Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua teinitytön äidille?

Vierailija

Tyttäreni inisee lähes joka päivä uusista vaatteista, vaikka sai viimekuussa uusia. Kun muistutan siitä, häntä ärsyttää, kun pitäisi saada vaatteita kerran kuussa. Lapseni isä ei tähän jaksa koskaan kommentoida. Mikä neuvoksi?

Kommentit (1)

Vierailija

Heippa! Olen itse vastikään aikuisuuteen astunut nuori nainen ja muistan todella hyvin omat teinivuoteni. Minullakin oli pakottava tarve ostaa vaatteita, jopa viikottain taskurahoillani. Kirppareilta, aleista... En välittänyt muiden ulkonäöstä, mutta halusin itse näyttää hyvätä. Kehut ulkonäöstä nostavat nuoren tytön itsetuntoa ja helpostihan niitä saa kun on uusi paita, jota joku kehaisee. Ja kun on uusia asukokonaisuuksia niin tuntuuhan se itsestäkin hyvälle. Olo on vahva ja kaunis. Samalla paikkasin yksinäisyyttäni tällä materialla, minkä huomasin vasta vuosien päästä.
Kysy tyttäreltäsi miksi hän haluaa vaatteita. Onko hänellä todellakin tarve niihin vai onko se vain haluamista? Nuoren tytön elämään kuuluu usein shoppailu ja aina välillä voi hemmotella itseään ylimääräisellä paidalla, mutta on tarpeen oppia, että kaikkea ei tarvitse hamuta itselleen. "Ihan kiva" ja "aika ihana" eivät ole syy ostaa vaatteita. Jos farkut ovat hajoamassa niin uudet sitten ja jos joku paita on poltellut oikeasti niin antaa mennä vain.
En usko kuitenkaan, että sinun tarvitsee olla huolissasi tyttärestäsi. "Materialismionnellisuus" on jotenkin hyvin tavallista nuorille, mutta siitä oppii ulos. Jos hän ei "paikkaa mitään" sisällään tai jos hänen kaverinsa eivät hyljeksi häntä vaatteiden takia, sinun tuskin kannattaa olla huolissaan. Laskeudu nuoren naisen tasolle, innostukaa yhdessä vaikka shoppaamaankin vaatteita kun kivoja löytyy ja rahaa on. :) Nuori kokeilee siipiään, oma tyyli ja vaatteet löytyvät kokeilemalla!

Uusimmat

Suosituimmat