Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eroanko elämäni miehestä?

Vierailija

Kokemuksia, neuvoja? Olen ollut kohta 3 vuotta yhdessä miehen kanssa, joka on elämäni rakkaus. Tunteet ovat olleet ja ovat edelleen niin vahvat, etten ole kenenkään kanssa aiemmin tällaisia kokenut. Kaikki olisi täydellistä - ellei suhteessamme olisi kolmatta pyörää, alkoholia. 

Mies käyttää alkoholia minun mittapuuni mukaan liikaa. Muutaman kerran vuodessa on kertoja, joina hän jatkaa juomista seuraavanakin päivänä. Olemme puhuneet asiasta lukuisia kertoja ja eronneetkin sen vuoksi noin 3 kuukautta sitten. Tuon jälkeen mies lupasi, ettei enää koskaan tee niin,koska tietää kuinka paljon mielipahaa ja surua se minulle aiheuttaa. Nyt niin on kuitenkin taas käynyt, ja tunnen itseni todelliseksi idiootiksi.

Asumme eri asunnoissa eikä meillä ole yhteisiä lapsia. Siinä mielessä ero olisi/on "helppo" - tunteiden osalta uskomattoman raskas. Tämä on asia, jonka vuoksi en uskalla ajatella yhteistä kotia tai asuntolainaa. Mitä suhteeseen jää, jos en uskalla sitoutua yhteiseen elämään todella? Ne tunteet, tietenkin. Miten voi olla mahdollista, että näin vahvat tunteet eivät riitä..

Tiedän, että mies ei halua erota. Tiedän hänen tunteensa, ja sen, että hän rakastaa. Mutta tunnen itseni niin arvottomaksi ja huonoksi, aina kun näin käy.. Mies on hakenut toiveestani apua A-klinikalta, mutta jättänyt sieltä esitetyn hoitosuunnitelman sikseen.. tarjottiin siis ryhmää jne., koska heidän silmissään kyse ei ole mistään valtavasta alkoholinkäytöstä. Minä näen asian eri tavalla.

Mitä ihmettä teen? Tiedän, että voin uskomattoman huonosti tässä suhteessa, tämän asian takia. Mutta en tiedä, miten voin olla erossa miehestäni, jota rakastan niin valtavasti. Mistä saan voiman tehdä lopullisen päätöksen ja pysyä siinä?

Onko muita samassa tilanteessa olleita?

Kommentit (3)

Vierailija

Vaikea on ratkaisu, tsemppiä sinulle siihen. Sanoisin, että joskus alkoholistin (koska sehän hän on) parasta hoitoa on jättää hänet. Jättää kantamaan juomisensa seuraukset ja vastuu itsestään. Koska alkoholisti löytää aina juomiseensa syyn itsensä ulkopuolelta. Tuo juominen tulee lisääntymään. Alkoholismissa ei ole ratkaisevaa määrä, vaan suhde alkoholiin.

Sanot että muutaman kerran vuodessa juominen jatkuu seuraavanakin päivänä. Entä näiden kertojen välillä? Onko juominen päivittäistä, viikottaista? Määrät? Jääkö häneltä sovittuja asioita tekemättä? Meneekö muisti, tekeekö hölmöntölmäyksiä juovuksissa?

Jos sinulla on sellainen tunne ettei toiseen voi luottaa, kunnioita tunnettasi. On raskasta elää sellaisen ihmisen kanssa, johon ei voi luottaa. Ja jos joskus haluat lapsia, tulee hommasta vielä raskaampaa ja silloin et ole enää yksin kärsimässä. Pullolle ei ole kivaa jäädä kakkoseksi. On tärkeää, että mies haluaa apua itsensä takia, ei sinun. Muuten hän ei pysty sitoutumaan hoitoon.

Siinä en kyllä osaa neuvoa, miten pysytään lujana päätöksessä.

Vierailija

olen samaa mieltä kuin edellinen. Alkoholistille alkoholi on numero yksi. Ei siinä auta puoliso tai lapset, työ,tai mikään muu kuin OMA HALU päästä eroon viinasta. Jos hän ei edes koe asiaa ongelmaksi, miksi edes jättäisi juomista. Joskus on vain annettava sydämen särkyä, mutta usko puhe. Nyt on helpompi erota, kuin pienten lasten kanssa.

Vierailija

Alkoholin kanssa ei kannata kilpailla miehen huomiosta. Alkoholi vie voiton. Ryyppäsipä mies minkä verran tahansa, niin jos se on sinusta liikaa, niin se on liikaa, ainakin sinulle. Olen joskus joutunut antamaan miehelle vaihtoehdot: minä vai viina. Mies sanoi että sinä, mutta käytännössä homma ei mennyt niin, joten jätin hänet vaikka kuinka oli muuten ihana mies.

Uusimmat

Suosituimmat