Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (27)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tissit on aina mukana. Sen kun työnnät lapsen suuhun nännin ja annat imeä. Maito on sopivan lämmintä ja lapsi itse määrittelee itse paljon juo. Korvikkeet pitää 1) ostaa 2) kantaa kotiin 3)maksaa 4)se pitää lämmittää 5)pulloja pitää pestä ja (kai myös) keitellä 6)pitää miettiä, paljon lapselle antaa korviketta jne...jne... en jaksa edes listata kaikkea, mutta kaikkein tärkeintä on tietysti se, että äidinmaito on terveellisempää imeväiselle kuin korvike. Eikä pidä unohtaa imetyksen muita etuja, kuten sitä, että se ehkäisee rintasyöpää, palauttaa äidin vartalon kuosiin synnytyksen jälkeen jne...

siinä ei tarvita mitään lisälaitteita. Riittää kun otat lapsen rinnalle. samalla saa mukavan ja rentouttavan yhteisen hetken pienen kanssa, läheisyttä ja lämpöä. Sekä tiedon siitä että lapsi saa parasta mahdollista ravintoa.

Pulloruokinnassa tarvitaan vähintään tuttipullo ja maitoa. Maitoa täytyy ostaa kaupasta ja raahata kotiin, maksaa ja on jonkin verran vaivalloista (toski saa samalla kauppareissulla, mutta meillä tuota ostettavaa on muutenkin niin paljon etten lisäraahattavaa autottomana kaipaa). Lapsen ruokinta edellyttää pullon esiin ottamaista, maidon kaatamaista pullon ja mahdolista lämmittämistä. Varsinkin yöaikaan on minusta helpompi ottaa lapsi vaan sänkyyn viereen kun nousta keittiöön maitoa laittelemaan. lisäksi käytön jälkeen pullot täytyy pestä (ja keittää?).

Kun lähtee ulos, kylään tai kaupungille, täytyy muistaa aina ottaa pullot ja ruuat mukaan. Kenties miettiä missä saa maidon lämmitettyä. Imettäessä en tarvitse muuta kuin lapsen.

Yleisön mielipiteitä en jaksa kuunnella, heiltä saa haukkuja syötät lastasi sitten miten tahansa.

Vierailija:

Lainaus:

annan joko huoneen lämpöistä tai sitten laitan maitojauheen valmiiksi pulloon ja kaadan lämpimän termoksessa olleen veden ja sekoitan. Ihan helppoa!

Rintojen pumppaaminen tyhjäksi syötön jälkeen lisää maidon eritystä entisestään. Tuon kierteen katkaiseminen vaatisi sen, että alat järjestelmällisesti pumpata vähemmän, ja jossain vaiheessa sitten voit lopettaa sen pumppaamisen kokonaan.

Pullo ja korvike kulkee helposti mukana.

Sen kun työntää pullotutin lapsen suuhun ja antaa imeä.

Maito on aina sopivan lämmintä, kun lapsi juo huoneenlämpöistä vastiketta.

Korvikkeella olevakin lapsi määrittelee itse hyvinkin paljonko juo.

Vierailija:

Lainaus:

Tissit on aina mukana. Sen kun työnnät lapsen suuhun nännin ja annat imeä. Maito on sopivan lämmintä ja lapsi itse määrittelee itse paljon juo.

Korvike ei aiheuta rintatulehduksia, et herää yöllä maitolätäköstä, liivinsuojuksiin, imetyspaitoihin, rintakumeihin ja imetysliiveihin ei mene rahaa, vauva ei tissilakkoile, kertakäyttötuttipulloa ei tarvitse edes tiskata.

Ei pidä unohtaa äidinmaidon epäkohtia - korvikkeesta lapsesi ei ime itseensä ympäristömyrkkyjä.

Siis tuo edellinen päti silloin kun imetys muuten onnistuu. jos maitoa ei jostain syystä tule tai tulee ylimäärin, imetys tekee kipeää, rinnat tulehtuvat, lapsi ei osaa imeä. Silloin kyllä pulloruokinta tuntuu helpommalta. Tuon aiemmin kuvailemani helpon imetyksen lisäksi olen kokenut vaikean imetyksen, johon kuului maidon pumppaaminen, imetys-yritys (usein turha) rintakumin avulla ja lopulta ruokinta pullosta. Ja silloin kyllä tuo pullomaito kaupasta tuntui helpommalta ja miellyttävämmältä vaihtoehdolta.

Mutta onneksi ajan myötä imetys helpottui ja aloin nauttia siitä. Ja silloin pulloruokinta olisi ollut se hankalampi vaihtoehto.

mulla ei ainakaan imetyksellä kroppa kuosiin tullut. Minulle pulloruokinta oli helppoa,kaikille se sitä ei ole.ihan kuin imetyskään ei ole kaikille helppoa.

annan joko huoneen lämpöistä tai sitten laitan maitojauheen valmiiksi pulloon ja kaadan lämpimän termoksessa olleen veden ja sekoitan. Ihan helppoa!

Rintaruokinta ei oo sen helpompaa tai vaikeempaa ja molemmissa tavoissa on sekä hyviä että huonoja puolia. Niitä en käy tässä listaamaan kun tällanen kissanhännänvetoinen keskustelu tästä aiheesta on aika turhaa.

Ja oon ite imetäny paria lastani yli vuoden ja koskaan heille ei pulloa tarjottu, pari oon pulloruokkinu miltei alusta asti, joten vertailupohjaa löytyy. Enkä muuten vaivaannu öisistä pullonhakureissuista alakertaan kun mies nimittäin haluaa hoitaa vauvan yösyötöt ! Saan siis ite nukkua yöni ja jaksan päivät touhuta lasteni kanssa =).

sitten avaat tuttelipurkin (jonka avaaminen ilman saksia on sotkuista puuhaa), sitten lämmität maidon ja vasta sitten pääset syöttämään vauvaa.

Rintaruokinta on helpompaa: siirrät paidan ja rintsikat sivuun ja tökkäät rinnan vauvalle suuhun.

Mä en käsitä, miten joku voi olla sitä mieltä, että pulloruokinta on helpompaa.

Vierailija:

Lainaus:

Ei pidä unohtaa äidinmaidon epäkohtia - korvikkeesta lapsesi ei ime itseensä ympäristömyrkkyjä.

Lehmänmaidossa - eli siis korvikkeessakin - on jonkin verran ympäristömyrkkyjä. Äidinmaidossa niitä on nykyisin niin vähän, että imetyksen kestoa ei ole Suomessa niiden vuoksi tarpeen rajoittaa millään tavalla.

1. Kerää viereesi rintapumppu, 2 keitettyä tuttipulloa ja maidonkerääjä.

2. Pumppaa enimmät maidot pois rinnoista ettei vauva tukehdu kun maitoa ruiskuaa kauheasti hänen suuhunsa. Muista asettaa maidonkerääjä toiseen rintaan (siihen josta et pumppaa) ettei paita kastu. Muista myös tyhjentää maidonkerääjä aina välillä ettei tule ylivuotoja ja paita kastu.

3. Imetä vauvaa kunnes maitoa alkaa taas suihkuamaan. Muista asettaa maidonkerääjä siihen rintaan josta et imetä ettei paita kastu. Muista tyhjentää maidonkerääjä aina välillä ettei tule ylivuotoja imetyksen aikana ja paita kastu.

4. Kun rinnat taas suihkuaa, lopeta imetys ettei vauva tukehdu maitoon.

5. Anna tuttipullosta pumppaamaasi ja itsestään herunutta maitoa vauvalle ettei hänen tarvitse nälissään itkeä kun tyhjennät rintoja niihin taas pakkautuneesta ylimääräisestä maidosta.

6. Pumppaa rinnat vielä tyhjäksi niin vältät rintatulehduksen. Äläkä unohda sitä maidokerääjää ja sen tyhjentämistä.

7. Pakasta ylimääräinen maito.

8. Keitä tuttipullot, tutit ja maidonkerääjä sekä rintapumpun osat jotka ovat kosketuksissa maitoon.

Todella helppoa, paljon helpompaa kuin pulloruokinta ;)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat