Vierailija

Siis teidän mielestänne? Mietin vain, että josko sitä rupeaisi taas harrastamaan jotain. :)

Kommentit (17)

Minusta tuntuu surulliselta, että vanhemmat kyselevät kaikenlaisten nyrkkisääntöjen ja neuvojen perään. Onhan se helppoa, mutta pidemmällä tähtäimellä on parempi tutustua siihen omaan lapseen, uskaltaa olla omalla tavalla äiti ja toimia yksilöllisesti kunkin lapsen suhteen.

Mut voihan siitä tosiaan olla monelle liikaa vaivaa... :(

AP:lle sanoisin, että kyllä tuon ikäisen kanssa voi jo harjoitella poissaoloa. Etenkin, kun on noin lyhyistä ajoista kyse.

Meillä tosiaan on kaksoset, joten voit itse päätellä, onko isä osallistunut hoitoon. Hehe, sellaisen vihjeen voin sanoa, ettei kyse ole ainakaan siitä, että _saa_ hoitaa lapsiaan :P

Ehkäpä juuri kaksosuuden takia minulla on ollut helppo jättää lapset isän hoitoon. Olen alusta lähtien käynyt pieniä reissuja (ostoksilla, kaupassa, kampaajalla) ja hyvin on mennyt. Itse en vastauksessani ajatellut isän hoitoon jättämistä, vaan lähinnä kritisoin tuota " nyrkkisääntöä" ja tarkoitin jollekin ulkopuoliselle jättämistä.

Mutta asiaan.. Voin vakuuttaa, että olemme kasvattaneet lapsia samalla tavoin (tietysti persoonallisuudet huomioonottaen) ja olen jättänyt molemmat lapset samalla tavoin isälle hoitoon. Silti, toinen lapsista takertui vain ja ainoastaan minuun noin reilun puolen vuoden ajan 8-14 kk. Isäkään ei kelvannut. Kyse ei ollut mistään omimisesta tai muusta, vaan yksinkertaisesti siitä, että lapset ovat erilaisia. Jos meillä olisi ollut vain yksi vauva, olisi mies varmasti kokenut itsensä syrjäytetyksi. Tietysti homma saattoi " pahentua" sen takia, ettemme raakalaismaisesti pakottaneet lasta toimimaan isän kanssa tilanteissa, joissa minun oli mahdollisuus hänet hoitaa.

Kun ikää tuli lisää, ensiksi väheni eroahdistus ja myöhemmin vierastuskin on lieventynyt. Ajan oloon äitisymbioosi lieventyi ihan itsestään ilman mitään pakottamisia sun muita. Vierastaa hän toki vieläkin ja on herkempi uusien asioiden suhteen.

Toinen lapsemme on taas aina ollut helppo. Hän rakastaa tilanteita, joissa on paljon ihmisiä ja on heti sinut kaikkien kanssa. Minun mielestäni emme kuitenkaan ole mitenkään enemmän " onnistuneita" tämän toisen lapsen suhteen. Olen sitä mieltä, ettei nämä asiat ole meistä kiinni.

t. 9

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä lapsi oli 10kk:n iässä eka kertaa yöhoidossa 2 yötä mummulassa, sitä ennen olin toki käynyt jumpissa ja harrastuksissa ihan normaalisti iltaisin. 1v4kk iässä lapsi oli viikon hoidossa mummulassa kun oltiin ulkomailla mieheni eli lapsen isän kanssa. Todella hyvin pärjäsivät.

Kannattaa tosiaan miettiä tilanne oman lapsen kohdalla eikä kuunnella noita sääntöjä. Jos siltä tuntuu että lapsi pärjää, niin siitä vaan menemään!

Oli isin ja papan hoidossa, eikä ollut mitään ongelmia silloin eikä myöhemmin. Puhuimme joka päivä puhelimessa, ja isi jutteli äidistä ja milloin tulen kotiin. Poika ymmärtää jo aika hyvin, että kun sanotaan jonkun tapahtuvan tiettynä hetkenä, se myös tapahtuu. Ollaan siis aina kerrottu, kun lähdemme vaikka elokuviin, että isi ja äiti tulee illalla hakemaan. Lapsi oli tuolloin 1,5-vuotias.

Varmaan nämä ajat riippuvat todella paljon lapsesta. 1-vuotias on aika eri tasolla kuin 1,5-vuotias mm. seurausten ja ajan ymmärtämisessä, enkä mäkään olisi paria kuukautta aiemmin jättänyt lasta noin pitkäksi aikaa. Meidän pojalla olimyös se etu, että hänellä oli kokemusta pienemmistä sekä yhden yön yli poissaoloista. Lapsella, joka on ollut aina äidin läheisyydessä, ei ole minkäänlaisia edellytyksiä ymmärtää hänen poissaoloaan yhtä-äkkiä. Muistan, miten itselleni oli kamala paikka noin 3-4 -vuotiaana, kun äitini kävi risteilyllä. Tuo oli eka kerta, kun äiti oli enemmän kuin pari tuntia poissa, enkä osannut ollenkaan luottaa siihen, että hän tulee takaisin!

Itse olen käynyt jumpassa jo siitä lähtien kun vauva oli 4 kk ja sitäkin ennen yksin omilla asioillani. Tietysti jos hoitajaa ei ole, menojen järjestäminen on vaikeaa. Meillä mies hoitaa vauvaa kun olen jossain, ja ovat molemmat onnellisia yhteisestä ajasta.

kaikkien psykologien ja psykiatrien mukaan on 1vee - 1 vrk, 2 vee - 2 vrk jne kunnes on 4v, sit jo kestää ja ymmärtää hyvin viikonkin. Että muutama tunti voi olla ihan hyvin, olisit voinut jo aikaisemmin alkaa harrastamaan. Nyt saat sit vastauksia mis alle 1v jätetty moneksi pvksi mut he eivät sit tiedä mistä puhuvat (vaikka lapsi kyllä varmasti voi hyvin ja tutun hoitajan luona jne jne)

kyllä ainatkin tätä isää ihmetyttää se, että tässä yhteiskunnassa on perheitä joissa lasta ei ilmeisesti voi isän hoitoon jättää ilman että siitä aiheutaa lapselle traumoja ja ainakin joku toipumisaika. Ilmeisesti meidän muksut on joko tunteiltaa alikehittyneitä, tai sitten joltain muulta osalta ylikehittyneitä, kun eivät ole äidin poissaolosta olleet moksiskaan...

No, pitää olla tästäkin asiasta kiitollinen, samoin kuin siitä että on vaimoksi sattunut semmoinen ihminen joka kohtelee tässäkin asiassa lähtökohtaisesti tasa-arvoisena, ilemisesti vastoin _kaikkia psykologeja ja psykiatreja_ (paljonko heitä muuten maailmassa ?) ...

hohhoijaa, äidit !

Vierailija:

Lainaus:

kaikkien psykologien ja psykiatrien mukaan on 1vee - 1 vrk, 2 vee - 2 vrk jne kunnes on 4v, sit jo kestää ja ymmärtää hyvin viikonkin. Että muutama tunti voi olla ihan hyvin, olisit voinut jo aikaisemmin alkaa harrastamaan. Nyt saat sit vastauksia mis alle 1v jätetty moneksi pvksi mut he eivät sit tiedä mistä puhuvat (vaikka lapsi kyllä varmasti voi hyvin ja tutun hoitajan luona jne jne)

Minusta tällaiset nyrkkisäännöt ovat huonoja ja jopa vaarallisia. Ihmisten pitäisi enemmän luottaa itseensä ja tulkita omaa lastaan.

Itselläni on kaksoset, joista toisen olisi voinut puskea tarhaan jo alle 1-vuotiaana. Toinen alkaa olla nyt 2-vuotiaana valmis sellaiseen ympäristöön. Olen 100% varma, että tälle herkemmälle yksilölle olisi ollut haittaa laittaa tarhaan, toiselle olisi saattanut olla jopa hyötyä. Herkemmälle lapsista oli pitkään vaikeuksia jäädä edes isän hoitoon. Se helpottui tuossa 1 v 3 kk:n iässä. Sen jälkeen meni vielä pitkään ennen kuin pystyi jättämään ulkopuoliselle hoitajalla. Onneksi hän yllättäen tykästyi hurjasti minun äitiini ja kummitätiinsä, heitä sitten käytimme lastenvahteina, jos tarvitsimme.

Unohtakaa kuitenkin tuollaiset typerät säännöt! Ei niitä oikeasti ole olemassa. Olen 100% varma, että tuo on peräisin joko joltain neuvolatädiltä tai sitten tuo on vain yksi tutkimus, jonka taustoista ei kukaan osaa sanoa mitään!

että yhtä monta vuorokautta kuin lapsella ikää vuosina on ihan hyvä, eli 1v:n luota ei mielellään yli vuorokautta. Ja paljonhan on väliä sillä kuka hoitaa, oman isän kanssa kotona (jos siis isä asuu kanssanne) ei varmasti ole mitään hätää pitempäänkään aikaan, kun taas tuntemattomamman hoitajan kanssa kahdestaan yötä voi olla pelottavaa. Eli harrastamaan vaan.

Olen ajatellut alkaa taas hiihtää pitkiä lenkkejä, ja kevään tullen pyöräillä. Hitaasti hiihtäessä tai pyöräillessä voi lapsi olla mukana, mutta ei silloin oikein hikeen pääse. ;)

Nyt kun saisi vielä nakitettua jonkun lapsenvahdiksi.

kuka niin väittää? 2vee ja 2 vrk (vuorokautta). Lapsi joka alle 2vee ja jätetään viikoksi esim saa siitä trauman (=fakta, tutkittua asiaa) vaikka ei välttämättä siitä huomaa mitään silloin, lapsi voi hyvin ja ollut tutun hoitajan kans, esim mummon kanssa. MUTTA se trauma jää siihen aivoihin ja jos sitten elämässä kohtaa toisen trauman vaikka 8vuotiaan (esim vanhempien ero) se voi olla se ratkaiseva asia että lapsi masentuu, kun taas lapsi joka ei joutunut kohtaamaan tämmöistä asiaa (siis jätetty viikoksi alle 2v) kestää paremmin se avioerotrauman sit monta vuotta myöhemmin. Ja tämä on siis ihan faktaa....mut ihan selvä asia vaikka ei olisikaan tutkittua (ainakin osalle aikuisille, valitettavasti ei kaikille)

Tuntuu kyllä minusta tosi pahalle, koska lapsi vielä erittäin itkevä hoidossa. On kyllä muutenkin kova kitisemään. Niin ne jotkut uskaltaa...Itse jättäisin vain ja ainoastaan hoitajalle jota lapsi tavannut paljon ja säännöllisesti. Vanhemmat lähtevät siis ulkomaille. Tutulle hoitajalle uskaltaisin jättää viikokis. Vieraammalle en päiväksikään.

Saa nähdä miten tuo lapsi hoidossa viihtyy

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat