Näitä lahjoja opettaja arvostaa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Lahjoja lahjoja lahjoja... Edelleenkö pitäisi opettajia ja päiväkodin työntekijöitä lahjoa? Sehän on suoranaista mielistelyä ja ns. "korruptiolahjoja"! Ei työelämässäkään katsota korruptiota hyvällä niin miksi lapsille opetetaan heti elämän alkutaipaleella kuinka lahjotaan? Opettajat ja päiväkodin työntekijät tekevät työtään ja saavat siitä palkan. Ei ole mitään syytä enää lahjoa ja mielistellä. Kyllä kiitos sanottuna pitää riittää.

Vierailija

Meidän tytöt ovat vieneet pienen kukan päättäjäispäivänä sekä koulun tai kerhon että harrastusten opettajalle. Samalla linjalla jatkamme

Vierailija

Tätä olen aina itsekkin miettinyt äitien- ja isänpäivänä kun olen pienten kätösten kanssa tehnyt niitä lahjoja ja kortteja?!? Eihän ne äidit ja isät ole meidän opejen ja hoitajien vanhempia.

Vierailija

Opettajalle ei tulisi koskaan antaa mitään lahjaa, eikä opettajan tulisi niitä vastaan ottaa. Yksi koulukiusaamisen muoto, kun lahjoja kouluun hiisataan, siinä toiset joutuu eri asemaan.

Vierailija

Ei todellakaan PITÄISI. Jotkut lapset vain haluavat antaa jotakin - annetaan heille se antamisen ilo. Itse tehty kortti tai patalappu tms. on paras lahja. 

Eniten ihmettelen niitä vanhempia, jotka hikipäässä hakevat lahjoja kaikille mahdollisille opettajille ja harrastuksen ohjaajille ja valittavat siitä sydäntäsärkevästi että kun PITÄÄ. Jotkut pikkupiirit suorastaan kilpailevat keskenään siinä. 

Jos sillä on tarkoitus ostaa opettajan suosiota, niin siinä kyllä vanhemmat erehtyvät. - Minä itse opettaja-aikoinani tein ihan hyvssä ajoin selväksi lapsille, että itsetehdyt ovat mieluisia mutta ei niitäkään tarvitse, ellei ehdi, osaa tai viitsi. Kerroin heille hullunkurisia tilanteita itse antamistani lahjoista ja unohtamisista ja sain heidät nauramaan. Huomasivat ettei ole elämän ja kuoleman kysymys.

Turha niistä on opettajille kaunaa kantaa. Kuten sanottu, opettaja saa työstään palkan. Emme todellakaan miään lahjoja odota, hinnakkaat pakkolahjat siuorastaan kiusaannuttavat. 

Vierailija
Vierailija

Opettajalle ei tulisi koskaan antaa mitään lahjaa, eikä opettajan tulisi niitä vastaan ottaa. Yksi koulukiusaamisen muoto, kun lahjoja kouluun hiisataan, siinä toiset joutuu eri asemaan.

On hankala tilanne torjua lapsen ojentama lahja. - Miten sen tekisit? 

Olen etukäteen sanonut, etten toivo lahjoja, mutta aina joku vanhempi haluaa siitäkin huolimatta tuoda esiin omaa erinomaisuuttaan. Kohteliasta olisi ottaa opettajan toivomus huomioon.

Jos lapsi jonkun kortin käteen sujauttaa, siinä ei ole mitään pahaa. Se ei ole keneltäkään pois ja lapsi saa kokea antamisen iloa. Haluaistko senkin tasa-arvon nimissä kieltää?

Vierailija

Ei kai nyt sentään alkoholia?? Lasten hallussahan ei saa olla alkoholia edes kuljetusta varten. Ai niin jos kyseessä olisikin konjakki /liköörikaramelleistä?

Vierailija

Hienoa, että tällä kertaa osa opettajista on kyselyssä vastannut ettei halua lahjoja. Pelkkä hyvän kesän toivotus riittää. Jokunen vuosi taaksepäin iltapäivälehden kyselyssä, opettajat luettelivat toinen toistaan hienompia lahjoja.

Minusta opettaja ei tarvitse lahjoja. Aikanaan lapseni oli ala-asteella ja siellä yksi touhutäti oli päättänyt kaikkien vanhempien puolesta hankkia yhteisen lahjan opettajalle ja luokan lapsille kukkia. Kevätjuhlissa tämä kyseinen touhutäti juoksi vanhempien perässä ja penäsi rahaa, kun HÄN oli jo kaikki hankkinut. En maksanut. Lapselleni kyllä ojennettiin kukka, mutta sen jälkeen ko. täti ei enää tervehtinyt.

Vierailija

Älä osta mitään. Ainakin mieheni, juuri eläköitynyt, oli äärimmäisen kiusaantunut näiden hyväätarkoittavien hössöttäjä-äitien pienistä ja isommistakin lahjoista. Hänelle riitti palkka tilipäivänä ja hyvän kesän toivotukset. Perseennuolemisen maku näissä muistamisissa on, varsinkin kun niitten organisoimisessa enimmäkseen vanhemmat hikoilee, eivät lapset.

Vierailija

Itse opettajana sanoisin, että kyllä se kaupungilla tai kylillä kuultu 'moi' 'terve' tai vastaava on se ainoa tarpeellinen lahja. 'Päivää opettaja' käy, mutta on osoitus jostain kylmemmästä tunteesta kuin itse haluaisin, samoin kuin kaikki muukin materialistinen...

Vierailija

Itse lasten parissa, pienellä palkalla työskentelevänä sanon, että kyllä se mieltä piristää ja tekee iloiseksi, jos joku kiittää lukuvuodesta pienen lahjan kera. Työ ei ole helppo ja palkka suorastaan surkea suhteutettuna vastuuseen ja työn henkiseen raskauteen. Varsinkin nykyaikana lapsilla on jos minkälaista oirehdintaa ja työ on raskasta, usen ne pikku-ihmiset tulee ajatuksissa mukaan kotiin ja uniin vaikeuksineen. Pieni kiitos ja muistaminen huoltajilta osoittaa, että he ovat arvostaneet työpanostasi, eikä sitä voi mitenkään verrata korruptioon tmv. Tietenkin lahjan antaminen on aina vapaa-ehtoista, mutta itse annan ihan mielelläni lapseni opelle lahjan jouluna ja keväällä, koska tiedän hänen tehneen paljon arvokasta työtä lapseni kanssa mistä olen kiitollinen ja myös siksi, että tiedän miten mukavalta se pieni saaminen tuntuu, onhan se myös merkki siitä että opettajan tekemä työ lapsen parissa on huomioitu ja arvostettu. 

Vierailija

Opettajat ja päiväkodin työntekijät ovat tärkeitä aikuisia monelle lapselle. Hehän viettävät lapsen kanssa melkoisen suuren osan lapsen hereilläoloajasta. Ei siinä ole mitään pahaa, jos lapset (ja vanhemmat) haluavat tavalla tai toisella kiittää tätä lapselle merkityksellistä henkilöä. Harva meistä osaa/hoksaa antaa positiivista palautetta tehdystä työstä lapsemme eteen kouluvuoden aikana, mutta keväällä siihen annetaan oiva mahdollisuus kauden päättyessä. Itse en odota saavani mitään, mutta kyllä se sydäntä lämmittää, jos joku hoksaa tavalla tai toisella kiittää tekemästäni työstä. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat