Vanhempien oudot villitykset – sopisivatko nämä Suomeen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (8)

Vierailija

No pidän itse tuota ykköstä ja kolmosta pöllöinä, mutta kohta 2 taas saattaa olla ihan hyvä idea. Riippuen lapsen iästä. Jos lapsi on alle 15-vuotias ja hänelle pitäisi kerätä rahaa johonkin tablettitietokoneeseen, niin menee mielestäni kyllä aika lailla yli. Mikä tarve on jollekin tablettitietokoneelle? Itse olen yläasteikäisenä käynyt rutkasti kirjaston tietokoneella surffailemassa ja kyllä olen sitten perheen koneella saanut sitä sosiaalista kanssakäymistä harjoittaa, jos tarvetta siihen ollut. Pelikonsoli noh... Sanoisin, että 7-veestä ylöspäin ihan ok, kunhan sitten vanhemmat eivät osta niitä väkivaltapelejä pilteilleen miettimättä sen enempää niiden haittavaikutuksia.

Vierailija

Mun lapsen kaveri pyysi rahalahjaa 4-vuotissynttäreille... Siis kaverisynttäreille, missä päivähoitokavereita ja pihakavereita... ei ole musta sopivaa, haluaisin että lahja on lapselta lapselle, antamisen ja saamisen ilosta.

Vierailija

Kakkoskohta aika kinkkinen. Ajatus hurjasta määrästä pientä tarpeetonta sälää kaverisynttäreiden saldona kauhistuttaa, mutta ei rahakaan ole kiva lahja. Ehkä vieraat voisivat ennemmin ostaa yhden vähän isomman lahjan, johon kaikki osallistuisivat vaikka parilla eurolla? Toteutus voi tietysti olla vähän hankalampaa. Kuitenkin tavarapaljous ahdistaa varmaan useissa lapsiperheissä ja olen kuullut että tarhakavereille synttärilahjoiksi ostetaan yhä kalliimpia lahjoja. Tylsää jos menee kilpavarusteluksi ja lahjojen hienous alkaa vaikuttaa kaverisuhteisiin. Esikoiseni viettänee ensimmäisiä kaverisynttäreitään ensi kesänä, kun täyttää 4 ja asia kyllä mietityttää. Haluaisin että lahjamäärä olisi siedettävä ja lahjat olisivat pieniä esim. pikkuauto, saippuakuplapurkki tai superpallo.

Vierailija

luulen että suomeen ei nuo ainakaan toivottavasti pesiydy.. itse voisin kuvitella että lapsen kaverisynttäreiden ollessa ajankohtaiset keskustelisin kavereiden vanhempien kanssa millaisista lahjoista oma lapsi pitää ja mitä olisi kiva tuoda, juurikin jotain pientä kuten legoja, pikkuautoja, kyniä, tarroja.. riippuen lapsen mielenkiinnosta.

Vierailija

Meillä on lasten kaverisynttäreillä vanhempien sopima sääntö: lahja max 8e, vinkkiä saa kysyä ennakkoon ja ei vastalahjoja tai "lahjapussukoita" vieraille, onginnasta voi tulla esim. joku petz-karkki tmv. esine. Toiminut hyvin.
Lapsi on 6v ja on ollut ihan helppo keksiä pieniä lahjoja, jotka ei ole harmillista krääsää: pallo, pieni legorasia, pikkuauto, Schlein muovieläin, joku pieni vesilelu, saippuakuplajuttu tai askartelutarvike. Tärkeintä on, että lapsi saa antaa kaverilleen lahjan. Meillä ainakin lapset tietää, että nk. isot lahjat tulee vanhemmilta tai isovanhemmilta, ei toisilta lapsilta.

Vierailija

Olen tälläinen "Mälsä mamma". Itse en voi sietää pientä sälää ja tarpeetonta sälää! Sitä on nurkat pullollaan muutenkin. Oma lapseni on vielä vauva iässä ja kaverisynttärit on vielä aika kaukana kun ei olla vielä kertaakaan vuosia täytetty, mutta kun tulevat ajankohtaiseksi mietin huolella mitä ja miten järjestetään. Alan olla sillä kannalla, että ei lahjoja, kiitos! Tärkeintä kun vieaita tulee ja antavat aikaansa. Mennään vaikka parin kaverin kanssa leffaan tai johonkin Hop Lop-Huimala-härdelliin ja se on se lahja. Menee se sama kymppi sitten siihen yhdessä tekemiseen eikä ihinkään turhaan tingtangeliin.

Vierailija

Ehkä meillä on vain fiksuja ihmisiä tuttavapiirissä, mutta keneltäkään ei koskaan ole tullut mitää krääsää lahjaksi. Vaikka ihan pieni muovailuvahapaketti tai piirustuslehtiö ovat mainioita lahjoja ja tervetulleita. Ja kuten täällä jo kirjoitettiinkin: saippuakuplat vaikka tai pallo tai pieni Lego- tai Playmobil-pakkaus. Mielestäni rahalahjat ovat mummien ja kummien juttuja - jos he kysyvät vanhemmilta mitä pienelle lapselle lahjaksi, ja vanhemmat näin päättävät - ja lapsen oma juttu sitten kun hän on niin iso - vaikka rippikoululaisena - että hänelle soitetaan suoraa ja kysytään mitä haluaisi. Pienien lahjojen etsiminen, valitseminen, pakkaaminen, kortin kirjoittaminen on tärkeä osa sosiaalisuutta, ja toivon ettei kenenkään lapsen tarvitsisi kasvaa ilman sitä iloa jonka saa kun antaa lahjan!

Mitä babypartyihin tulee, tai siihen miten aikaisin haetaan lapset tarhasta: onneksi emme elä poliisivaltiossa joten kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. Omat raskausaikani olivat sellaisia, että viimeinen mitä olisin halunnut olisi ollut joku juhla ja sen tuoma järjestäminen. Emme myöskään sukupuolta kertoneet kenellekään etukäteen. Ja päivähoidosta olen aina hakenut lapset siten kun on ollut sovittu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat