Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitteko kehitysvammaisen tai mielenterveyspotilaan hoitaa vauvaanne?

Vierailija

Kysyisin, että onko teillä tullut vastaan tilannetta, jossa joku sukulainen tai kaverinne tai joku asiakas/potilas yms jonka tunnette työnne kautta, olisi ollut kiinnostunut pitelemään vauvaanne ja jopa hoitamaan sitä joko yksin tai sinun ollessa läsnä? Oletteko antaneet hoitaa? Uskaltaisitteko antaa, jos ette, niin miksi? onko teillä tullut vastaan tilanne, jossa skitsofreenikko, Downin syndroomainen, Autisti tai joku muu jonkun häiriön tai vamman, vian yms omaava olisi halunnut hoitaa lastanne, joka on vielä vauva? Millaisia henkilöitä pitää vähän n.s toppuutella tuossa vauvainnostuksessa?

Kommentit (13)

Vierailija

Kyse on aina ihmisestä ja persoonasta, ei pelkästään sairaudesta. Ei ole sinun asiasi toppuutella muita, mutta voithan päteä sillä saralla, jos se antaa sinulle jotain. Kaikilla on ihmisarvo. Kukaan ei tosiasiassa ole toista parempi tai huonompi. Silmät ja korvat auki. Katso sydämelläsi, jos kykenet. Eikä ihmisiä määritellä sairauksien perusteella. Kyllä sen näkee kehen voi luottaa. Sekä terveissä että sairaissa on eri luonteisia ihmisiä. Fyysinen tai psyykkinen sairaus ei tee ihmistä automaattisesti epäluotettavaksi. Eikä ole missään määritelty kuka kelpaa äidiksi tai isäksi. Ei ole olemassa kaavaa, muuta kuin ihmisten mielessä. Itse olen ihan terve jonkin yleisen määritelmän mukaan, mutta en arvioi, lokeroi tai määrittele ihmisiä. Myönnän olevani ennakkoluuloinen, mutta toisaalta olen utelias. Ihminen monesti pelkää erilaisuutta. Kyllä tuntosarvet kertovat, kehen voi luottaa. Totuus on kuitenkin, että ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti. Joiltakin kielletään lapsihaaveet ym. Totuus on kuitenkin se, ettei monikaan ns. terve tai normaali työssäkäyvä ajattele, onko hänestä vanhemmaksi, lapsia vain tehdään. Kuka kieltäisi alkoholisteilta tai narsisteilta lastenteon? Ei tällaisia kieltokarsinoita voi tehdä. Tai ehkä joidenkin valtaapitävien mielestä voi. Kyllähän kuka tahansa ajatteleva tietää, kuinka julma ihminen voi olla.

Vierailija

Aloittajalle tiedeoksi ,että esim. masennus ei ole mielialasairauksissa vielä mitään. Masentuneella ihmisellä on yleensä hyvin realistinen käsitys tästä maailmasta, miksi usein ovatkin masentuneita. Onhan nykymaailma aika kova paikka selvitä.

Oikeasti ne sekopäisimmät friikit saa juosta sit vapaalla jalalla ja esim. johtajissa arvostetaan juuri tällaisia "oikeasti" sekopäisiä piirteitä. Liikemaailmassa menestyvien ihmisten kesken monella on jokin persoonallisuushäiriö kuten narsistinenpersoonallisuushäiriö tai psykopaatti. Yhteiskunta sitten taas ihailee näitä ihmisiä. Antaisitko lapsesi narsistin tai psykopaatin hoiviin? Sekään kun ei näy ulospäin.

Vierailija

En antaisi. Lapseni ovat minulle tärkeintä maailmassa, ja ruuasta auton turvaistuimeen, kummista päiväkotiin olen pyrkinyt hankkimaan heille parasta mahdollista.

Vierailija

Et siis veisi lastasi perhepäiväkotiin jossa kokenut hoitaja ja oppimisvaikeuksia/hahmotushäiriötä/lievää kehitysvammaa/lievää autismia yms omaava palveluavustaja hoitaa hoitajan kanssa yhdessä lapsia tai jos sellaiset ominaisuudet omaava tuttusi haluaa sinun ollessa läsnä syöttää vauvasi ja vaihtaa vaipat niin et anna, vaikka vauvasi selvästi nauttii kyseisen henkilön läheisyydestä ja henkilö on kokenut hoitamispuuhissakin?

Vierailija

hei olen yksi kehitysvammainen nainen ja olen yksin hoitanut yhden terveen perheen vauvaa ihan yksin kun vanhemmilla oli kiirre ja kun hoidin sitä niin sairauskohtausta ei tullut ja huom ja perhessä oli myös pikkulapsi että älkää tuomitko henkilöä sairaudesta vaan kysykää pystyykö hän hoitamaan kyllä hän varmaan kertoo sen itse

Vierailija

Me annoimme lapsemme aspergerin syndroomaa sairastavan sukulaismiehen mukaan kalastusreissulle. Toivoimme että miehen itsehillintä pelaisi normaalisti edes lyhyen reissun ajan, mutta kävi niin että 5-vuotias lapsi oli veneessä vahingossa tönäissyt kumoon hänen uistinpakkinsa ja mies raivosi, kiroili ja huusi vielä siinä vaiheessa kun toi itkevää lasta takaisin kotiimme. Enää emme jätä lastamme tuon miehen seuraan ilman valvontaa, hetkeksikään.

Vierailija

Mulla on asperger ja oon hoitanu vauvoja ja mulla on kaks kissakin täällä asunnolla. kissoilla on kissan kujeet ja kissat riehuu ja temppuaa yms mutta mie oon kärsivällinen ja ymmärrän että kissa on kissa enkä minä niille raivoomaan rupea. en myöskään vauvoille enkä lapsille. mutta aikuiset on joskus ärsyttäviä ja tyhmiä kun eivät käyttäydy siten miten odottaisin aikuisen käyttäytyvän. eläin tai pikkulapsi yms ei vielä mitään oo eikä ärsytä kun niitä ymmärrän hyvin, mutta aikuiset jotka ei käyttäydy siten miten odottasin käyttäytyvän eli kypsästi, fiksusti yms saavat minut raivon valtaan. tuo mies joka raivostui 5-vuotiaalle tuollaisesta asiasta sairastaa todennäköisesti jotakin muutakin kuin Aspergeria.

Vierailija

Kysyn myös, että te jotka ette anna erilaisen hoitaa vauvaanne, niin antasittekos hoitaa kissaa tai koiraa tai muuta eläintä? Siinä erilaisetkin on varmasti taitavampia kuin lastenhoidossa. vai mitäs luulette?

Vierailija
Vierailija

Me annoimme lapsemme aspergerin syndroomaa sairastavan sukulaismiehen mukaan kalastusreissulle. Toivoimme että miehen itsehillintä pelaisi normaalisti edes lyhyen reissun ajan, mutta kävi niin että 5-vuotias lapsi oli veneessä vahingossa tönäissyt kumoon hänen uistinpakkinsa ja mies raivosi, kiroili ja huusi vielä siinä vaiheessa kun toi itkevää lasta takaisin kotiimme. Enää emme jätä lastamme tuon miehen seuraan ilman valvontaa, hetkeksikään.

Oliko tuo mies muuten eräs kansanedustaja joka on innokas kalamies ja Lapissa tenojoella onkii kalaa? eräs vanha ukko yli kuudenkymenen jo? tuo oli tunnistettavissa hyvin ja milloinkas hän sai sen aspergeri-diagnoosin? onko poikanne hänen lapsenlapsensa? oon kuullu tuosta miehestä juttua että ollu semmonen aina ja esim opettajana toimiessaan antoi oppilaille tukkapöllyä. oli opettajakin aikoinaan.

Vierailija

Kyllähän alkoholisoituneetkin hoitavat lapsia, vaikka on selvästi ongelmia. Alkoholismikin on sairaus ja paha sellainen. Alkoholi aiheuttaa monia sairauksia ja tekee tuhoa monella elämän alueella.

Vierailija

Netissä on keskusteltu siitä, että antavatko äidit kavereittensa ja sukulaistensa hoitaa vauvojaan. Keskustelu löytyy sivuilta http://www.vauva.fi/keskustelu/199487/ketju/annatteko_sukulaistenkavereiden_hoitaa_vauvaanne ja minä olen elämää nähnyt ja kokenut ja tervettä järkeä kykenen käyttämään ja sen verran ymmärrän mikä on esim kohtuullista, että en todellakaan väkisin tyrkyttäydy kenenkään vauvaa esim ottamaan tuosta vaan syliin, saati sitten hoitamaan. On itsestäänselvyys minun ikäiselleni aikuiselle että toki kysytään ensin siihen lupa. En ymmärrä sitä kun joku entinen lääkäri ja joku muukin entinen tuttuni luulivat, että menisin tuosta vain ottamaan yms vauvan. Minun mielestäni pienet lapset saattavat tehdä niinkin ja siksi pieniä lapsia on vahdittava kun vauva on paikalla ja neuvottava lapsia vauvan käsittelyssä koko ajan. Lapsi ei osaa hillitä itseään eikä käytöstään eikä lapseen voi vielä luottaa samoin kuin aikuiseen. Toivon, että minua ei pidetä näissäkään asioissa lapsena vaan minuun luotetaan kuin kaikkiin muihinkin aikuisiin.

Esimerkiksi sen tiedän ja uskon, että voin hoitaa kaverin tai sukulaisen vauvaa sillä ehdolla, jos kaveri tai sukulainen tai joku muu ihminen antaa minun sitä hoitaa. Asiasta ei voi päättää kukaan muu kuin vauvan oma äiti. Jokainen äiti tuntee lapsensa ja arjessa minulla on sen verran hyvät sosiaaliset taidot esim tuttujen ihmisten kanssa, että ymmärrän miten toimitaan vauvan kanssa ja olen kokenut vauvanhoitaja, minulta löytyy kokemusta asiasta jo ennestäänkin. Tiedän sen, että useimmiten vauvan oma äiti haluaa hoitaa vauvansa itse ja vauva annetaan sellaisen hoidettavaksi, johon luotetaan. Usein se johon luotetaan, on tuttu ihminen tai sukulainen. Minuun on kyllä sukulaiset luottaneet tässä asiassa. Mutta kukaan ei anna vauvaansa vieraan ihmisen hoidettavaksi, ellei vieras ihminen ole sitten koulutettu lastenhoitaja, sairaanhoitaja tai lääkäri ammatiltaan.

Vaikka olenkin joissakin asioissa lapsenmielinen niin tässä asiassa en ainakaan ole lapsellinen. Usein on niin, että kun kohtaan vauvan, niin menen ihan normaalisti sitä katsomaan jakysyn saanko pitää sitä sylissä ja saanko avustaa hoitotoimissa yms ja minun on monesti annettukin pukea, syöttää ja vaihtaa vaipat yms. Miksi ei voisi antaa? Ei ole tuossa ollut ongelmaa. Jos sillä että hoitaa vauvaa tarkoitetaan sitä, että omaan asuntoon ottaisin vauvan useammaksi tunniksi tai jopa yöksi, niin siitä kyllä kieltäytyisin jos sellaista minulle tarjottaisiin. Kun sanon tykkääväni hoitaa vauvaa, niin tarkoitan sillä sitä, että toki vauvan oman äidin ollessa läsnä syötän, puen yms ja sylissä pidän vauvaa ja leikin vauvan kanssa jne. En tarkoita todellakaan sitä, että ottaisin vauvan hoitaakseni sitä yksin. Minut on muun muassa entinen psykiatri ja ensimmäinen tukihenkilö ymmärtäneet tässä asiassa aivan väärin. Miksi kieltää tavallista, normaalia vauvanhoitoa yhdessä vauvan oman äidin kanssa jos se kerran ennenkin on sujunut ja jos vauva on vieläpä ollut iloinen ja tyytyväinen niissä tilanteissa?  Mutta sen ymmärrän aivan hyvin, jos kielletään ottamasta vauvaa tänne yöksi ja että yksin hoitasin ventovierasta vauvaa jota en ole aiemmin nähnytkään omassa asunnossani ollen keskenään vauvan kanssa. Siinä ei ole mitään järkeä ja sen asian itsekin täysin tajuan ja ymmärrän ilman että kukaan minulle siitä erikseen sanoo.

Minä en ole pelkästään kirjoja lukemalla lapsenhoitoa oppinut vaan minulla on ja minulla on sanottu olevan siinä tavallista, tervettä maalaisjärkeäkin ainakin tämän verran kuin mitä nyt tässä kerroin. Toivon, että minua ei ajatella jonkun sairauden diagnoosikriteerien kautta vaan aina ajatellaan ihmisenä ja nähdään minussa ihminen sairauden takaa ja vasta sitten jos minulla ilmenee vaikeuksia esim ymmärtää jotakin niin se nähdään Aspergerista johtuvana ymmärrysongelmana. Surin ongelmani ei tällä hetkellä edes ole itsestäni tai toisesta ihmisestä huolehtimisessa, vaan siinä että saatan huomaamattani omissa puheissani tarkoittaa eri asiaa kuin mitä muut luulevat. Toiset ihmiset helposti tulkitsevat minut väärin. Jos sanon jotakin mikä kuulostaa hurjalta, niin väärinkäsitysten välttämiseksi on parasta kysyä tarkentavia kysymyksiä niin selviää sitten mitä tarkoitan. Sen kyllä ymmärrän täysin että yksin vauvan hoitaminen tässä asunnossa joka ei aina ole siistein mahdollinen asunto, on aika älytön ja kaukaa haettu asia minun kohdalla ja jos minun luultiin vauvanhoitoinnostuksella tuota tarkoittavan niin ymmärrän kyllä niitäkin jotka koetti toppuutella. Mutta jos he tarkottivat tavallista vauvanhoidossa auttamista esim syöttämistä ja pukemista ja pesemistä yms vauvan oman äidin ollessa kotona ja vauvan oman äidin luvalla, niin silloin en kyllä todellakaan ymmärrä asiaa ja ymmärtämistäni vaikeuttaa entisestään se, kun minä itse en näe syytä miksi sellainenkin voitaisiin kieltää, koska vauvat on olleet minun seurassa tyytyväisiä. Tietysti jos vauvat olisi aina pelokkaita ja itkuisia niissä tilanteissa niin silloin ymmärtäisin myös sen, miksi sekin olisi kielettyä.

Jois sanotaan että aspergereilla on terveen järjen puutetta niin mielestäni se koskee lähinnä alle parikymppisiä lapsia ja nuoria mutta tuskin enää 30-vuotiaita tai siitä vanhempia aikuisia naisia. Aikuinen nainen on aikuinen nainen vaikka sen voissa paistas. Koettakaa se asia vihdoinkin sisäistää.

Vierailija

Olen antanut mielenterveyspotilaan hoitaa kahta lastani.

Olen nimittäin itse maanis-depressiivinen. Kumpikin lapsi on ymmärtääkseni iloinen, tasapainoinen ja huippulahjakas teini nykyään. He eivät juo eikä polta ja kotiintuloaikoja ei tarvita, kun he tulevat pyytämättä kotiin suoraan koulusta. Joskus pyytävät luvan ja menevät kaverille, josta sitten haetaan yöksi kotiin. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, että olenpa huonosti kasvattanut heidät. Myöskään koulu ei ole antanut ymmärtää, että heissä olisi jotain vikaa. He kuuluvat luokkiensa parhaimmistoon kumpikin.

Keskustelunaloittajan kysymys on typerä, sillä enemmän luottamukseen vaikuttaa se, minkä vaikutelman henkilöstä on saanut ja miten pitkään on tuntenut hänet, kuin se onko hänellä jokin diagnoosi. Ainakin jos harkintakykyinen ja älykäs saa mielipiteensä sanoa.

Moni täysin terveenä pidetty vanhempi tappaa omat lapsensa kostoksi puolisolle tai muusta tuntemattomasta syystä (yleensä luokitellaan laajennetuksi itsemurhaksi). Sen sijaan diagnosoitua sairautta poteva on yleensä hoidossa ja lääkityksessä ja erittäin hoitomyönteinen ja stabiili.

Piilevät ja hoitamattomat ongelmat vaarallisia ovat, ei sairas ihminen, joka hoitaa itseään.

Uusimmat

Suosituimmat