Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uutta vai käytettyä? Miten puet lapsesi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Meillä esikoinen, keskimmäinen ja kuopus saavat paljon tavaraa suurelta suvultamme ja laajalta ystäväpiiriltä - ja me laitamme heidän käytetyistään parhaat kiertoon. Niin eivät vaattee periydy perheessä vaan tulevat ulkomailtakin sukulaisilta ja tutuilta. Periaatteena olemme pitäneet että mitä pienempi vauva ja lapsi, sitä kätevämpää on olla maksamatta hunajaa vaatteista vaan käyttää käytettyjä. Kouluiässä tulee varmasti ostettua enemmän uutta.

Vierailija

lapset (2 alle 3v) käyttää käytettyjä vaatteita, jotka valitsen kirppiksiltä ja nettikirppiksiltä. vaatteita ostetaan pitkällä tähtäimellä jottai voi hankkia hyväkuntoisia ja silmää miellyttäviä. esim. vauva käyttää nyt kokoa 68cm, mutta hänelle on jo 86cm vaatettakin hankittuna valmiiksi :)

Vierailija

Meidän uusioperhemme nuorin puetaan melkeinpä 100% kierrätettyihin vaatteisiin - vaikka sitä ei katsomalla kukaan uskoisikaan ;o)

Vierailija

15 vuotiaani pukee ihan mielellään Marimekkokirpparilta ostetut teepparit päälleen...poika jopa itse valkkaa nettikirpparilta mieleisensä värivaihtoehdot :) Sanonkin aina kun tätä asiaa minulle päivitellään, että meille annetaan lapset sen mukaan mitä kukin perhe pystyy ylläpitämään.

Ja kyllähän tässä asiassa on hiukan kasvatuksellakin osuutta ;)

Vierailija

tämä maailma hukkuu tavaroihin ja vaatteisiin, joita tuotetaan kokoajan lisäälisäälisää ja lisää. Kuka haluaa maksaa uusista vaatteista, jos oln pelisilmää sille hyvälle laadulle myös käytettynä? Tosin sitten, kun prinsesssani koko alkaa alkaa suureta iän myötä, voisi olla piristävää ostaa joku juttu uutena. Ja vaikka kuinka kierrätän, alusvaatteet,sukat ja sukkahousut ym. ostetaan AINA uutena.

Vierailija

Sekä että. Välillä osan uusia vaatteita, lähinnä esikoiselle, mutta kyllä kuopuskin joskus uusia vaatteita saa. Mutta tosi asia on että esikoiselle on tullut ostettua tai saatua niin paljon vaatteita, ettei ne oo ehtiny mennä miksikään käytössä joten ne on kuopukselle ku uusia. Ja pikkuinen on mielissään vielä tässä vaiheessa kun saa isoveljen vaatteita:) mutta ehdottomasti kannatan kierrätystä. kirppareilta löytää todella hyviä lasten vaatteita edulliseen hintaan. itsekin myyn aina pieneksi jääneet ja hyvin säilyneet vaatteet eteenpäin:) kierrätys on pop!!! 

Vierailija

Meidän perheessä kierrätys pelaa kolmen vanhimman lapsen kesken, mutta iltatähti puetaan useimmiten  täysin uusiin vaatteisiin, ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että että hän on niin paljon muita nuorempi ettei kierrätys sisaruksilta ole järkevää, enkä yksikertaisesti ehdi kiertää kirppareita :/   Laatua suosin aina, joten ei vanhemmatkaan lapseni ole pahakseen kierrättämistä pistäneet, koska kierrätettävä vaate on aina ehjää ja puhdasta, ja toki jokaiselle hankitaan uuttakin!

Vierailija

Meillä kolme lasta puetaan kierrätettyihin että uusiin vaatteisiin. Rakastan kirppareita ja 2 kertaa viikossa käyn katsastamassa olisiko meille tarpeellista ja joskus tarpeetontakin tarjolla :) Vaikka paitoja ja housuja on kerääntynyt niin joskus halpa ja erittäin hyväkuntoinen vaate eksyy mukaan vaikkei pakollista tarvetta juuri olisikaan. Keskimmäinen poika on nyt juuri sen kokoinen että kierrätettynä ei kovin hyväkuntoista meinaa löytää koska vaatteet kuluu niin paljon. Ostamme myös uutta mutta ne pääasiassa alesta ja nämä sitten siirtyvät nuorimmaiselle. Myyntiin joutaa meiltä parhaimmat tytöltä jääneet ja ne harvat jotka pojilta on vielä kierrätettävissä annamme ystävän lapsille.

Ja nuo alusvaatteet,sukat,uikkarit ostamme aina uutena. Myös kenkiä harvoin käytettynä ostan.

Vierailija

Meijäna ainokainen pukeutuu uusiin ja käytetyihin vaatteisiin, ei merkitystä kunhan ovat ehyitä, tahrattomia ja miellyttävät äidin silmää :D Kengät ostetaan uutena, siitä ei tingitä. Pienen ihmisen jalalle ikiomat ja uudet kengät.

Vierailija

Hoitovapaalla ollessa oli aikaa kiertää kirpputoreja ja tein paljon loistavia löytöjä. Nyt työssäkäyvänä äitinä on helpompaa klikkailla verkkokauppojen tarjontaa, ja kieltämättä kun on varaa ostaa uutta, sitä tulee helpommin ostettua. Erityisesti Småfolkin vaatteet ovat ihanan värikkäitä ja niistä saa ihan hyvin rahaa takaisin kun myy eteenpäin.
Meillä pikkuveli perii paljon isoveljen vaatteita, mutta kyllä minä hänellekin hävettävän paljon ostan ihan uuttakin päällepantavaa...

Vierailija

Pääasiassa käytettyihin, kuten itsenikin. En näe mitään järkeä laittaa esim. leikki-ikäisen perusfarkkuihin 80€ kiinni enkä kyllä oikeastaan minkään ikäisen ihmisen housuihin, edes omiini.

Enkä myöskään näe mitään järkeä siinä, että joka lapselle ostetaan uutta vaatetta vaikka isosisaruksen vanhatkin ovat vielä hyvässä kunnossa ja vanhat paiskotaan kaatopaikalle.

Alusvaatteet, sukat ja kengät ostetaan uusina meilläkin, kaikki muu on kierrätettyä, joko kirppareilta, tutuilta tai isosisaruksen vanhoja tai pääasiassa alelaareista, vain pakon edessä ostan normaalihinnalla kaupasta...

Kaatopaikatkin pursuavat jo nyt hyväkuntoista tai lähes hyväkuntoista tavaraa (ei pelkästään vaatetta) vain sen takia, ettei osata/haluta kierrättää tai korjata pikkuvikoja. Polvet puhki kuluneista housuista saa vähällä vaivalla caprit tai shortsit kesäksi jne... Ja sitten se "kun-minä-olen-tästä-maksanut-300euroa-niin-ilmaiseksi-en-anna-on-saatava-vähintään-280euroa-tai-laitan-mielummin-roskiin"-ajattelu, miksei vaan voisi laittaa kunnon kirppismeiningillä kiertoon tai antaa hyväntekeväisyyteen sitten ennemmin kuin sinne roskiin kuormittamaan kaatopaikkoja..., mutta kai se on tosiaan niin, että köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan.

Esimerkiksi eilen juuri kierrätin vanhoja vaatteita ja muuta tavaraa, jotka eivät kirpparilla menneet kaupaksi, UFFin laatikkoon laitoin vaatteet, parempi sekin kuin kaatopaikka ja samalla reissulla jätin kierrätyspisteelle esim. kynttilälyhtyjä, sisustustavaraa ja sisustuspeltipurkkeja yms. ja aamuun mennessä olivat hävinneet, jollekin tarvitsevalle.

Sitä olen harmitellut, miksei voisi olla sellaista tilaa, joita on olen lukenut joissain taloyhtiöissä olevan, johon voisi vaan viedä omat tarpeettomat ja samalla hakea sieltä itselle tarpeellista käytettyä, vaan trokarithan ne omiin kirppispöytiinsä kai sieltä veisivät heti.

Vierailija

Kyllä kirpparilta ostetaan vaatteet jos löytyy hyväkuntoisia ja silmää mielyttäviä, sukulaislta saadaan myös paljon. Kengät ostan kaupasta. Kyllä on hyvä opettaa lapsille heti pienestä pitäen kierrätyksen hyvä tarkoitus. Meidän lasten vaatteet menee myös kiertoon sitten ystävin pienille lapsille.

Vierailija

Käytetään kierrätettyä ja uutta. Olemme saaneet paljon vaatteita sukulaisilta, ystäviltä ym. (Käytännössä esim. tytölle löytyy kaikkea koosta 50-120cm vaikka kooltaan on vasta noiden väliltä) Itse ostettu myös kirppiksiltä. Silti ostetaan välillä uusia kun tulee tarve tai osuu vain todella mieleinen silmiin :)

Itselle tärkeintä on, että vaatteet ovat kivannäköisiä, siistejä ja ehjiä. Ihan sama onko uusia vai vanhoja. Jotkut ostetaan kuitenkin lähes aina uutena, kuten kengät.

Vierailija

Lapseni on teini, eikä mistään syystä laita mitään kirpparivaatteita päälleen. Vastaukseni on siis, että kaikki ostetaan uusina, siis minä en osta, minulla on hänen mielestään niin huono maku, ettei minun ostavat vaatteet kelpaa päälle, ostin sitten omasta mielestäni kuinka hyvän näköistä sitten vaan, tyttäreni ollessa pienempi ostin jotain kirppariltakin ja nyt isompana hän on tajunnut tämän, eikä suostu enää huojattavaksi. Teini tyttäreni tahtoo vaatteensa itse valita omatoimisesti kaupasta siis hänen "omilla" rahoillaan.

Vierailija

Lapsemme (1v ja 4v) käyttävät tasapuolisesti uusia ja käytettyjä vaatteita. Uutena ostamme lähes kaikki kengät, alusvaatteet, sukkahousut ja sukat. Uutena ostan jonkin verran myös merkkivaatteita, joista saa hyvin rahaa vielä siinä vaiheessa, kun ne haluaa myydä käytettynä pois. Tuttujen äitien kanssa teemme vaihtareita lastenvaatteista käyttämättä rahaa ja osasta tutuilta saaduista vaatteista vähän maksetaankin. Nettikirppiksiltä ostan laadukkaita ja hyväkuntoisia vaatteita. Olen hurahtanut Face Bookin lastenvaatekirppiksiin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat