Näin saat uusperheen toimimaan – lue 12 vinkkiä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (6)

Vierailija

Teini-ikäisten kanssa on lähdettävä siitä, että kaikkien mielipide tulee kuulluksi ja huomioduksi. Uusio perheen lapset ei aina tule juttuun keskenään ja sekin on kestettävä. Ei kenestäkään pidetä pakolla.

Uusi "vanhempi" ei ole lasten vanhempi ja näin ollen tuleekin pysyä taustalla. Säännöt elämässä pitää olla ja niitä noudattaa kaikki. Kuitenkin, samoilla säännöillä, molemmat hallitsee omaa jalkikasvuaan.

Joskus yhteiselo ei toimi ja silloin on järkevää miettiä asumismuotoa kokonaan uudestaan. Jos kemiat ei pelaa yhtään yhteen, ei onnistumiselle ole mahdollisuutta ja kaikki ahdistuu, kiukustuu ja elämästä voi tulla todella vaikeaa.

Uusioperheet on yleensäkin vähän kyseenalainen asia. Miksi ei voida pitää omia asuntoja ja viettää aikaa, jos sopua löytyy, yhdessä ja erikseen. Myös lapset kaipaa välilä vain sen oman vanhemman kanssa olemista, ilman ulkopuolisia.

Vierailija

On ollut surullista seurata näitä kommentteja, joissa asetetaan kyseenalaiseksi uus(io)perheet. Kun ex-kumppani osoittautuu  epäkelvoksi puolisoksi/vanhemmaksi, pitäisi loppu elämä elää ilman toista ihmistä vierellään.

Uusperheen tärkein lähtökohta on tasa-arvo. Kumppanin valinta on haastavaa, sillä pitäisi pitää huolta siitä, että uusi kumppani huolii sinut sellaisena kuin olet ja pakettiin kuuluu A) lapset B) ex-kumppani, joka (toivon mukaan) huolehtii lapsista osan aikaa.

Sellainen suhde, jossa uusi kumppani kohtelee lapsiasi huonosti on syytä unohtaa vaikka kuinka rakastaisi. Lähtökohtana onkin lasten tilanne ja huomiointi tasa-arvoisina. Jos jotakuta lapsista suositaan, se aiheuttaa pakosta katkeruutta - myös ns. ydinperheissä.

Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että lapset ovat kutsuneet kotona asuvia vanhempia isäksi ja äidiksi sujuvasti suhteen alkumetreiltä asti. Heille on ollut luonnollista, että heillä on kaksi isää ja kaksi äitiä. Poikkeuksellisesta kaikki lapset ovat asuneet samassa osoitteessa.

Ongelmia on enemmän tullut ympäristön taholta. Alkuun isovanhemmat eivät  halunneet kuulla lasten puhuvan uudesta äidistä/isästä ex-kumppaneista puhumattakaan. Monet muut - asiaan täysin kuulumattomat - ovat puuttuneet siihen kuinka väärin on kutsua uutta puolisoa äitinä/isänä.

Vierailija

Jos olet uusperheitä ""autteleva "ammattilainen", niin kysy toki lapselta itseltään miten hän voi ja miten häntä perheessä kohdellaan. Rakastunut vanhempi tuskin on kovin luotettava puolestapuhuja, kuten olemme nyt viimeistään huomanneet. Voisi myös tykönään miettiä, että KUKA se perhe on. Erityisesti isän ja äitipuolen kanssa asuvat ovat riskiasemassa, johtuen vastauksesta tuohon edelä esitettyyn kysymykseen.

Vierailija

@vierailija "Älkää erotko vaan terapoikaa asianne kuntoon." Tuota, tuota, jotkut vaan ovat luonnostaan sen sortin ADHD-narsisti-vikapäitä, että niitä vaan ei kestä, ei jaksa, eikä niitä tarvitsekaan jaksaa, koska maailmassa on myös tosi tosi ihania ihmisiä, joiden kanssa on kiva elää.

yst. terv. 'Sivupersoona'

Vierailija

Minä oon vahvasti sitä mieltä, että ydinperhe, joka on riidoissa keskenään, ei todellakaan ole lapselle parempi vaihtoehto, kuin kaksi onnellista uusioperhettä. Meidän muksu pitää tosi paljon minun uudesta kumppanista ja isänsä lapsipuolista. Väitän että kaikilla meillä on nyt parempi olla. Lapsella myös. Olkoonkin, että olen "rakastunut vanhempi", kyllä mulla silti harkintakyky pelaa. Typeriä yleistyksiä täällä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat