Vierailija

ja olen ihan maasa. Onko se ihminen menetetty, siis onko mitään toivoa et hänestä enää tulee normaalia? Nyt on sairaalassa.

Kommentit (7)

Heillä näyttää menevän ihan ok. Toisella tulee sairausjaksoja joskus,

mutta muuten järki pelaa, toisella lääkitys niin hyvä, ettei ainakaan

ulospäin häiritse mitenkään muiden elämää.

Omaa elämää se hänellä tietysti häiritsee, mutta ihan hyvä nähdä,

ettei se sairaus kaikilla ole niin totaalisen invalidisoiva. Esim. Aira

Samulinin tyttären kaltaisia on aika harva (eli suurimman osan aikaa

harhoissa olevia)

Veljelläni on skitsofrenia ja hän on sairastunut jo hyvin nuorena, 13-14-vuotiaana eli ei ole käytännössä koskaan saanut elää terveenä nuoruutta ja aikuisuutta. Hän sai rämmittyä lukion läpi, mutta sen jälkeen on ollut välillä sairaalassa ja välillä äidin nurkissa. Veljellä on ongelmana se, että häneltä puuttuu sairauden tunto, jolloin hoidosta ei ole paljoakaan apua ja lääkitys jää ottamatta ellei ole valvontaa. Huonoina kausina hän on hyvin aggressiivinen ja täynnä vääristyneitä ajatuksia, esim. epäilee ettei äiti ole hänen oikea äitinsä, että häntä yritetään myrkyttää, autot seuraavat, minä yritän varastaa hänen/äidin tavaroita, jne., jne. Parempina kausina puheet ja olemus ovat vain hiukan normaalista poikkeavia.

Maallikkona ajattelen, että paljon riippuu siis sairaan omasta suhtautumisesta sairauteensa ja varmaan tuosta sairauden puhkeamisen iästäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oli minusta ihan normaali ihminen, kävi töissä (sairaanhoitaja ammatiltaan). Sain tietää tuosta taudista vasta pari vuotta sen jälkeen, kun olin kaveriini tutustunut. Ilmeisesti äiti kuitenkin söi jotain lääkettä koko ajan.

Sitten kun olin töissä viimeksi ennen äitiyslomalle menoa niin meillä oli yhdellä oppilaalla skitsofrenia. Aika huono oppilas ja häiriökäyttäytyvä, mutta en tiedä oliko sitten taudin syytä...ehkä ei.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat