Teinien yöhulinat: millaiset pelisäännöt?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Meidän perheessä 14- ja 16 vuotiaat kotiutuvat viikonloppuisin klo 22 mennessä. Yökylä asioista keskustellaan kasvotusten ja hyvissä ajoin. Jos myöhästyy bussista ja siten myöhästyy kotiintulo ajasta pitää soittaa kotiin ja ilmoittaa. Kerran on toinen tytöistä uhmannut sääntöä ja seuraavana viikonloppuna tyttö tulikin kotiin jo klo 20, näin jatkoimme muutaman viikonlopun ja johan muistu säännöt taas mieleen. Mielestämme teini-ikäisten ei kuulu hillua pitkin kyliä klo 22 jälkeen se on ihan viimeinen takaraja kotiintulolle. 10 ja 12 vuotiaat tytöt tulevat viimeistään jo klo 21, usein ovat kotona oma-aloitteisesti jo klo 20 :-)

Vierailija

Meidän perheen avainsana on avoimuus. Jos teinini (tyttö 15v.) lähtee viikonloppuna ulos, hän pystyy kertomaan minulle suoraan, että alkoholia mennään nauttimaan. 6 siideriä olen yleensä matkaan antanut, ettei tarvitse tuntemattomia setiä pyytää ostamaan. Yleensä annan jäädä kaverille yöksi, parempi se kuin aamuyöstä yksin kotiin tarpominen.

Vierailija

Jos lapsi vetoaa siihen että viimeinen bussi meni jo, sanon että kävele sitten. En maksa taksia enkä lähde noutamaan autolla. Minä odotan kotona hereillä siihen asti että lapsi kotiutuu ja näen hänen olevan yhtenä kappaleena. 

Vierailija

Meidän perheessä tytöt 17v ja 14v. Jos viimeinen bussi menee, niin haetaan kotiin ja sitten seuraavalla kerralla ei mennä mihinkään.. En ole laittanut mitään aikarajoja, riittää kun ilmoittavat koska tulevat ja missä ovat ja mitä tekevät kenen kanssa. Yleensä 14v. tulee klo 22 ja 17v. klo 23-24. Alkoholi on ehdottomasti kiellossa, vanhempi sitä kokeili ja aamulla asiasta keskusteltiin, samoin luottamuksesta ja sitten tultiin kotiin jo ajoissa esim. klo 20. Kun kaikki taas näytti menevän hyvin, niin sai taas ilmoittaa koska kotiutuu. Nykyään soitellaan paljon ja tullaan kotiin n. klo 23. Henkilökohtaisesti halveksun niitä vanhempia, jotka eivät osaa/viitsi kasvattaa lapsiaan ja lähettävät lapsensa viinojen kanssa kylille muiden vanhempien riesaksi. Teinien kanssa vänkääminen on muutenkin hermoja kuluttavaa, saati sitten kun jonkun vanhemmat ostavat alkoholia jolla nämä tulevat yhteiskunnan toivot avoimesti leveilevät kavereille. Toivottavasti vierailija on myös niin avoin, että pystyy keskustelemaan lapsensa asioista avoimesti myös viranomaisten kanssa..

Vierailija

16-vuotiaan kanssa pahin vääntö on ainakin tältä erää ohi. Kotiintuloaikana on pääsääntöisesti ollut 22. Joskus kesällä 23, jos olen tiennyt missä hän on. Viimeisen vuoden hän on seurustellut ja aika ei ole enää kulunut kaupungilla vaan poikakaverin kotona tai meillä ja kotiintuloajat ovat olleet vähän turhia. Jos on poikakaverilla, haen hänet yleensä klo 21. Haku siksi, että kotimatka bussilla kestäisi tunnin ja bussia pitäisi vaihtaa keskustassa. Kun haen, niin saamme sen 15-20 minuuttia rauhallista aikaa keskustella päivän kuulumiset kahdestaan. Keskimmäinen täytti juuri 13 ja seuraavaa murkkuvääntöä odotellessa!

Vierailija
Vierailija

Meidän perheen avainsana on avoimuus. Jos teinini (tyttö 15v.) lähtee viikonloppuna ulos, hän pystyy kertomaan minulle suoraan, että alkoholia mennään nauttimaan. 6 siideriä olen yleensä matkaan antanut, ettei tarvitse tuntemattomia setiä pyytää ostamaan. Yleensä annan jäädä kaverille yöksi, parempi se kuin aamuyöstä yksin kotiin tarpominen.

mikäli tietäisin kenestä on kyse, tekisin jo lastensuojeluilmoituksen. Alaikäisten ei pidä juoda alkoholia, sehän on jo laissa. Toivottavasti, et opeta myös lastasi hakkaamaan ihmisiä, kävelemään punaisia päin, ajamaan ylinopeutta tai haukkumaan ihmisiä.. Nyt katsoppa peiliin ja mieti hetki..

Vierailija
Vierailija

Ei sillä, että asia minulle mitenkään kuuluisi, mutta jos 15-vee juo tuon 6 siideriäkin, niin hänellä on aika huolestuttavan korkea alkoholitoleranssi ikäisekseen. Lisäksi tietysti ei ole mikään hyvä opettaa nuorelle, että kyllä mun vanhemmat juotavaa ostaa. Kaverit tulee pian vinkumaan ovellesi ja pian onkin soppa valmis. Kotona on ihan ok antaa nuoren maistaa jotakin alkoholijuomaa, mutta ei sitä nyt kuulu varta vasten ostaa ja antaa mukaan rientoihin.

Vierailija

Meillä ei koskaan ollut minkäänlaista vääntöä teininä, sillä mielestäni äidilläni oli hyvä tekniikka kotiintuloajoissa. Tunti tuli aina lisää ulkonaoloaikaa, kun tuli ikääkin. Lisäaikaa ylä-aste aikojen alussa viikonloppuisin sai vielä tunnin lisää (klo 22-->23), kun soitti ja selitti tilanteen. (esim. tänne tuli hyvän näköisiä poikia justiinsa, voinko jäädä juttelemaan vielä tunniksi?). Kun olin 17-18v. äiti ei enää asettanut kotiintuloaikoja, sillä osasin jo älytä tulla kotiin ajoissa arkipäivinä jos oli kahdeksaan meno kouluun tiedossa. (Jos väsytti niin se oli omaa hölmöyttä). Ajattelin soveltaa samaa omien lapsien kohdalla sitten tulevaisuudessa.

Vierailija

Itse ole vasta miettimässä, että miten näitä aikoja tulen asettamaan, lapset 10 ja 12 (pian 13). Ajat ovat tosi erilaiset kuin silloin kun olin itse nuori, jos 22 on vkloppuna yleisin kotiintuloaika!

Itse sain viikonloppuisin tulla 8 lk kotiin 22.15 -bussilla, 9 lk:lla 23.15 -bussilla ja lukion ekalla 24.15 bussilla. Sen jälkeen ei kotiintuloaikoja (viikonloppuisin) ollut. Enkä ollut mikään poikkeus, vaan ennemminkin kiltti hikke.  

Ajattelin, että olisin soveltanut näitä aikoja suunnilleen omille lapsillekin, mutten nyt tiedäkään - olisinko nykyisen mittapuun mukaan ihan hulttio-äiti? Pian 13 täyttävä lapseni on jo vähän kärttänyt pe-iltana kaupungille, mutta olen kyllä ehdoton, että ei klo 20 jälkeen saa olla, kun kaupatkin menevät kiinni. Eikä muutenkaan yli 2-3 h kerrallaan. Tästä tulee vaikeaa!

Vierailija

Hyvältä kuulostaa. Toivottavasti jaksan itsekin olla yhtä tiukka sitten, kun lapset ovat teini-iässä! Nyt vanhin vasta 8, mutta toki mietin näitä asioita.

Vierailija

Tästä alkoholin ostosta teineille: jos saan tietoon jonkun ostajan, ilmoitan hänestä välittömästi poliisille. Nautin suuresti, kun tuttavanuoren iskä tai äiskä pannaan maksamaan sakkoja.

Vierailija
Vierailija

Ihanan sinisilmäistä :)

Vanhemmilta saatu 6 pulloa on mukava lisä siihen mitä sitten niiltä sediltä ja muista lähteistä saatiin.  Niin se ennenkin tehtiin ja niin tehdään varmasti vieläkin. Vanhempien tehtävä ei ole antaa alkoholia lapsille. Pitäisi olla kaikille selvää.

Vierailija
Vierailija

Sinusta pitäisi tehdä ilmoitus sosiaaliviranomaisille! Täysin vastuutonta vanhemmuutta, sillä mitkään selitykset eivät kelpaa, kun asia on vielä laissa kielletty.

Vierailija

Eräs sanoi antavansa 15-vuotiaalle lapselleen juotavaa ja sai heti lastensuojelu-uhkauksia niskaansa. Veikkaisin, että suurin osa tuon ikäisistä juo joka tapauksessa, sai sitä alkoholia kotoaan tai ei, aina sitä jostain hankitaan. Mielestäni on kuitenkin hyvä, että jos 15-vuotiaan kerran täytyy juoda, että nuori voi kertoa asiasta vanhemmilleen eikä tarvitse salailla asiaa. Vanhempi voi olla vaikka kuinka sinisilmäinen, eihän meidän lapsi tee sitä tai tätä, mutta olemme kaikki kuitenkin olleet siinä iässä. Muistelkaapa vain mitä kaikkea itse keksitte salataksenne jotain vanhemmiltanne. Pointtini siis oli, että on hyvä että alkoholin käytöstä voidaan keskustella avoimesti, jolloin nuori todennäköisesti voi myös rehellisesti kertoa vanhemmilleen, missä ja kenen kanssa viettää aikaansa. 

Vierailija

Juu meillä kin oli ongelmia ton tytön kanssa istten sovittiin lopulta että kotiin tulo aika on 23. Ei lipsuta. SIttenkun tyttö täyttää 14 jutellaan uudesta ajasta

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat