, mutta tuo selkä alkoi heti reistata ja mulla oli tosi huono omatunto...Vaikkei tietysti mitään syytä, olin oikeasti kipeä! Alkuun yritin sinnitellä töissä väkisin, ja sain lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan, kun en sairaslomaa heti suostunut ottamaan. Pakko oli kuitenkin lopulta olla kotona 5-6 viikkoa. Mutta 4 kertaa fysioterapiaa ja säännöllinen harjoittelu kotona teki ihmeitä, ja pystyin palaamaan töihin! Eikä selkä sen jälkeen ole kummemmin vaivannut! Fysioterapeutti vannotti viimeisellä käynnillä, että niitä liikkeitä, mitkä siellä hyväksi havaittiin, täytyy tehdä koko loppuraskaus, mutta kas vain, kun vaiva hävis, on unohtunut kyllä koko jumppa....

Mutta jos olette noin alkuvaiheessa raskautta vielä, kehoitan kokeilemaan fysioterapiaa! Ei siinä häviä kuin noin 100 euroa (riippuu hinnasta, käyntimääristä ym) mikä on pikkusumma kun ajattelee sitä monen kuukauden kipua, ja tippuuhan se palkkakin jo, jos on liian pitkään sairaslomalla. Lääkäriltä kun pyytää lähetteen, niin pääsee halvemmalla kuin että ite suoraan varaa ajan.

raskausajan selkävaivoja ollut kummassakin raskaudessa.

Jostakin syystä minulla näyttäsi pahimmat selkäkivut olevan alkuraskaudessa ja loppu on helpompaa vaikka sf-mitta menee yläkäyrällä.

Ensimmäisessä olin alkuraskaudesta muutaman kerran sairaslomalla (vaikka kevyttä työtä teenkin) mutta loppuraskaus menikin sitten ihan ilman selkävaivoja.

Tässä toisessa raskaudessa selkävaivat ovat olleet pahempia. Rv 12 sain välilevynpullistuman (kipuja oli aiemminkin ja satunnaisia pahoja selkäsärkyjä) jota piti parannella monta viikkoa. Siitä toipumisen jälkeen onkin sitten ollut taas vaihteeksi ihan helppoa selän kanssa. Nyt, rv 32 alkaa vaivaamaan vain jos joudun koko päivän seisomaan/kävelemään enkä pääse istumaan välillä ollenkaan.

Tukivyön puolesta puhun myös minä. Se hieman helpottaa selkävaivoja.

niin selkäkin tuntuu jo pikkasen paremmalta. Meen nyt ostamaan kaikki mahdolliset tukiliivit ym. jotta töissä pystyisin olemaan. Huono omatunto on itselläniki kun olen poissa, vaikka tosiaan tiedän etten siellä pystyisi mummoja hoitelemaankaan. Tällä hetkellä laitan oman terveyteni työn edelle, ja kun tässä työssä selkä on aika koetuksella koko ajan..

Koitetaan kaikki jaksaa näiden vaivojemme kanssa!!

jensku ja pikkunen 20+0 ( puolivälissä ollaan jo!!!! =) )

Minulla oli marraskuussa vaikeuksia selkäni kanssa. Työni on seisomista ja niska-, selkä- ja hartiakivut ovat ammattitautini (tosin nyt olen äitiyslomalla)! Marraskuussa selkäni tulehtui todella pahasti. Tulehdus johtui niin erilaisesta työasennosta mihin olin aikaisemmin tottunut. Pahimpina päivinä en saanut nostettua toista kättäni ja mikään asento ei ollut hyvä. Yöt olivat levottomia ja Panadol ei auttanut nimeksikään. Lääkärissäkin kävin. Eipä sille oikeen voinut tehdä mitään. Hierontaa ei suositeltu tulehduksen vuoksi ja vahvempia särkylääkkeitä en halunnut ottaa. Sitten sai riittää!! Soitin yhdelle homeopaatille, jonka numeron sain työkaveriltani. Homeopaatti taas suositteli minulle osteopaattia. Asuinpaikkakunnallani on todella tunnettu osteopaatti. Hän on vielä erikoistunut raskaanoleviin ja koliikkivauvoihin. Onnekseni sain hänelle paruutusajan seuraavalle päivälle, muuten jono olisi ollut yli kaksi kuukautta. Hoidon jälkeen minulla ei ole koskenut selkään tai muutenkaan ollut minkäänlaisia kolotuksia. Pystyin siis olemaan loppuajan aivan normaalisti töissä ennen äitiyslomani alkua. Tosin nyt koskee liitoksia, mutta olen jo niin loppusuoralla että taitaa kuulua asiaan... :)

Suosittelen siis osteopaattia. Kannattaa siis etsiä sellainen joka on erikoistunut raskaanaoleviin. Niiden hoitaminen on aina erilaista kuin muiden... Hoitoja ei tehdä kuin äärimmäistapauksissa ja vain yhden kerran. Vääränlainen, liian usea hoito tai tietämätön osteopaatti saattaa aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen!! Kannattaa siis olla tarkkana!!

Hoidon jälkeen oloni oli aivan ihana. Olin kuin 7.taivaassa. Naamallani oli leveä hymy ja olin kevyt kuin metsänkeiju! :)

Toivottavasti kivut lähtee!!

Hanna rv 38+4

Kahdessa aiemmassa raskaudessa on selkävaivoja ollut alusta asti. Ostin Anitan tukivyön ja se on ollut hurjan hyvä. Selkä on ollut kipeä ainoastaan jos en ole jostain syystä laittanut vyötä. Kokeilin vuosia sitten Patrician vyötä, mutta se ei käynyt minulle. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa.

Olen myös hoitoalalla (avopuoli) ja selkä on kärsinyt.. Viikkoja 14+ ja olen nyt jo kotona. En edes ota keikkoja, koska tiedän etten pysty nostamaan. Odottavat työkaverit ovat jääneet sairaslomalle järjestään siinä ennen rv20. Meillä avolla kun on pakko tehdä kaikki yksin, vain harvoin saa kaverin nostoon. Ekan kanssa jätin nostelut noin 25+, mutta silloin maha oli tosi pieni. Toista odottaessa jäin kotiin jo 18+, kun maha oli tiellä. Siinä vaiheessa kun maha näkyy, selkä joutuu olemaan eri asennossa nostoissa, eikä se ole se kaikkein ergonomisin asento... Sama kun normaalissa olotilassa nostaisit askeleen kauempana. Suosittelen lämpimästi ottamaan sairaslomaa pidemmäksi ajaksi tai siirtymään tehtäviin, joihin ei kuulu nostelua. Esimiehesi on velvollinen järjestämään sellaista.

Neuvolassa viimeksi kun valitin, niin sanoi että liikunta auttaa, lenkille vaan. No kun saattaa pahentaa..

Ensi viikolla sama valitus päälle, niin katsotaan mitä neuvoo.. Tukivyötä varmasti voisin minäkin harkita.

Työ on toimistotyötä jota voin vuoroin tehdä istualtaan (satulatuoli) ja seisaaltaan kun on säädettävissä oleva pöytä, niin työ ei onneksi pahenna selkäsärkyä.

Mistä tuollaisen tukivyön voisi ostaa?

Eli enne joulua alaselkäni tuli oikealta puolelta todella kipeäksi. Kolme viikko kärsin siitä, en tosin joutunut särkylääkettä ottamaan, joten kipu ei kuitenkaan ollut sietämätön. Lääkäri ohjasi minut fysikaaliseen hoitoon. Nyt olen käynyt siellä 4 kertaa, ja selkä on paljon parempi. Minulla oli kaksi selkänikamaa jumittunut paikalleen ja vastaavasti loput selkänikamat liikkuvat aivan liikaa. Fysioterapeutti sai jumittuneet nikamat liikkuviksi, ja selkäkipu hellitti heti. Lisäksi koko selkäni on jumittunut, kun olen tietysti jännittänyt kaikkia lihaksia tietämättäni helpottaakseni selkäkipua.

Aluksi minäkin luulin, että selkäkipu johtuu vain raskaudesta, mutta onneksi menin lääkäriin ja sain kunnon hoidon sekä hyviä syvien selkä/vatsalihasten harjoitusohjeita. Jatkossa minun täytyy tehdä päivittäin niitä harjoitteita koko loppuelämäni ajan, jotta selkä pysyisi kunnossa. Täytyy nyt vain toivoa, että selkä kestää tämän raskauden loppuun asti!

Tsemppiä kaikille selkäsärystä kärsiville! Toivotaan, että me kaikki jaksamme kantaa masumme ihan sinne loppumetreille saakka! =)

tukivyätä! mullaki oli ekan kohdalla selkäkipuja ja lonkkakipuja ja just sillai, että jalka melkein petti alta yhtäkkiä varsinkin kun nousi sängystä tai tuolista. mutta ne kivut väheni murto-osaan kun aloin käyttään patrician tukivyötä. tokan lapsen kohdalla käytin anitan vyötä ja nyt kolmannen kohdalla kumpaakin. patricia tukee mielestäni paremmin, mutta nää on makuasioita, joku ei tykkää niistä tukiluista, jotka siinä on, mua ne ei haittaa.anitan vyötä taas käytän aluspaidan päällä, koska muuten mua kutittaa se tarranauhan kohta.

Myyjä oli todella ystävällinen, sääti vyön oikeaan kokoon jne. Ainakin toistaiseksi saan ihan vain vetämällä vyön oikeaan kohtaan, ei ole tarvinnut tarraa avata ;)

sitä olisin mäkin uteliaana kysellyt et mistä niitä liivejä voi ostella? Sitä vois ainakin kokeilla kun en vielä ainakaan haluaisi kotiin jäädä. Mun työssä ( olen avopuolella kanssa ) on onneksi vähemmän nostoja, mutta selän päälle käy silti. Ja mulle on kans sanottu että liikuntaa vaan niin se helppaa, mut kyllä nyt tuntui vaan aiheuttavan lisää kipuja. Nyt kun oon ollu pari päivää kotona selkä toimii ku unelma, mitenkähän käy sitte ku taas töihin asti pääsen..

Minun selkä on ollut aina huono. Mutta nyt se kyllä muistuttaa itsestään joka päivä vihlaisemalla ja pudottamalla polvilleen. Tuntuu aina kun puukko isketäisiin alaselkään. Nyt on parasta aikaa kamala jomotus, ei oikein tiedä kuinka päin olisi. Masu ei ole vielä kovin iso, mutta pahoin pelkään kun se kasvaa kunnolla niin selkä menee huonompaan kuntoon. Täytyisi jo varmaan nyt ottaa tukivyö käyttöön. Mutta hyvän asennot ja ei kanna raskasta niin auttaa ika pitkälle.

Heidi 19+1

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat