Paljonko masentuneelta opiskelijalta voi vaatia?

Vierailija

Olen nuori opiskelija ja ollut ala-asteelta asti masentunut. Masennus on koko ajan pahentunut, ja ammattilaisilla tehtyjen masennustestien mukaan minulla on vaikea masennus. Samoja tuloksia sain jo lukiossa. Minulla on tällä hetkellä diagnoosina keskivaikea masennus, joka on mielestäni vähättelyä tilanteeseeni, mutta näin papereissa kuitenkin lukee.

Opiskelen yliopistossa ja viime lukuvuosi meni niin huonosti, että Kelalta tuli takaisinperintäpostia. Lääkärintodistuksella sain vältettyä takaisinperinnät ja jatkettua opintotukea määräaikaisena. Tänä vuonna suoritin syksyllä jo moninkertaisesti viime vuoden opintopistesaldoni siitä huolimatta, että olen huonommassa kunnossa kuin koskaan. Syksy oli todella vaikea, mutta selvisin siitä väkisin. Poissaoloja on kertynyt ja olen alisuoriutunut todella paljon. Keskittymiskykyni on ihan nollassa, näen joka yö lukemattomia painajaisia enkä usein saa nukutuksi kuin 4-5 h. Joskus taas olen nukkunut pommiin luennoilta, kun edes 12 h unta ei ole riittänyt nukahtamisen jälkeen.

Yliopistolla olen leimaantunut selvästi huonoksi ja laiskaksi oppilaaksi ja toivottomaksi tunariksi muiden opiskelijoiden ja opettajien silmissä. Osa opettajista tietää masennuksestani, mutta minun odotetaan silti suoriutuvan opinnoista ja tehtävistä yhtä hyvin kuin muut oppilaat. Kun sitten tunnista toiseen tunaroin kaiken keskittymiskyvyn puutteen vuoksi ja hirveän paineen alla, kun tiedän että minun ei edes odoteta onnistuvan missään, en saa tehtäviä suoritetuksi kunnolla, muiden suhtautuminen minua kohtaan muuttuu aina vain negatiivisemmaksi. Jos sanon jotain muille opiskelijoille, minua ei yleensä kuunnella ollenkaan. Olen täysin ulkopuolinen kaikesta.