Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Cipralexin lopettaminen ja sen sivuoireet

Vierailija

Onko kokemuksia, siitä kauanko nuo sivuoireet kestää, kun lopettaa 10 mg annostuksen pikkuhiljaa. Itselläni tuli juuri niitä näköhäiriöitä, joista monet kirjoittavat ja nyt viikko lopettamisesta, myös sähköiskun tunteita esim. kävellessä. Kauanko nämä oireet yleensä kestävät? Todella pelottava olotila, kun on niin sekava olo päässä ja kropassa:(

Kommentit (6)

Vierailija

Olen ollut nyt viikon ilman kyseistä lääkettä ja taisin lopettaa liian nopeasti, mutta eikai minun kannata enää aloittaa uudestaan pieniä määriä, vai? Siksi mietinkin, että kauankohan nämä sivuoireet kästävät, kun vähensin 10mg, 5 mg jota söin noin kolme viikkoa ja sitten lopetin. Harmi kun missään ei painotettu tuota lopettamisen hidasta tahtia, luulin että lopetus tehdään suunnilleen niinkuin aloituskin, niin että pari viikkoa vähennetään, ja sitten otin varman päälle vielä kolmannen viikon, mutta nyt kun olen selaillut muiden oireita, tajusin että lopetus olisi pitänyt tehdä vielä paljon hitaammin. Koska nämä oireet olisivat voiton puolella?

Vierailija

Minulla kesti jopa 2kk, että "vieroitusoireet" loppuivat, vaikka vähensin todella hitaasti annostusta.

Jos olosi on kovin kehno, niin voithan jatkaa lääkkeen ottoa pienellä annoksella vielä vähän aikaa. Ensisijaisesti kysyisin lääkärin mielipidettä kuitenkin.

Vierailija

Vastaan kysymykseen puhtaasti siltä pohjalta, että olen syönyt useaa eri masennuslääkettä yhteensä useamman vuoden. En juuri Cipralexia, mutta mm. käytännössä samaa sitalopraamia 40mg/vrk. Vieroitusoireet voivat olla todella dramaattiset ja pitkäkestoiset, eikä niistä kannata jäädä kärsimään. Annosta voi ja kannattaa pienentää oman tarpeen mukaan. Jos vieroitusoireita esiintyy, kannattaa lääkitystä jatkaa pienemmällä annoksella. Tässä kannattaa huomioida, että lääkettä voi tarvittaessa jopa murskata (patisi depotteja) mikäli pillereitä ei enää fyysisesti saa pienemmäksi. Apteekit myyvät lääkeleikkureita, jotka helpottavat pilkkomista.

Aina kannattaa tietysti keskustella myös hoitavan lääkärin kanssa. Vieroitusoreita voidaan hoita muilla, samansukuisilla lääkkeillä aloittamalla koko kierrosta alusta, tai todella pahoissa tapauksissa jopa bentsodiatsepiineilla. Näitä jälkimmäisiä en tosin lähtisi itse ehdottamaan lääkärille niiden yleisen väärinkäytön vuoksi.

Cipralexin tai muiden samankaltaisten lääkkeiden vieroitusoireista ei tarvitse kärsiä tarpeeksi kärsivällisestä lopettamisesta huolehtimalla. Näitä lääkkeitä myöskään kannata jättää syömättä vieroitusoireiden pelossa. Oikein käytettynä ne pelastavat henkiä, ja parantavat elämänlaatua huomattavasti. Vireroitusoireet saadaan kyllä kuriin.

Uusimmat

Suosituimmat