Lyhennetty työaika, äidin oma hetki?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (15)

Vierailija

ei ymmärrä...kyllä mä lasteni kanssa haluisin olla jos vapaalla olisin. Itseä ottaa päähän myös se että 2 lapsen yh:na kun palaan syksyllä töihin niin työnantaja ei pysty tarjoomaan mulle lyhennettyä viikkoa. joten minä teen täyden viikon töitä sekä yksin hoidan lapset ja huushollin... jos olisin saanut tehdä lyhennettyä viikkoa niin ehdottomasti olisin sen ajan viettänyt lapsieni kanssa <3

Vierailija

Itse olen hyödyntänyt lyhennettynä parisen vuotta, että saan olla yhden päivän rauhassa kahden lapseni kanssa. Teemme yhdessä vain meitä kiinnostavia asioista ja tapaamme muita äitejä sekä lapsia tarvittaessa. Mieheni on töissä ja me emme lasten kanssa vietä perjantaita siivoten. Meillä siivoaa koko perhe yhdessä joku muu päivä. En saa enää korvausta kelasta, koska nuorempi on 4 v. Ja vanhempi on koulussa. 

Vierailija

Jos äiti tarvitsee omaa aikaa, niin mikä sen parempaa kuin saada lapset päiväksi hoitoon. Koko perhe voi paremmin silloin, kun äiti voi hyvin. Jos työpaineet ja perheen hoito ajavat äidin masennukseen tai väsymyksen sumuun, niin siitä kärsivät kaikki. Ihan turha syyllistää ihmistä siitä, ettei käytä kaikkea "vapaa-aikaa" lasten kanssa. Joskus pitää vain saada hengähtää ja kuunnella itseään.

-Miehen mietteitä

Vierailija

Minusta kysymys on ihan hyvä, ja siitä kannattaa keskustella. Millaista apua ja tukea perhet arkeensa saavat? Aika hurjaa, jos jonkun ainoa mahdollisuus jaksaa on hakea väärin perustein osittaista hoitovapaata. Tarvitaan parempia palveluja! Paljon on puhuttu kuntien kotiavun leikkauksista/alasajosta, ja mielestäni osittaisen hoitovapaan väärä käyttö saattaa liittyä myös siihen.

Vanhempien on myös ihan oikeasti HYVÄ TIETÄÄ, millä perusteilla mitäkin perhevapaata saa. Silloin voi käyttää lain mukaisia oikeuksiaan ja käyttää niitä oikein ja täysimääräisesti.

Vierailija

Itse käytin hyväkseni tuota osittaista vapaata ja olin perjantait lapseni kanssa kotona. Maksoin myös liiton kassamaksua tuolta ajalta. Lomautetuksi jäädessäni selvisi, että tuota aikaa ei lasketa ollenkaan työskentelyksi kun on ollut osittaisella ja töissä 30h/vko, mutta jos olisin ollut osa-aikatöissä 18h/viikko, olisin saanut korvaukset viimeisen 34 viikon tulojen mukaan. Todella reilua kohtelua ja tämäkin kohdistuu sitten naisiin, koska miehet käyttävät noita vähemmän.

Vierailija
Vierailija

Itse käytin hyväkseni tuota osittaista vapaata ja olin perjantait lapseni kanssa kotona. ... Lomautetuksi jäädessäni selvisi, että tuota aikaa ei lasketa ollenkaan työskentelyksi kun on ollut osittaisella ja töissä 30h/vko...

Tämä on juuri niitä syitä, miksi näitä asioita ei pidä tehdä "by the book" vaan hyödyntää jokainen porsaanreikä. Taloudellinen kampitus äitejä kohtaan on kohtuutonta. Samankaltainen ongelma on osa-aikaisuus: tee 85% työaikaa (ei se oikeasti ole 75%, kun huomioidaan taukoajat) 65-70% palkalla. Kannattavaa? Saat "omaa aikaa" teoreettisesti pari tuntia päivässä, mutta taloudellisesti se on varsin iso siivu kokoaikaisen palkasta. Työaikaan kun sisältyy ruokatauko ja pari muuta kahvipaussia, mutta osa-aikaisella taitaa olla yksi kahvitauko..?

Ehkä olen väärässä ja pari faktaakin vähän heittää, mutta siinäpä eduskuntaan ja kansaneläkelaitokselle pohdittavaa...

-Lisää miehen mietteitä

Vierailija

Hyödynsin tätä "perjantaivapaata" esikoisen kanssa. Tosin olimme kahdestaan kotona nämä vapaat, koska en ottanut niitä vapaita sen vuoksi, että haluaisin olla lapseni kanssa enemmän tai saisin omaa aikaa vaan halusin tarjota lapselleni "pehmeämmän" laskun kotihoidosta päiväkotihoitoon lyhentämällä hänen hoitoviikkoaan.

En halua syyllistää ketään, sillä vanhemmuus on niin haastava ja uuvuttava tehtävä etenkin silloin, kun lapset ovat pieniä, vaativat ja valvottavat. Mutta ajatella, jos saisi lakiin sellaisen pykälän, että pienten lasten vanhemmat tai toinen vanhemmista olisi oikeutettu lain mukaan lyhennettyyn työaikaan/viikkoon itsensä vuoksi. Eli ihan lain mukaan saisi hetken hengähtää, kerätä voimia, tutkiskella omia ajatuksiaan, hoitaa asioita joihin ei koskaan ole aikaa kuten omat vaatehankinnat ja lääkärikäynnit tai vain nukkua univelkaa pois.

Tuohan on vain väsyneen äidin päiväunta, mutta kyllä sitä toivoisi, että vanhempia kohtaan oltaisiin armollisempia tässä kovassa, kilpailuhenkisessä maailmassa.

Jaksamista kaikille äideille ja isille!

Vierailija

Tuo voi olla todella hyvä apu esimerkiksi yksinhuoltajalle. Hänellä jää parempaa aikaa sitten lapselleen kun tämä on  kotona, kun siivoukset ynnä muut välttämättömät on saanut pois alta. 

Työnantajalle lyhennetty työaika ei ole mikään menetys. Päinvastoin: nainen joutuu tekemään samat työt kuin ennen lyhyemmässä ajassa. Se menee tismalleen niin! Joten: jos hän käyttää sen päivän siivoamiseen lapset poissa jaloista ja nukkuu, hyvä niin!

Vierailija

Kylläpähän se vapaa perjantai tuli vietettyä muksujen kanssa... Ei olis kyllä tullu mieleenkään viedä niitä hoitoon tuona päivänä. Kyllä siivoamaan pystyy sillonki kun lapset on päikkäreillä, ja ne voi ottaa myös mukaan siivoukseen! Luuttu vaan käteen ja antaa hinkkailla omaan tahtiin sellasia paikkoja mitä tykkäävät. Tai pyykkiäkin ne voi laittaa kuivumaan (vaikkakin itse saa laittaa ne sitten uudelleen...) Siten vaan kovasti kehuja, niin saa ne toistekin osallistumaan siivouspäivään =)

Vierailija
Vierailija

Minusta kysymys on ihan hyvä, ja siitä kannattaa keskustella. Millaista apua ja tukea perhet arkeensa saavat? Aika hurjaa, jos jonkun ainoa mahdollisuus jaksaa on hakea väärin perustein osittaista hoitovapaata. Tarvitaan parempia palveluja! Paljon on puhuttu kuntien kotiavun leikkauksista/alasajosta, ja mielestäni osittaisen hoitovapaan väärä käyttö saattaa liittyä myös siihen.

Vanhempien on myös ihan oikeasti HYVÄ TIETÄÄ, millä perusteilla mitäkin perhevapaata saa. Silloin voi käyttää lain mukaisia oikeuksiaan ja käyttää niitä oikein ja täysimääräisesti.

Samaa mieltä. Olen monesti miettinyt yliväsyneenä, että miksei lapsiperheille ole olemassa minkäänlaisia hengähdystaukoja tarjoavia palveluita? 

Jokapaikassa toitotetaan sitä, miten pitäisi pitää huolta myös itsestään ja parisuhteestaan (ottaa kahdenkeskistä aikaa) yms. Milläs otat kun ei ole varaa palkata lastenhoitajaa, mummot eivät joko pysty tai sitten ehdi auttaa, eikä ole ollut aikaa liiemmin tutustua muihin lapsiperheisiin kun päivät menee töissä ja illat kotihommissa.

Päiväkodissakin tunnutaan yleisesti suhtautuvan nahkeasti, jos olet kipaissut kaupan kautta ennen lapsen hakua (vaikkei oma lapsi olisikaan se viimeinen haettava). 

Voisiko esim. alan opiskelijat kehitellä jonkinlaista lapsiparkkia, johon lapsen voisi joskus tuoda kauppareissun tai salilla käynnin tai vaikka kahdenkeskisen kävelylenkin ajaksi (tai sitten voisi vaikka mennä sinne kotiin "hoitamaan" sitä parisuhdetta pikaisesti :)). Joskus oikesti tuntuu, että parin tunnin tauko arkikuvioista muulloinkin kuin yöllä tekisi terää ihan normaalille työssäkäyvälle lapsiperhearkea pyörittävälle vanhemmalle, jolla ei (vielä) ole mitään todettua ongelmaa. Ja en nyt tarkoita, että lapset pitäisi viedä hoitoon joka ilta ja/tai viikonloppu. Nautin lasten kanssa olemisesta koko perheen kesken kyllä, mutta tosissaan parin tunnin tauko arjen aherruksessa joskus (kerran pari kuukaudessa) piristäisi kummasti ja antaisi voimia jatkaa eteenpäin.

Vierailija

Ihana huomata, että kaltaisiani äitejä on muitakin (tosin aika harvoin näissä nettikeskusteluissa). Ei sitä tarvitse superäitiä esittää tai sitä roolia suorittaa. Oma ja puolison kanssa vietetty aika on ihan yhtä tärkeää kuin lapsen kanssa vietetty. Näin itse koen.

En tiedä, itkeäkö vai nauraa näille lapsiperhelehtien jutuille, joissa yhdellä viikolla painotetaan antamaan kaikkensa lapselle ja kuinka pieni kärsii, jos hoitoon laitetaan tai viedään yökylään mummilaan, toisella viikolla sitten korostetaan isolla artikkelilla parisuhteen merkitystä.

Minua ei pienten lasten äitinä hävetä lainkaan sanoa ääneen, että minä en jaksa enkä halua viettää kaikkea aikaani lasteni kanssa. Minusta on ihanaa tehdä myös perheestä irrallisia asioita, kuten käydä teatterissa tai viettää yö itsekseen hotellihuoneen rauhassa. Ne ovat luksusta arjen keskelle. Tai käydä ihan kahdestaan puolison kanssa illallistreffeillä. Ja jos tämä tekee minusta joidenkin silmissä huonon äidin, niin sitä terhakkaammin ja pää pystyssä kannan senkin leiman otsassani.

Meidän perheellä on se onni, että apuverkosto on hyvä. Kummit asuvat lähellä, isovanhemmat myös. Mutta näin hyvä mäihä ei meidänkään kaikilla tutuilla ole, joten tiedostamme sen nurjan puolen, kun ei yksinkertaisesti ole apujoukkoja, joille soittaa.

Suosittelen todella lämpimästi MLL:n lastenhoitopalvelua, jos suinkin perheen budjetti siihen taipuu. Hinta on (ainakin Helsingissä) 8,20 euroa tunnilta, pyhiltä tuplat. Meillä on ollut jo kolme vuotta sama tuttu MLL-hoitaja, jonka lapset ottavat vastaan kuin perheenjäsenen.

Vierailija

Olen vuorotyössä ja mieheni päivätyössä. Hyödynnän osittaista hoitovapaata jolloin myös lastenhoitopäiviä kuukaudessa on 15 ja hoitomaksut näin ollen pienemmät. Saatan saada viikolle kolmekin peräkkäistä arkivapaata ja silloin tehdään mitä halutaan ja tarvittaessa siivotaankin. Joinain kuukausina jää käyttöön myös niitä päiviä, jolloin lapset menee tarhaan ja saan viettää vapaani niinkuin haluan. Koska joudumme maksamaan nuo 15 päivää niin ne myös käytetään.

Vierailija

Itse ajattelin ottaa osittaisen hoitovapaan mielummin lyhennettynä työaikana kuin yhtenä vapaapäivänä. Suunnitelmissa olisi tehdä 6 tunnin päiviä, jolloin saa rauhassa tehdä lapsen kanssa aamulla aamutoimet ja illallakin jää aikaa vielä touhuta ja leikkiä ennen kuin iskee väsymys. 

Toki vanhemmat tarvitsee omaa aikaa sekä yksin että yhdessä, mutta en ihan silti sulata tätä vien lapsen tarhaan ja olen yksin kotona mentaliteettia. Meillä on ns. vanhempien verkosto, jota hyödynnetään. Tosin, jokainen taplaa tyylillään ja moni ei varmaan hyväksy kaikkia meidän perheen metodeja, joten mitäpä tästä pauhaamaan, kun ei se kuitenkaan mihinkään vaikuta :)

Vierailija

Minä olen osittaisella hoitovapaalla. Esimerkiksi tämän viikon vapaani ovat to, pe ja su. Ja kyllä, torstaina vein lapset hoitoon näiden herättyä. Pääsin ainoaan harrastukseeni, ehdin auttaa vanhempiani, järjestää kodin ja hoitaa kauppareissun. Tämän ansiosta sain to illan ja koko pe päivän viettää aikaa lasteni kanssi ilman että koko ajan takaraivossa jyskyttää keskeneräiset kotityöt.

Kaikkien kauhuksi vielä kerrottakoon että lapseni ovat usein hoidossa myös silloin kun olen menossa yövuoroon, vaikka periaatteessa päivä on vapaa koska harvemmin sitä koko päivää nukkuu ennen kuin alottaa valvomisen.

Koen että tämä järjestely sopii meidän perheelle ja kaikilla osapuolilla on hyvä olla.

Itse en myöskään hyväksy sellaista, että vanhempi on vain kotona koko viikon yksin tai vauvan kanssa ja lapsi joutuu silloin tekemään täyden työviikon hoidossa. Tälläisiäkin vanhempia on todella paljon.

Vierailija

Henkilökohtaisesti en voi käsittää sitä, että päiväkodissa katsotaan kieroon, jos on käynyt kaupassa ENNEN kuin hakee lapset hoidosta. Useimmissa päiväkodeissa ulkoillaan iltapäivisin ja meidän muksut ainakin nauttivat näistä ulkoiluhetkistä kauppareissuja enemmän. Kyllä se on ihan hoitohenkilökunnan omaa mukavuudenhalua saada muksut pois pihalta mahdollisimman aikaisin. Terveisiä vaan kuitenkin hoitoväelle; täyden hoitomaksun maksavana koen olevani oikeutettu myös käyttämään päiväkodin palveluja koko aukioloajan laajuudella tarpeen mukaan. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että lapseni viettäisivät 10 tuntia päivässä päivähoidossa, vaan viittaan tällä siihen, että jos kerran päiväkoti on avoinna esim. klo 17 saakka, ei yhtäkään vanhempaa pitäisi syyllistää siitä, jos tulee hakemaan lapsensa vasta juuri ennen sulkemisaikaa. Onhan meitä monia, joiden työpäivä ajoittuu esim. 8.30 -16.30 välille, jolloin lapset viedään suhteellisen myöhään päivähoitoon.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat