Seuraa 

eli onko vauva syntynyt ennenaikaisten supistusten takia, vai yllättäen, vaikka mitään supistuksia ei olisi ollutkaan?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun en tätä tietoa mistään löytänyt.

Kommentit (10)

Tällaisessa tilanteessa itse ehdin viikon verran tietää, että vauva joudutaan milloin vain leikkaamaan. Mutta ehtikö ajatukseen oikeasti valmistautua? Ei sitä etukäteen osannut kuvitella, vaikka teho-osastollakin ehdin käydä tutustumassa. Meillä vauva syntyi rv 26+1

Rv 34 meni vedet ja puoli vuorokautta myöhemmin alkoivat kipeät supistukset. Kivuttomia (=epämiellyttäviä) supistuksia oli jonku muun tapaan myös minulla rv 20 lähtien ja neuvolassa niiden tosiaan väitettiin kuuluvan asiaan ja olevan " normaalia" . Itse epäilen enneaikasen syntymän johtuvan ainakin osittain niistä näin jälkikäteen ajateltuna..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eka raskaus ihan loppuunasti.

Toinen syntyi yllättäin rv 32 vaikka edellisenä päivänä äitipolilla kaikki kunnossa paikat kiinni jne..!Ei supistuksia ennenaikaisesti.

Et täysin yllättäin ja estelyistä sairaalassa huolimatta syntyi meidän kakkonen.

Kolmas raskaus on menny nyt loppuunasti la pe.

N. 20 rv verenpaineeni alkoi hiljalleen kohota. Samaan aikaan alkoi turvotus ja piakkoin valkuainen virtsaan. Tuli myös muita oireita, jotka vaan luokittelin raskauden piikkiin, koska olin ensi kertaa raskaana.

Rv 27 jouduin sairaalaan, jossa minulle annettiin heti vauvan keuhkoja vahvistavat kortisonipistokset. En tässäkään vaiheessa tajunnut mitään.. Sitten lähtö yo-sairaalaan, jossa uskallettiin odottaa kaksi viikkoa, vaikka olin todella huonossa kunnossa. Sielläkään en koskaan ajatellut saavani alle 38rv syntyvää lasta. Kielsin kaikki, kunnes päivää ennen leikkausta todella vasta tajusin asian.

Hälyttäviä merkkejä sain siis aikaisin, mutta lapsen syntymä rv 30 oli silti yllätys. Psyykkeeni halusi kieltää asian ja päästä raskaudessa ilmeisesti mahdollisimman pitkälle?!

minä jäin kiinni raskausmyrkytyksestä tavallisella neuvolakäynnillä, samana päivänä jouduin sairaalaan ja seuraavana päivänä tehtiin kiireellinen sektio. Viikkoja oli 32+5. Eli aikamoinen yllätys oli saada keskonen.

Monesti taustalla on esim. raskausmyrkytys, mutta tuleehan sekin monille yllätyksenä.

Itselläni lapsivedet menivät rv 35+3 ja synnytin viikkoihin nähden pienen tytön (1620 g). Olin itse epäillyt, että vauva on pienikokoinen, mutta ei sitä neuvolassa uskottu. Terkkari arvioi päivää ennen synnytystä vauvan parikiloiseksi. Kivuttomia supistuksia mulla oli ollut n. rv 20 lähtien, mutta sehän on normaalia (?). Kivuliaat, säännölliset supistukset alkoivat tunti vesien menosta. Meidän kohdallamme syytä ennenaikaisuuteen ja selvään sikiöaikaiseen kasvuhäiriöön ei löydetty.

Meillä on esikoinen, joka syntyi täysiaikaisena. Toinen raskaus päättyi aivan yllättäen lapsen syntymään viikolla 29 (lapsivedet menivät ja kohdunkaula aukesi täysin ilman supistuksia ja kipuja vaikka olin viikon täydessä vuodelevossa). Lapsella ei ollut kasvuhäiriöitä, ei raskausmyrkytystä jne.)

Syytä ei löytynyt, epäilivät mikrobitasolla ollutta infektiota...??

Kiireellinen sektio tehtiin rv:lla 24+3.Noin vuorokauden kuluttua sairaalaan joutumisesta jouduttiin jo tekemään sektio.

Lapsen ennenaikainen syntymä tuli aivan täytenä yllätyksenä.En olisi ikinä edes voinut kuvitella että lapsi joutuu syntymään noilla viikoilla vaikka sen tiesinkin että raskausmyrkytys johtaa yleensä enneaikaiseen synnytykseen koska hoitoa tautiin ei ole.

Eikä minulle kukaan edes maininnut sairaalalla että saattaisin joutua lähipäivinä synnyttämään.Asia rupesi hieman mietityttämään kun minut vietiin yliopistolliseen sairaalaan ja suoraan vietiin synnytyssaliin.Muutaman tunnin kuluttua jouduttiinkin sitten sektioon.

Olin myös itse aika surkeassa kunnossa joten en edes jaksanutkaan asiaa sen enempää tiedustella vaikka ympärilläni hääri koko ajan hoitajia ja lääkäreitä.

Minulla meni vedet ihan yllättäen rv34. Mitään ihmeempiä oireita ei ollut aikaisemmin, pientä nipistelyä vaan. Mutta vauvan syntyminen aikaisin oli itselleni täysi shokki. Tyttö syntyi ensimmäisenä äitiyslomapäivänä ja olin vaan ajatellut, että kaiken ehtii laittaa valmiiksi vauvaa varten juuri äitiyslomalla. En ollut yhtään valmistautunut henkisesti synnytykseen. Oli tosi vaikea paikka. Pientä masennusta oli alussa, mutta siitäkin selvittiin. Syytä ennenaikaisuuteen ei tiedetä, lääkärit epäilivät infektiota.

-Saibu ja Viivi-

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat