Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenlääkäri: Kaikille lisää D-vitamiinia!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (15)

Vierailija

Oikeilla linjoilla, mutta 20 mikrogrammaa ei ritä aikuisille. Vauvoille se voi riittää. Aikuiset tarvitsevat huomattavasti enemmään riippuen esim. painosta jne.

Vierailija

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n suosituksen mukaan turvallisen käytön yläraja on yli 11 vuotiailla lapsilla ja aikuisilla 100 mikrogrammaa (µg) päivässä.

Vierailija

mitä on mikrogramma? eikö olisi parempi kertoa siten, että maallikkokin sen ymmärtää, kuinka monta pilleriä tai jotain sellaista

Vierailija

"mitä on mikrogramma? eikö olisi parempi kertoa siten, että maallikkokin sen ymmärtää, kuinka monta pilleriä tai jotain sellaista"

 

No voi hyvän tähen, niitä pillereitä on eri vahvuuksilla. Maallikonkin vaan pitää pystyä sen verran skarppaamaan. Mikrogramma on se yksikkö, jolla d-vitamiinin vahvuutta ilmaistaan. Lyhenne on μg. Ei se sen kummempi asia ole.

Vierailija

"Nykysuosituksia suurempi D-vitamiinilisä turvallinen ja tehokas tapa saavuttaa hyvä D-vitamiinipitoisuus
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 2012;128(19):2030
J Clin Endocrinol Metab in press
High-dose vitamin D intervention in infants - Effects on vitamin D status, calcium homeostasis, and bone strength

1Elisa Holmlund-Suila, 1Heli Viljakainen, 2Timo Hytinantti, 3Christel Lamberg-Allardt, 1Sture Andersson, 1,4Outi Mäkitie

J Clin Endocrinol Metab, julkaistu verkossa 29.8.

Nykysuosituksia suuremmalla D-vitamiinilisällä voidaan turvata entistä paremmin vastasyntyneiden riittävä D-vitamiinin saanti. Jopa 40 µg:n D-vitamiiniannokset ovat vastasyntyneille turvallisia.

Suomessa on aiemmin suositeltu vastasyntyneille jopa 100 µg:n D-vitamiiniannoksia. Suositeltua annosta on sittemmin pienennetty, minkä perusteena on osittain ollut pelko suuriin annoksiin mahdollisesti liittyvistä haittavaikutuksista. Nykyään D-vitamiinia suositellaan annettavaksi kaikille imeväisille 10 µg vuorokaudessa. Useat asiantuntijat pitävät riittävänä seerumin kalsidiolipitoisuutena arvon 80 nmol/l ylittävää pitoisuutta. Tuore tutkimusnäyttö viittaa siihen, että nykysuositusten mukainen annostus johtaa liian pieneen seerumin kalsidiolipitoisuuteen eikä turvaa riittävää D-vitamiinin saantia.

Tutkimme terveistä vastasyntyneistä koostuvassa aineistossa eri D-vitamiiniannosten vaikutusta seerumin kalsidiolipitoisuuteen, kalsiumaineenvaihduntaan ja luustoon.

Tutkimuksessa satunnaistettiin sokkoutetusti 113 vastasyntynyttä saamaan D3-vitamiinia kahden viikon iästä kolmen kuukauden ikään saakka joko 10, 30 tai 40 µg vuorokaudessa. Tavoitteena oli saavuttaa kolmen kuukauden iässä arvon 80 nmol/l ylittävä seerumin kalsidiolipitoisuus ilman haittavaikutuksia.

D-vitamiinipitoisuuden lähtöarvot määritettiin syntymän jälkeen napaverinäytteestä, eikä pitoisuuksissa havaittu eroja ryhmien välillä. Napaverinäytteessä kalsidiolipitoisuus oli keskimäärin ainoastaan 53 nmol/l, vaikka valtaosa äideistä oli käyttänyt raskauden aikana säännöllisesti D-vitamiinilisää.

Kolmen kuukauden iässä lasten seerumin kalsidiolipitoisuus oli annoksen mukaan keskimäärin 88, 124 ja 153 nmol/l. Kalsidiolin tavoitepitoisuus seerumissa saavutettiin kaikilla lapsilla, joiden vuorokausiannos oli 30 tai 40 µg ja joiden hoitomyöntyvyys oli hyvä (yli 80 %). D-vitamiinipitoisuudella tai D-vitamiiniannoksella ei havaittu yhteyttä plasman kalsiumpitoisuuteen, seerumin parathormonipitoisuuteen tai virtsan kalsium-kreatiniinisuhteeseen. Seerumin kalsiumpitoisuus oli kaikilla lapsilla normaali.

Kolmen kuukauden iässä lasten sääriluun ominaisuuksia tutkittiin perifeerisellä kvantitatiivisella tietokonetomografialla (pQCT). Suurten D-vitamiiniannosten havaittiin vaikuttavan suotuisasti luun kasvuun ja lujuuteen.

Tutkituilla, nykysuositusta suuremmilla D-vitamiiniannoksilla saavutetaan suurempi seerumin kalsidiolipitoisuus ja taataan elimistön riittävä D-vitamiinin saanti. Jopa 40 µg:n vuorokausiannos osoittautui turvalliseksi. Suuremmilla D-vitamiiniannoksilla saattaa olla positiivisia vaikutuksia luuston kehitykseen. Lisätutkimuksia tarvitaan kuitenkin selvittämään suurempien D-vitamiiniannosten pitkäaikaisvaikutuksia.

1HYKS Lastenklinikka, Helsinki; 2Kätilöopiston sairaala, Helsinki; 3Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitos (ravitsemustiede), kalsiumtutkimusryhmä; 4Folkhälsanin tutkimuskeskus, Helsinki"

 

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen nainen saa ruoastaan keskimäärin 5 ja mies 7 mikrogrammaa D-vitamiinia. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UV-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16.

D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Miksi ei-lääkärit Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan pienet lapset saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen nimellään varustettuja vitamiineja söisikään.

Vierailija

Lääkärilehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan ainoastaan 15%:lla oli yli 75 nmol/l veren D-vitamiinipitoisuus. 85%:lla oli alle eli merkittävä puutos.

Koululaisilla tehdyssä tutkimuksessa 202 lapsesta ainoastaan 1:llä oli veren D-vitamiinipitoisuus yli 80 nmol/l eli kaikilla muilla alle eli merkittävä D-vitamiinin puutos. Eli 70% sijaan 99,9% oli merkittävä D-vitamiinin puutos.

Miksi ei-lääkärit Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan pienet lapset saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin.

Luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava pitoisuus on yli 80 nmol/l.

D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Vierailija

Arkkiatri Arvo Ylppö syötti lapsille yli 100 mcg (mikrogrammaa) D-vitamiinia päivässä silloin, kun Suomessa oli maailman terveimmät lapset. Pekka Puskan aikana suositus on romahdutettu 7,5 mikrogrammaan ja terveimmistä lapsista on tullu sairaimmat länsimaiset aikuiset. Lapsetkin sairastavat ykyään tolkuttoman paljon diabeteksestä alkaen. Eikö lääke- ja elintarviketeollisuuden lobbaama terveydenhuoltojärjestelmä toimiknaan ihmisten eduksi? 

Vierailija

"mitä on mikrogramma? eikö olisi parempi kertoa siten, että maallikkokin sen ymmärtää, kuinka monta pilleriä tai jotain sellaista"

No yritetään. Esimerkiksi yksi 20 mikrogramman pilleri, tai sitten kaksi 10 mikrogramman pilleriä, tai neljä 5 mikgrogramman pilleriä, tai puolikas 40 mikrogramman pilleri. Helpoin vaihtoehtoi voisi olla yksi 20 mikrogramman pilleri päivässä. Auttoiko?

Vierailija

Miten se on joillekin niin vaikea uskoa että ei nykyisen terveyhdenhuoltojärjestelmän ole tarkoitus ihmisiä parantaa, vaan täsmälääkitä oikein. Se on niin valtava business, että mikään ei ole sen edessä enää pyhää. http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2500#.UZvCsy8bUtI.facebook
Ihmisiä pelotellaan kaikenmaailman höpöjutuilla, ja kohta ollaan juoksujalkaa terkkarissa hakemassa milloin mitäkin testaamatonta rokotetta tms. vaivaan joka olisi usein ihan elämäntavoilla korjattavissa. Järki hoi!

Onnea vaan valitsemallasi tiellä mikäli vielä (esim sikainfluenssa kusetuksesta huolimatta) uskot THL:n höpinoihin jota lääketehtaat rahoittavat. Varmasti saat hyvät lääkkeet kaikkiin vaivoihisi, sivuoireet onkin sitten toinen juttu mutta niihinkin löytyy varmasti hyvät lääkkeet. Kannattaa käydä esim vanhainkodissa katsomassa kuinka eläväistä porukkaa siellä nykyään liitelee (pakko)lääketokkurassa. Itse olen syönyt D-vitamiinia 125mg vuosia, eikä tule mitään flunssia koskaan. Mutta hui kauheata, sehän on selkeästi yli suositusten, kyllä varmaan kuolema kohta korjaa. Elämä on opettanut, että kannattaa välttää sellaisia tuotteita mitä eniten mainostetaan, älä koskaan usko mediaa (sen tarkoitus on myydä lehtiä - ei totuutta) ja ennenkaikkea, jos THL sanoo jotain suosituksia, kyseenalaista (käytä omaa järkeä) ja tutki asiaa netistä. Peace out.

Vierailija

"Kokemukseni ja monien asiantuntijoiden mukaan 75nmol/l-pitoisuuteen pääsemiseksi suuri osa ihmisistä tarvitsee yli 50ug annoksen D-vitamiinia purkista päivittäin.  Turvallisen annoksen ylärajana asiantuntijat pitävät yleisesti 250ug päivässä.  Suomessa 1920-30-luvuilla alettiin suositella lapsille 100ug annoksia D-vitamiinia.  Annosta on pienennetty vuosikymmenten kuluessa kymmenesosaan.  Moni lastenlääkäri on sitä mieltä, että nykyiset suositusannokset pitävät juuri ja juuri riisitaudin uhan kurissa, mutta lapset eivät saa muita D-vitamiinissa saatavilla olevia terveyssuojia.  Monet pitävät esimerkiksi lapsuuden diabeteksen hurjan lisääntymisen syynä D-vitamiinin vähyyttä.

Hollantilaiset tutkijat William B. Grant ja Gert E. Schuitemaker ovat arvioineet, että jos kaikkien hollantilaisten seerumin D-vitamiinitasot saataisiin nostetuksi keskimäärin 105nmol/l:iin, vähenisi monen kansanterveydelle merkittävän taudin ilmaantuvuus 10-50%:lla ja kokonaiskuolleisuus jopa 18%.  Jotta tähän päästäisiin, pitäisi päivittäisen D-vitamiiniannoksen olla useimmilla ihmisillä 100-150ug.

Liian pienet annokset ovat  terveydelle vaarallisia ja kalliitakin

Vaikka kaikkia D-vitamiiniin liitettyjä terveyden suojavaikutuksia ei ole täysin todistettu, on mielestäni käsittämätöntä, että Suomen D-vitamiinisuositukset ovat tasolla, joka hyvin todennäköisesti lisää riskiämme sairastua moniin vaikeisiin tauteihin. D-vitamiinista on monta terveydellistä hyötyä eikä mitään haittaa, kunhan annokset eivät ole liian suuria.  Tutkimukset osoittavat kiistatta, että  Suomen suosituksiin nähden 10-kertaiset annokset ovat turvallisia.  Jo mahdollisuus, että selvästi suuremmat annokset vähentäisivät riskiämme sairastua syöpiin, sepelvaltimotautiin, diabetekseen, MS-tautiin, psoriasikseen, keliakiaan, verisuonitauteihin, tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin, raskauden komplikaatioihin, masennukseen, suoliston tulehduksiin, virus- ja bakteeritauteihin, luun haurastumiseen tai luunmurtumiin, pitäisi kaiken järjen mukaan olla pakottava syy suositella kunnollisia D-vitamiiniannoksia kaikille suomalaisille vastasyntyneestä ikivanhaan."

http://maijakajan.fi/2013/01/23/ihmeellinen-d-vitamiini-ja-ihmeelliset-suositukset/

D-vitamiinin luonnollinen määrä on oikein
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo99604

Osteoporoosissa kalsiumia liukenee luista ja kertyy verisuonten seinämiin, jossa vaarana (mm. sydänkohtausriski) tai pehmytkudoksiin kuten aivoihin (dementiariski).

The way that vitamins and minerals work in your body is interconnected. How well vitamin D works depends on the amount of other vitamins and minerals that are present in your body. The other vitamins and minerals needed to help vitamin D work well are called cofactors.

To get the most benefit from vitamin D, you must have other cofactors in your body. Vitamin D has a number of cofactors; the ones listed below are the most important.
http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/vitamin-d-and-other-vitamins-and-minerals/

Vierailija
Vierailija

mitä on mikrogramma? 

 

Aikuisten ja lasten D3-vitamiini:
D3-vitamiinia on Suomessa 7,5µg, 10µg, 20µg, 25µg, 30µg, 38µg, 50µg, 100µg ja 125µg vahvuuksina kuivatabletteina, imeskelytabletteina tai öljykapseleina sekä imeväisille on tippoja. Joita myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita. Öljykapseleiden imeytyvyys on todettu monissa tutkimuksissa tabletteja paremmaksi joten osta niitä.

Myös Suomalaisista verkkokaupoista saa edullisemmin kuin kaupasta:
http://www.ebn.fi/vitamiinit-mineraalit-c-36.html?page=2

http://www.manninen.info/shop/index.php?route=product/category&path=99_71

Tässä luotettava kauppa ulkomailla:
http://www.iherb.com/Vitamin-D

Softgel = öljykapseli  eli parasta, mitä rahalla saa. Öljyjä on erilaisia eli jos on allergiaa esim. kalalle tai soijalle, niin valitse esim. auringonkukkaöljyssä oleva valmiste.

1000IU = 25µg

2000IU = 50µg

4000IU = 100µg

5000IU = 125µg

iHerbin tilausohjeet (visa tarvitaan):
http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/

"Tarkasti ottaen homma on määritelty euroissa. Jos alv jää alle 5 euron, ei sitä peritä. Ravintolisillä alv on 14 %. Tarkoittaa siis, että ravintolisiä voi tilata alle 35,70 euron, jotta alvia ei tarvitse maksaa. Summa sisältää postikulut.
 
Mitä tuo tarkoittaa dollareissa? Tullilla on kuukausittain vaihtuvat valuuttakurssit, joita sovelletaan. Maaliskuussa 1 euro = 1,321 dollaria ja huhtikuussa 1 euro = 1,2775 dollaria. Ratkaisevaa on se, milloin paketti saapuu Suomeen. Huhtikuussa saapuvan iHerb-tilauksen pitäisi pysyä postikuluineen alle 45,60 dollarin, jotta alvia ei mene."
 
Tullin valuuttakurssit:
http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/valuutan_muuntokurssit/index.jsp

http://iherbvitamiini.blogspot.fi/

Uusimmat

Suosituimmat