Meidän perheessä teini-ikäisten säännöt

Vierailija

Puhun nyt siis 13-17vuotiaista lapsista/nuorista. Yli 18-vuotias teinihän on jo täysi-ikäinen ja nuori aikuinen, joten näin ollen hän ei enää rajoja tarvitse.

13-vuotiaan kotiintulo aika on meillä arkena klo 20 ja viikonloppusin klo 22. Meillä saa koulusta suoraan mennä keskustaan, mutta se tarkoittaa myöskin yleensä sitä että siellä kun sitten kavereiden kanssa hengataan ja vietetään laatu-aikaa on vielä läksyt yleensä tekemättä ja näin ollen, tässä tapauksessa meidän teini kotiutuu kaupungilta viim. klo 18 kotiin tekemään läksyjä. Mutta jos hän tekee niin päin, että tulee koulusta suoraan kotiin ja tekee ensimmäiseksi läksyt ja kun lämmin ruoka meillä on yleensä klo 17, syödään 17-17:30 välisenä aikana niin hän on sen jälkeen vapaa sitten lähtemään ulos. Saa mennä aikaisemminkin jos läksyt on tehtynä, mutta kuitenkin niin että tulee kotiin sitten syömään kun on ruoka aika. Joskus voidaan tehdä poikkeuksia sen suhteen, että syökin lämpimän ruuan sitten myöhemmin kun tulee kotiin ja minä laitan sen jääkaappiin, mutta yleensä pidämme siitä periaatteesta kiinni että kun lämmin ruoka on niin syödään se rauhassa yhtenäisenä koko perhe pöydän edessä ja vaihdetaan siinä vähän päivän kuulumisia jne. Ollaan lapsille läsnä.

13veellä ei ole meidän talossa muuta siisteydestä pidettävää huolta kun oma huone. Eli sen siivoamisen hoitaa täysin itse, eikä äiti enää kyllä pitkään aikaan ole hoitanutkaan. Siis imuroi, pyyhkii pölyt, pesee joskus lattiat yms. mitä nyt ikinä tarvihteekaan. Jos se on hänen oma valtakuntansa ja ns. " oma kämppä " niin sillon se on ite pidettävä puhtaana ja järjestyksessä jos ei tahdo että äiti tunkeutuu sinne. :)

Joskus saatan kotitöinä juoksuttaa meidän teiniä viemään roskapussin tai käyttämään koiran tarpeilla tai lenkittämään sen tai auttamaan pöydän kattamisessa. Meillä ei makseta kotitöistä, niitä on jokaisen opittava tekemään ilman että niistä saa mitään maksua. Ei minä tai isäkään saada.

Alle 13-vuotiaiden kanssa olen tosi tiukka siitä mitä he saavat televisiosta katsoa tai pelata. Mutta 13v murkulle sallin sitten k18 ja k16 pelit/tv ohjelmat, koska uskon teinejeni olevan jo sen verran kypsiä käsittämään että tuo ei ole totta ellei siinä toisin mainita ja he eivät sillon siihen usko. Jos joku tapahtuma jää painamaan mieltä, niin asioista tietysti keskustellaan ja jos siitä aiheutuu jotain traumaa lapselle, kannan täyden vastuun ja vien terapiaan ja nuo jutut lähtee sillon meidän talosta ulos. Myöhemmin voidaan ottaa takasin, jos aika siltä näyttää ja kokeilla, että tuleeko nyt sitten enää mitään.. lapsen omasta tahdosta/minun suostumuksesta

Huumeet on meillä ehdoton nounou. AINA. Lapset EI IKINÄ saa tulla käyttämään niitä, oli sitten ala-ikäinen tai ylä-ikäinen, sen teen heille hyvin selväksi/aion kasvattaa siihen.

Alkoholia meillä saa kotona maistaa vähän sitten lasista 13veenä. Tarjolla joku siideri ja kalja, nämä perus. Tupakkaakin annan maistaa, vaikka meillä ei kumpikaan vanhempi tupakoi, mutta ompahan sekin sitten kokeiltu. Teen kuitenkin hyvin selväksi myös sen, että tämä ei jää tavaksi, että tämä oli kotona ainut maistaminen ja kavereiden kanssa ei muualla "maistella" ennen ainakaan 16 ikävuotta ja jos jääpi kiinni sellasesta niin siitä seuraa ankarat rangaistukset!

Sitten niihin rankkuihin. Jos jääpi esimerkiksi kiinni tupakasta tai alkoholista. Niin napsahtaa alussa viikon kotiaresti ja tietsikka kielto ja kotona ollessa takavarikoin aina kännykänkin pois. Ei mitään kivoja menoja, ei sun muita. Ei tule hälle viikonloppuna myöskään kaupasta edes namia tai sipsiä. Tarvittaessa lisäämme kotiarestin määrää ja jos mikään ei tepsi, otamme sosiaalitoimeen yhteyden ja sijoitamme lapsen jonnekin ankaraan paikkaan, jos ei muuten opi olemaan. Koska meillä on kuitenkin aika hyvää ja rentoa loppujen lopuksi elää!

Sekä olen ymmärtäväinen, empaattinen ja hyvä äiti. Joka rakastaa omia kullannuppujaan ylikaiken.

Mutta tietyt rajat on oltava!

Ja erityismenoista sovitaan etukäteen kotona kasvotusten keskustellen, esim. yökyläilyt jne. Jos on ihan joku tuttu kelle on menossa yöksi, vaikka en tuntisikaan vanhempia. En soittele perään jne. Kunhan se toinen osapuoli vaikuttaa kanssa ihan kunnolliselta, eikä herätä minussa epäilyjä! Jos tuo vaan meille jonkun Maijan ekaa kertaa näytille ja sanoo et mä meen tänään tonne Maijalle yöks, niin ei varmaan mene.. AINAKAAN jos minä en saa soittaa vanhemmille. Tai sitten ei mene muutenkaan vaan, ennen kun minä kerkeen tutustua tyttöön paremmin. Eli saa tuoda sen useammin meille jne. :)

Kommentit (1)

Vierailija

14-vuotiaalla on suht samanlaiset rajat kun 13-vuotiaallakin. Ei taida tulla mitään muutosta, mutta se mitä unohdin äskeisessä kappaleessa mainita niin yli 13veelle sallin seukkaamisen, ilman mitään seksin muotoja ja alle 13-vuotiaalle ei meidän perheen rajoissa seurustelu tule kuuloonkaan! ja ne jotka sitä alle 13-vuotiaina eli ala-aste ikäsinä lapsina harrastaa niin voi vähän miettiä... mutta seurustelukumppani saa olla max. 2v vanhempi

15-vuotias saa meillä olla viikonloppuisin ulkona klo 23 ja arkena tullaan edelleen siihen klo 20 kotiin ja samat säännöt toimii aika lailla muutenkin kuin 13-14vuotiaana.

Paitsi kotitöitä tulee lisää, alan opettamaan vessan pesua ja kylppärin pesua sun muuta ettei ole sitten ihan out jos 16-vuotiaana tulee muutto jo omilleen. Ruuan laittoa jne myöskin opetan. Toki itse saa osallistua ruuan laittoon jo aikaisemminkin jos haluaa, koska sehän on vain mukavaa jos haluaa oppia ja on esimerkiks kiinostunu tuollasesta ruuanlaitosta.. :)

Sitten koeasioista: Kun tiedämme olevan kokeen tulossa, rauhoitutaan ainakin kahdeksi päiväksi suoraan koulusta kotiin, lukemaan niihin kokeisiin!

16-vuotiaalla amiskalaisella tai lukiolaisella ei yleensä meillä ole enää sen kummempia rajoja, JOS on osannut tähän asti toimia sovittujen sääntöjen mukaan. JOS on pitänyt tiukasti kiinni siitä ettei ole ryypiskellyt tuolla tai alkanut tupakoimaan, niin nyt voin esim. sitten satunnaisen bilettämisen sallia ja antaa rahaa hiukan juominkeihin. Mutta jos on ollut " remppa-rämppä eläjä " säännöistä huolimatta, varmasti pysyy tiukka linja tuon ryyppäämisen suhteen ihan sinne 18v päivään saakka. Eikä ole viikonloppuna kotiintulo aikoja, kunhan vähän selventää että missä huitelee ja kenen kanssa. Arkena yritetään pitää kiinni siitä että kotiutuisi edelleen ajoissa jos asuu vielä kotona mikä meinaa sitä n.klo 20. Saa nyt harrastaa minun puolestani myöskin seksiä, kunhan huolehtii ehkäisystä. Saa olla vanhempiakin poikaystäviä kuin vain pari vuotta, mutta ikäeron tulee kyllä olla alle 10v!

Lapsilla saa olla joku yksi mukava kiva harrastus aina myöskin, jos rahatilanne vaan antaa periksi. :)

Miltä kuulostaa meillä elää?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat