Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

- Vauvoja ei saanut kantaa sylissä käytävällä, vain silloin sai ottaa syliin kun istui itse sängyllä turvallisesti.

- Kertakäyttövaippoja ei ollut sairaaloissa, piti opetella käärimään vauvalle kolmiovaippa :)

- Vauva imetettiin TASAN 3 tunnin välein. Jos vauva sattui nukkumaan, se herätettiin, tai jos rinnat olivat räjähtämispisteessä maidon takia, ja seuraavaan syöttöön esim.puoli tuntia, maito lypsettiin pois. (vaikka sama olisi ollut herättää vauva syötölle, mutta kun se 3 tuntia piti pitää väliä!)

Onneksi nykyisin on toisin, nimim. Kesävauva tulossa

Sivut

Kommentit (69)

-Vauvat oli lastenhoitohuoneessa, josta niitä käytettiin syömässä äidin luona, mutta vierihoitoakin sai antaa silloin kun tunsi jaksavansa.

- Vieraita sai käydä huoneessa (käytäntö muuttui taas välillä sen jälkeen ettei saanut tuoda vieraita huoneeseen ja vauvaa näytettiin lasin takaa), mutta esim. minulla kävi serkkuja ja ystäviä ja isovanhempia kylässä ja vauvaa sai pitää sylissä huoneessa, on kuviakin siitä.

- vaippoina oli hassuja sinisiä neliskanttisia muoveja ja tietysti sideharsoja, itse ostin kotona juuri markkinoille tulleita (kalliita) liberoja, teippivaippoja, mutta oli meillä niitä suorakaiteen muotoisia, jotka laitettiin muovin sisään sekä ns. t-vaippoja, jotka pysyivät vaippahousuilla päällä. Sideharsoja en käyttänyt kotona, koska tulin kipeäksi ja sairastin kuukauden päivät, ensin alapään haava tulehtui ja sitten tuli rintatulehduskin.

- vauvalle annettiin sairaalassa tutti suuhun ja lisämaidoksi lahjoitettua äidinmaitoa.

myöhemmänt synnytykset samassa sairaalassa 2000-luvulla ja eka kohta oli muuttunut, eli vauva pääasiassa vierihoidossa ja vaipat tietenkin liberoja. Huoneessa sai vierailla kuka tahansa, ei rajoituksia.

Tutti ja äidinmaitolisä olivat silloinkin käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olin ollut 24 tuntia hereillä ja synnyttänyt yhden lapsen. Kävelin usean tunnin ajan vauva sylissä pitkin käytäviä ja jouduin itku kurkussa pyytämään, että ottaisivat vauvan hetkeksi vauvalaan kun en enää uupumukseltani pystynyt kävelemään suoraan. Hoitajat nauroivat ettei vauva vielä tiedä että nyt on yö ja pitäisi nukkua. Aamulla hoitaja valitti että on sitkeä lapsi ja huusi kunnes sai pullollisen maitoa vaikka olin pyytänyt, että toisivat lapsen rinnalle kun olin saanut pari tuntia nukkua. Tämä TYKSissä 2004.

ja vauvoja kanniskeltiin käytävillä ilman ongelmia. Kuulostaapa hullulta, että kantaminen on jossain kielletty! Minäkin kanniskelin vauvaa välillä tuntikausia, kun se oli ainoa keino saada pieni yöhuutaja rauhoittumaan... Ja ihan hyvä, että pääsin harjoittelemaan jo sairaalassa, koska sama ruljanssi jatkui kotona. Ja en pyörtynyt, saanut meteoriittia niskaani, eikä kukaan tyrmännyt minua ovella niin kotona kuin sairaalassakaan. Kaikkea sitä kuulee!

Jotkut kehui kantaneensa yön läpeensä, kun vauva ei rauhoittunut, ja yhteishuone.

Mä en kylllä uskaltanut kantaa, eka lapsi kun oli. Ajattelin ihan ilman mitään sääntöä, että mitä jos pudotan tai liukastun.

Tammisaaressa harsot käytössä. Myös kertiksiä niille, joille ei harsot ideologisista tai muista syistä sovi.

Isäni muisti tulleensa kurkkimaan minua lasin läpi vuonna 73. Hänelle osoitettiin sormella, mikä meidän vauva ja siinä sitten yritti tiirailla.

Luuletteko te ihan oikeasti, että joku paljon verta menettänyt haluaa suoraan synnytyssalista lähteä kävelemään käytäville vauvan kanssa? Eihän silloin heikossa kunnossa jaksa kävellä, saati kävellä ja kantaa vauvaa...

Jos taas on normaali synnytys ja menettää normaalin määrän verta (itselläni 3h synnytys ja 300ml verta) niin eipä tuossa nyt kovin huipannut. Silti toki lepäilin ekat 12h ja sen jälkeen lähdin jalkeille. Ikävä kyllä mun vauvani oli melko huutavaa sorttia ja jouduin toisen yön lähes kokonaan kanniskelemaan vauvaa, kun en halunnut pitää huonekaveria vauvoineen hereillä...

Mitenkäs sitten siirtyminen esim. hoitopöydän ääreen sängyltä? Pitääkö sinnekin teidän mielestä kärrätä? Vai saako sen 5m kantaa? Mitä jos äiti pyörtyy istualleen vauva sylissä, miten sitten käy? Pitääkö äidin koko synnärillä olon ajan varoa koskemasta vauvaan, ettei tule vahinkoa? Entäs kotona, monentenako päivänä synnytyksestä vauvan kanssa saa kävellä?

Turvallisuus ennen kaikkea, joopa joo. Oikeasti, tuollaiselle totaalikantamiskiellolle synnäreillä ei ole mitään syytä. Jokaiselle äidille voi sitten tarpeen mukaan huomauttaa (ottaen sen nimenomaisen äidin kunnon huomioon), että ei kannata ehkä vielä kantaa vauvaa vaan kärräillä...

mutten malttanu vaan hain sen vauvan heti huoneeseen. Ei heikottanut tms kun olin niin onnellinen, etten hoksannut kuinka huonossa kunnossa olinkaan, muttei kylä tullut mieleenkään kantaa vauvaa vaan pukkasin siinä sängyssä. Maalaisjärjellä ihan näin toimin...

Tuskin nokkava. Itsepäinen ehkä. Jos vauva ei viihdy sängyssään, koska kätilö väkisin opetti syöttämään ja hoitamaan omassa sängyssäni niin minä vähät piittaan säännöistä tai muista. Ainoa keino pitää vauva tyytyväisenä ja itkemättä oli ottaa hänet syliin ja kävellä kunnes hän nukahti. Lapsen turha huudattaminen ei ole luonnollista.

12

mutten malttanu vaan hain sen vauvan heti huoneeseen. Ei heikottanut tms kun olin niin onnellinen, etten hoksannut kuinka huonossa kunnossa olinkaan, muttei kylä tullut mieleenkään kantaa vauvaa vaan pukkasin siinä sängyssä. Maalaisjärjellä ihan näin toimin...

Kun menettää paljon verta, ei toki sängystä nouse vauvaa kanniskelemaan eikä paljon muutenkaan. Tiedän kokemuksesta. Siitäkin palautuu kyllä noepeasti, sairaalassa kun ollaan, siihen saa tehokasta apua.

Sen sijaan normaalisynnytyksen jälkeenhän patistetaan heti jaloilleen ja on kyllä epäloogista ja muinaista, että vauvaa ei saisi synnyttänyt (tai se isä?) kanniskella käytävällä.

mutta Jorvissa kesällä -04 kantaminen kiellettiin. Mutta syksyllä -02 kukaan ei asiasta sanonut mitään. Silloin kannoin joka paikkaan vauvaani onnesta sykkyrällä mutta -40 en sitten enää viitsinyt kun kielsivät.

turha olla nenäkäs. hyvä sääntö oli, ja olisi edelleen. toki tilanteen mukaan.

jokainen synnyttäjä menettää jonkin verran verta synnytyksessä, toiset enemmän ja toiset vähemmän. monia on valvottanut monta yötä supistukset ennen kun synnytys on tosissaan alkanut.

jotkut synnyttävät yli 24h syömättä ( joissain sairaaloissa ei saa syödä synnytyksen aikana), joutuvat kiireelliseen sektioon, jonka jälkeen ei vieläkään syödä.

suurimmalla osalla synnyttäjistä on hutera olo vielä muutama päivä synnytyksen jälkeen.

ja mielestäsi olisi ihan ok, että he kantaisivat vauvansa käsissään?

aina kun sitä ei itse huomaakkaan kuinka heikossa kunnossa on...

-Lapsi vierihoidossa samassa sängyssä koko ajan

-ns. vauvalaa ei ollut ollenkaan ainakaan sillä osastolla

-Pampersit käytössä, kysyin kätilöltä, miten taitellaan sideharsovaippa, oli omat mukana, mutta hän ei osannut neuvoa vaan sanoi että siellä ollut käytössä kertakäyttöiset jo 15 vuotta...

Käytävillä kantamisesta en tiedä kun en sitä kokeillut, työntelin vauvaa siinä sängyssä.

Vielähän niitä käytetään ainakin Jorvissa ja Tammisaaressa. Vauvaa ei saanut kuljettaa sylissä v -03 koksissakaan, ja parkkikiekot oli käytössä imetystä varten eli oliko se nyt 4 tunnin välein piti vähintään imettää. Toki useamminkin sai, ei tarvinnut lypsää pois (kuulostaa aivan idioottimaiselta!).

ja olen kanniskellut vauvoja sylissä osastolla. Mutta jos olisin ollut heikossa kunnossa, en tietenkään olisi lähtenyt vauvaa raahaamaan käytäville. Järjen käyttö sallittua.

No tässä samassa sairaalassa missä synnytin viimeksi pari vuotta sitten, saa vauvaa kantaa sylissä käytävällä, sekä imetetään silloin kun vauvalla nälkä. (eri asia keskoset)

Ja kertakäyttövaipat olleet tosi pitkän ajan käytössä.

Eikä ole Tampereen eikä Helsigin sairaalat kyseessä.

16.v sitten ei muuten ollut olemassa kuin Pampersin kertakäyttövaippoja.

Vierailija:

Lainaus:

Ja kaikille vauvoille laitetaan ensimmäiseksi vaipaksi tänäkin päivänä harsovaippa!!

Sen takia että nähdään milloin vauva virtsaa ensimmäisen kerran.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat