Pitääkö olla kaikkien kaveri?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Aikuoset osaavat juoruta toisista , jopa valehdella. Aikuiset osaavat jättää toisia porukan ulkopuolelle ja kutsua heitä vaikka syrjäyneiksi. Eivät lapset ole sen pahempia.

Vierailija

Koetan opettaa lapselleni, että kaikilla on oikeus olla päiväkodissa rauhassa, vaikka kaikki eivät olisikaan parhaita ystäviä. Ketään ei kiusata eikä tölvitä, vaikka se joku ei olisikaan paras kaveri. Kaikkien kanssa kuitenkin VOI leikkiä, mutta ei missään nimessä ole pakko. Kunnioitetaan toista ja toisen olemassaoloa ystävällisyydellä, mutta kenenkään kaveri ei ole pakko olla.

Mielestäni lapseni on sen jo hienosti sisäistänyt. näin hänenkin on helpompi olla päiväkodissa, kun hän tietää, että hänelläkin on mahdollisuus valita. Olisiko aikuisesta kivaa, jos olisi PAKKO olla epämiellyttävän, tai sellaisen ihmisen, jonka kanssa ei ole mitään puhuttavaa, kanssa kahvilla tai salilla tai vaikka lenkillä?

Vierailija

Riippuu tilanteesta. Kyllä meidän lasten täytyy leikkiä kaikkien halukkaiden kanssa päiväkodissa, koulussa, leikkipuistossa yms. sen verran kuin pystyn siihen vaikuttamaan. Mutta saavat itse valita kenet haluavat kutsua kotiin leikkimään tai kenet haluavat synttäreille. Silloin kun leikitään porukassa pitää mukaan ottaa kaikki jotka olisivat mukaan tulossa, mutta kotona tai toisen kotona saavat leikkiä niiden kanssa joiden kanssa kemiat parhaiten kohtaavat.

Pauliina, lapset 7v., 5v. ja 4kk.

Vierailija

Juuri näin! Jos kemiat eivät kohtaa niin ok, mutta välien tulee silloin olla niinsanotusti asialliset. kaikkien ystävä ei voi kukaan olla, mutta ystävälisesti käyttäytyminen (vastaa puhutteluun eikä esim. töni) ei paljon vaadi.

Vierailija

Opetan lapsilleni, että koulussa/päiväkodissa täytyy tulla kaikkien kanssa toimeen ja leikkiä porukassa. Keneltäkään ei saa estää pääsyä leikkiin. Sama juttu koskee synttäreitä, kyläilyjä ym. yhteisiä juttuja. Muutoin ns. vapaa-ajalla voi itse valita kaverinsa ja leikkiä kahdestaan sen kanssa, jonka kanssa kemiat parhaiten kohtaavat. Emmehän me aikuisetkaan voi yleensä itse valita kenen kanssa töitä teemme vaan työyhteisössä on tultava kaikkien kanssa toimeen ja tehtävä yhteistyötä. Kuppikuntiin toivottavasti puututaan joka työpaikalla. Sen sijaan vapaa-ajalla voivat aikuisetkin enemmän vaikuttaa omaan seuraansa. Lapseni ovat 7, 5 ja 1 vuotiaita.

Vierailija

Minusta lapsia koskee sama kuin aikuisia. Eli kaikkia pitää sietää ja kohdella kunnioittavasti, mutta kaikista ei tarvitse pitää. Ei se ole sen kummempaa.

Vierailija

Kaikkien kanssa tulee olla kaveri - ei välttämättä ystävä. Meillä koitetaan opettaa lapsille, että ketään ei saa sulkea leikin ulkopuolelle ja jättää yksin. Mielestäni on tärkeää, että lapsi oppii empaattisuutta ja toisen ajattelemista myös leikin tiimoilta.

Kotiin leikkimään kutsutaan lapsen itse valitsemia ystäviä, mutta jos synttäreille kutsutaan useampi lapsi leikkikouluryhmästä, niin sitten kutsutaan kaikki. Eli ystävät saa valita, kavereita ei. Toivon, että lapsesta kasvaa myös toiset huomioon ottava teini, jolla on herkkyyttä huomata kaveriporukasta syrjäytyneet ja taitoa tuoda heidät porukan jäseniksi.

Erika, lapset 4v. ja 2v.

Vierailija

Miten pieni lapsi voi valita itse ketkä kutsutaan synttäreille? Se on varmaan numero 1 päiväkodeissa kiristykselle, et jos et leiki mun kanssa, en kutsu sua mun synttäreille. Mun mielestä nimenomaan vanhempien pitäisi olla tarkkana synttärikutsujen kanssa, ettei käy niin, että päiväkodinryhmästä esim. yhtä lukuun ottamatta kaikki muut kutsutaan. Se, jos mikä on kiusaamista. Ja ihmettelen suuresti, että vanhemmat usein sanovat, että pienet lapset saavat itse päättää sen asian. Toivottavasti teidän lapsenne ei ole se, ketä ei kutsuta.

Vierailija

Koulussamme on linja, että välitunneilla leikkiin otetaan kaikki halukkaat mukaan. Jos sanotaan, että ei ole pakko leikkiä toisen kanssa, voi käydä niin, että sama lapsi jää aina leikkien ulkopuolelle. Lapsia kasvatetaan siis siihen, että kaikkien kanssa pyritään tulemaan toimeen ja muistetaan ystävällinen käytös kaikkia kohtaan - myös niitä, jotka eivät ole omia parhaita kavereita.

Toki sitten, jos joltakin lapselta ei yhteisleikki suju (ei noudata leikin sääntöjä, on väkivaltainen tms) aikuinen voi puuttua leikkiin ja ottaa lapsen porukasta pois.

Vapaa-ajalla lapset voivat kutsua kylään ja viettää aikaa oman valinnan mukaan kavereiden kanssa. Näin meillä neljän lapsen kanssa on homma toiminut.

Vierailija

Meidän poika 4,5-vuotta vanha. En ole kovasti painostanut tuota "kaikkien kanssa pitää leikkiä" pojalleni kovasti, mutta se näyttää tulevan ilman mitään ongelmaa. Olen itse koulunkäynti avustaja, ja kouluissa painostetaan siihen, että kaikki pitää ottaa leikkeihin mukaan, joten en itse näe mitään pahaa, jos niin neuvoo omaa lastansa myös.

Vierailija

Kaikkien kanssa ei pidä olla kaveri, mutta ketään ei saa jättää ulkopuolelle/yksin. Lapsellamme on kaveri, jolla tarve kontroloida muita ja muiden leikkejä, hänen on päästävä aina kaikkien leikkeihin mukaan (vaikka olisi jo toisessa leikissä). Olen opettanut, ettei aina tarvitse ottaa kaikkia mukaan, jos kerran on jo kavereita ja tekemistä. Mutta jos on yksin ja ulkopuolinen, niin sitten on otettava.

Hiphei!

Siis mitä ihmettä. Ei kai ketään saa jättää leikin ulkopuolelle! Tänään just olin leikkipuistossa pienimmän kanssa, missä yksi tarharyhmä oli leikkimässä. Pojat leikki autoilla kolmestaan, niin neljäs samanikäinen tarhan poika ois tullut mukaan. No siihen tarhatäti tuli sanomaan että ei saa mennä häiritseen, kun niillä on jo omat leikit... Olin ihan et TÄH?!

Onko tällaista vielä suomessa mitä?!!! Ja vielä tarhoissa?!!

Itsellä on sellainen morallikäsitys taottu päähän että ketään ei saa pakotta mukaan. Jokainen pitää antaa leikkiä itsekseen jos haluaa, mutta jos leikitään porukalla ja joku haluaa mukaan, niin AINA ON PAKKO OTTAA MUKAAN LEIKKIIN.

Mun tyttö meni katseleen vierestä poikien leikkejä, ne niin ne pojat 5v tuli siihen urputtaan että ei saa tulla tähän, tää on meidän aluetta. Tarhan täti vaan seuras vierestä eikä sanonut mitään.  Sanoi vaan mulle että eikö me voitais antaa poikien leikkiä rauhassa. Vieköön pojat jonnekin metsään, jos ei yhteinen puistotila tarhan tädeille kelpaa. Mitä ne siellä tarhassa kuvittelee opettavasa näille opettavansa?

Voisko Jari Sinkkonen tehdä jonkun videon hiekkalaatikkopsykologiasta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat