Lapsen ylipainon ehkäisy

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (13)

Vierailija

Ja toinenkin helppo vinkki... Jätä ne einekset rauhaan. Ne ei ole oikeaa ruokaa. Jos ruokana on joka päivä lämmitettyjä eineksiä niin ei ole ihme että ylipainoa on.

Vierailija

Karmiva kasa myyttejä, sekoitettuna pariin oikeaankin ohjeeseen. Pikaruoan välttely on älytöntä propagandapuppua, samoin makeisten ja virvoitusjuomien kun kyse on todellisuudessa pelkästään siitä että ravinnosta saatu energia täytyy kuluttaa. Paikallaan makaavia terveysintoilijoiden ruokia syöviä pikku lihapullia on ruuhkaksi asti, liikuntaa harrastavia "väärin" syöviä ei tonnikeijujen joukosta löydy.

Varsinkin lapsen kohdalla on tärkeää ylläpitää liikuntaharrastuksia ja jättää ruokahysteriat hysteerikoille. Lapsena näivetetystä sohvaperunasta tulee helposti katkeroitunut impulssisyöppö aikuinen, joka purkaa omaa turhautumistaan kirjoittamalla tämän artikkelin kaltaisia "ohjeita", laittaen lähinnä itse kärsimänsä vahingon kiertämään.

Vierailija

Ottakaa vanhemmat nämä tosissaan. Itsekkin olin pienestä asti painonkäyrän yläpäässä ja yläasteelle mentäessä lievästi lihava. Vanhemmat eivät koskaan opettaneet syömään aamiaista, ruoaksi oli rasvassa uitettua lihaa ilman kasviksia, välipalat suuria leipiä kaikella mahdollisilla täytteillä, ruokajuomana limsaa. Vasta kun pääsin muuttamaan pois kotoa paino tipahti kuin itsestään ja kun aloin harrastamaan liikuntaa on lihaksetkin tulleet esiin. Vanhempani ovat vielä tänäkin päivänä kumpikin ylipainoisia. Saan kuulla heiltä harva se päivä miksi harrastan liikuntaa kun minun ei tarvitse laihduttaa...huoh...

Vierailija

anna lapsen olla lapsi äläkä kontrolloi liikaa. huh. totta pitää laittaa lapsi liikkumaan ja syöttää oikeaa ruokaa ja pitää karkkipäivät karkkina. totta ruoka voi olla palkinto. vaikka mäkkärissä käynti turnauksen jälkeen. mitäs vikaa siinä on? sillonhan sitä roskaruokaa ei pidä normaalina vaan jonain poikkeuksena ja harvinaisena josta pitää nauttia joskus, muttei aina. herätkää nyt ja aloittakaa vaikka yhteinen urheiluharrastus koko perheen kanssa.

Vierailija

Paras tapa ehkäistä lapsen lihavuutta on se, että vanhemmilla on terveet elintavat. Ei siitä mitään tule, että lasta kannustetaan urheilemaan ja syömään vihanneksia, jos itse vain istuu sohvalla ja syö suklaata tai donitseja.. Tai käy Mäkkärissä työaikana lounaalla.

Vierailija

Einekset pois!!

Vastuullinen ja lapsistaan oikeasti välittävä vanhempi ei syötä epäterveellisiä einesruokia rakkaimmilleen. Sen verran pitää olla viitseliäisyyttä, että tekee ruokaa rakkaimmilleen. Jos ei osaa, kokkikursseja on mm. työväenopistoissa.

Vierailija

Itse olen lihava. Vanhempani ovat tosi laihoja, kotona en KOSKAAN muista syöneeni mitään lihottavaa. PERUS kotiruokaa. Perusruokaan ei kuulunut siis mikään lihottava, ei edes makkaraa ollut. Oman kotini perustaessa ahmin kaikkia rasvasta ja makeeta. Makkaraa voisin syödä jokapäivä suoraan paketista. Ei se kodin esimerkki aina pidä ihmisiä laihana.

Omia lapsiani opettaessa olen siis kultaisen keskitien kulkija. Olen vain huomannut, että huonosti syövää lastani patistaessani syömään toinen lapsi syö kun äiti patistaa syömään. Eli jokaista lastani olisi pitänyt ohjeistaa eri menetelmällä. Kun on monta lasta ei resussit riitä siihen.

On helppo antaa toisille ohjeita, kuin pitäisi syödä ja hoitaa lasta, mutta siihen toteuttamiseen liittyy myös jaksamisen henkisen hyvinvoinnin voimavarat. Mistä niitä saa? Neuvolasta ei saanut mitään apua, tuijotettiin vain vauvan käyrää. Arvostelijoita riittää. Se on vaan niin helppoa antaa toisille ohjeita, tietämättä perheen sisäisiä asioita.

Vierailija

Tämä on ikuinen noidankehä. Ensiksi pitäisi saada ne vanhempien ruokailutottumukset kuntoon. Mutta minkäs teet kun pulla ja ranskikset maistuu paremmin kuin terveellinen ruoka. Harvalla terveellisesti syövällä vanhemmalla on lihavat lapset. Muistutan myös, että laihuus ei välttämättä tarkoita että on terve, sillä on mahdollista pysyä laihana syömällä roskaruokaa. Ei tästä asiasta kannata ihan älyttömän isoa älämölöä pitää. Terveet ruokailutottumukset ja liikunta on se mihin jokaisen kannattaa pyrkiä. Pienet herkkutelut hetket eivät kuitenkaan ketään syvään suohon vedä.

Vierailija

Meillä on lihava lapsi, ja tehdään KAIKKI mitä tuossa artikkelissa lueteltiin. Ruokajuomana on aina rasvaton maito, rasvaton piimä ja vesi. Lapsi saa vain kotiruokaa, jossa käytetään vihanneksia ja juureksia. Karkkipäivä on vain kerran viikossa. Limsaa eikä mehuja juoda. Einesruokaa tai pikaruokaa ei syödä kuin maksimissaan kerran kuukaudessa, eli harvoin. Joka päivä syödään aamiainen klo 7-8 välillä ja koulussa/töissä lounas ja päivällinen YHDESSÄ perheen kanssa n. klo 17.00. Sitä ennen lapsi on itse syönyt iltapäiväkerhossa välipalan klo 14-15.00. Iltapala on jokapäivä klo 19.00-19.30 välisenä aikana. TV:tä ei katsota kun syödään. Meillä on erittäin tarkka ja säännöllinen ruokarytmi ja syödään siis koko perhe saman pöydän ääressä yhdessä, ja ihan kotiruokaa; makaroonilaatikkoa, lihapullia ja muussia, spagettikastiketta ja makaroonia tällaisia ihan tavallisia lapsiperheen ruokia. Lapsi syö koulussa mielellään ja tykkää kouluruuasta. Ja lapsi menee joka päivä nukkumaan klo 19.30-20.00 välisenä aikana ja nukkuu 10-11 tuntia joka yö (9-vuotias lapsi). Lapsi ulkoilee joka päivä 2-4 tuntia, ja liikkuu siellä paljon (kiipeilee, juoksee, riehuu jne kun on vilkas poika!). Kotona joka aterialla on salaattia ja sitä on pakko ottaa ruuan kanssa. Ja meidän liikunnallinen, paljon nukkuva, säännöllistä arkirytmiä viettävä poika on lihava! Ruoka on aina maistunut, ja pyrimme vahtimaan annoskokoja, ettei syö liikaa. Emme tee rasvaisia ruokía, ja käytämme ruuassa paljon mm. keittovihanneksia (syömme paljon keittoruokia kuten kalakeittoa, jauhelihakeittoa, hernekeittoa, minestronakeittoa, nakkikeittoa kevytnakeista jne, jauheliha on aina naudan paistijauhelihaa). Mutta poika on todella ruuan perään! Pituutta on n. 135 cm ja painoa 40 kg, eli painoindeksi on n. 30!

Vierailija

Meillä syödään kotona normaalia kotiruokaa. Liikutaan, yhdessä ja erikseen. Lapsi kulkee koulumatkat pyörällä tai kävellen. Silti painokäyrän yläpäässä ollut koko ikänsä. Terveydenhoitaja (joka itse todella todella huomattavasti ylipainoinen) jankkaa aina näitä samoja asioita nyt 9-vuotiaan tytön kuullen. Ei tee hyvää tulevan teinin itsetunnolle. Mitä sitten tehdään ku nuo listatut asiat ei auta? Ja lapsi itsekin huomaa että hänellä on "enemmän mahaa" kuin muilla luokan tytöillä..

 

Vierailija

Toiset ne syöttää ruokana lapsilleen kaloripitoista ravintoa (kermakastikkeet, vaaleat pastat, vaaleat pullamössöleivät höystettynä leikkeleillä, muroja, makeita jugurtteja, mehuja välipalaksi jne...) ja pidemmälle ajattelevat vanhemmat tarjoavat näitä korkeintaan joskus herkkuina, ja korvaavat nämäkin herkut mieluummin vihanneksilla ja hedelmillä... Juomaksi käy oivasti vesi ja maito ruuan kanssa. Liikuntaa yhdessä vanhepien kanssa muutaman kerran viikossa yksinkertaisesti; kävelyä luonnonhelmassa/ pyöräilyä jne. Ei turhaa stressiä siellä täällä "treenejä" harrastaessa. Ellei lapsi sitten tosissaan itse niitä toivo.. ei vanhempien omien haaveiden pohjalta... Stressitön, sopivasti liikunnallinen ja terveellinen ruokavalio lapsesta asti kasvattaa terveisiin elämäntapoihin läpi elämän.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat