Toisen ihmisen kunnioittaminen ja itsekunnioitus

Vierailija

Kunnoittavatko nuoret vanhempia tai vanhemmat nuoria? Käytös, teot, puheet, olemus antavat kuvan ihmisestä ja persoonasta. Nykyään vanhuksen pitää kuulemma ansaita kunnioitus, toisin oli ennen. Hirveää katsoa, kun lapset manipuloivat vanhempiaan. Äidin ja isän pitäisi olla kasvattajia. Roolit ovat menneet sekaisin. Lapsi pompottaa koko perhettä. Nämä on näitä ääritapauksia. Näen päivittäin avioerolapsia. Lasta heitellään vanhemmilta toisille. Ja sitten lapsi on jotenkin spesiaali ja etuoikeutettu. Pitäisikö sääliä ja ketä? No, en välitä! Pelkään, etten kohta halua enää nähdä mitään tai kuulla mitään. En halua enää tuntea, mutta mistä johtuu, että koen syyllisyyttä toisten pahoinvoinnista? Voinko itsekin jo todella huonosti? Vastaus: voin!

Minun valintani on se, etten lisää muiden pahoinvointia. En esim. tee lasta tällaiseen maailmaan. Ehkä olen liian sensitiivinen, tyhmä, romanttinen, vääränlainen, poikkeava, liian tunteva. Välitän muista ihmisistä. Se ei ole rikos.

Maailmassa voitaisiin paremmin, jos ihmiset kunnioittaisivat toisiaan tai edes välittäisivät toisistaan.

Kommentit (1)

Vierailija

Tyttönorssin juhlasalissa näyttämön yllä luki "Herran pelko on viisauden alku" ja sellaista se kunnioitus ennen olikin - oli sitten kyse jumalan tai vanhempien tai isovanhempien, naapurien tai opettajan kunnioituksesta. Minä ein ainakaan halua mitään pelosta johtuvaa kunnioitusta tuntea ketään kohtaan (enää), enkä olla itsekään pelosta johtuvan kunnioituksen kohde. Minun mummini sai vielä lyödä minua suulle kun tulin viheltäneeksi pyhäpäivänä. Äitini sai lyödä minua risulla kintuille kun olin pureksinut kynsiäni. Pelkäsin heitä molempia. Mummini on ollut kuolleena jo vuosikymmeniä (enkä kaipaa häntä lainkaan), äitini on vanha ja höppänä, enkä minä häntä kunnioita ollenkaan, säälin korkeintaan kun on niin dementointunut.

Tee sinä omat ratkaisusi elämässäsi, esimerkiksi juuri sen suhteen, saatko lapsia vai et. Sinulla on täysi oikeus ratkaisuihisi. Omasta puolestani totean kyllä, että kenenkään 'pahoinvointia' en ole 'lisännyt' saamalla kaksi maailman ihaninta lasta, nuoria aikuisia miehiä molemmat nyt. Etkä ainakaan minusta puhu kirjoittaessasi että 'roolit ovat menneet sekaisin'.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat