Kaipaatko päiväkotiin uusia tapoja? Ehdota näitä!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (15)

Vierailija

Ehdottomasti  "englanninkielen-kerho" , tai siis iän mukaan ensin englanninkielisiä lauluja, leikkejä yms. Siitä ikätason mukaan edistyen!

Voisi olla esim. englanninkielen iltapäivä, muuten vain käyttää pelkkää englantia kaikissa touhuissa joku tietty päivä, miten kukin kehittelisi tätä!

Asumme ulkomailla, ei-englanninkielisessä maassa, mutta opetus lähtee jo päiväkodista täällä. Leikin varjolla oppivat,ja jo pikkunaperot puhuu sujuvasti englantia! Se on lapsille niin helppoa, tarttuu huomaamatta, ja kouluun mennessä jatkavat siitä.

Suomalaisilla on HÄVETTÄVÄN huono englannin taito, ja sitäkään vähää ei uskalleta käyttää!!! Mikä ihme ettei tuon kaltaista ideaa voisi päiväkoteihin juurruttaa?Tiedän, että on olemassa erikseen päiväkoteja ja kouluja englanninkielellä myös Suomessa, mutta eiköhän se ole vähemmistö jotka niistä pääsevät nauttimaan?

Meillä kaksi lasta, tyttö ja poika, puhuvat kolmea kieltä sujuvasti; suomi, tämän asuinmaamme kieli ja englanti. Lisäksi tyttö myös täysin auttavaa ruotsia ja saksaa, joita opiskeli omasta mielenkiinnostaan. Koskaan ei ole ollut ongelmia kielien kanssa, vaihto sujuu automaattisesti kun niin tarvitaan. kotona pääasiassa suomi jos ei vieraita ole paikalla jotka eivät ymmärrä.

Englanti siis jo päiväkoteihin, Suomessakin!

 

Vierailija

Ei kuuna päivänä englantia päiväkoteihin, sen englannin opetus alkaa vasta koulussa. Mutta kun nyt puhuttu tästä kurista, kun ei ole koulussa minkäänlaista kuria opettajalla niin päiväkoteihin kurinpito-oikeus että sitten koulussa tottelisivat ja osaisivat käyttäytyä fiksusti

Vierailija

Toivoisin, että päiväkodeissa kiinnitettäisiin ennemminkin huomiota lasten, vanhempien ja hoitajien vuorovaikutukseen. En toivoisi kuulevani kasari-lauseita: "Ethän kantele", "No taasko sulla on vessahätä", " Mene sanomaan sille (toiselle lapselle), ettei sinua saa kiusata" tai "Ei sulla ole äitiä ikävä".

Jos vanhemmat saavat päättää päiväkodin toiminnasta, niin johan ollaan pulassa. Vaatimukset ovat loppumattomat. Kaikkiin eri kerhokonsepteihin on tietysti koulutukset, jotka pitäisi käydä. Koulutuksen aikana ryhmä on vajaamiehityksellä.

Rauhallinen yhdessäolo ja leikki perheen kanssa/ päiväkodissa on unohtumassa. Lasta prepataan milloin mihinkin pätevyyteen jopa ennen kouluikää, ikäänkuin elämä olisi pätevyyskilpailu. Onko se?

Vierailija

Olen päiväkodissa töissä. Mielestäni  hoidossa on jo kyllin rutiiineja, jotka rytmittävät päivää. Vapauttakin pitää olla: rentoa yhdessä olemista ja oman mielikuvituksen tuottamaa leikkiä. Lapset kaipaavat myös paljon syliä ja jutustelua.  Onni syntyy lämpöisestä  läsnäolosta.  Minä ajattelen, ettemme tarvitse kaikenmaailman kerhoja, kun vain ollaan ja nautitaan hetkestä, opitaan tehdessä. Kyllä sitä aikatauluja ja kursseja ja oppitunteja tulee elämässä olemaan riittämiin. Varhaislapsuus on niin lyhyt aika.

Vierailija

Lapseni ovat kunnallisessa hoidossa ja heillä on aivan ihana lastentarhanopettaja ja hoitajat. Vanhempi hoitajista on tuonut askeleittain tuokion lasten viikko-ohjelmaan ja on ihana kuulla miten pienryhmissä toteutettu tuokio on mennyt. Ryhmän aikuiset nauttivat työstään ja se näkyy lapsissa. Minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa heidän toiminnasta. Lapseni menevät päiväkotiin mielellään ja heillä ei ole sieltä koskaan kiire pois. Toiminta on todella lapsilähtöistä. Jos lapsilla on hyvät leikit kesken, heitä ei hoputeta "tehtävien tekoon" vaan saavat rauhassa leikkiä. Lapset saavat päättää miten teemoja toteutetaan ja ovat pääosassa toteutuksessa. Ryhmässä on erityislapsia ja on ihana nähdä kuinka asiasta ei ole tehty "numeroa" vaan he ovat lapsia muiden lasten joukossa. Lapsia kuunnellaan ja syliä annetaan. He elävät ihanasti lasten kanssa hetkessä. Suosittelen ehdottomasti askeleittan tuokiota, joissa käydään tunteita läpi. Tässä olisi myös meillä aikuisilla opittavaa...

Vierailija

Ruotsissa päiväkodeissa on laajalti käytössä hieronta yhtenä rauhoittumisen menetelmänä. Hieronta toteutetaan esim. niin että lapset hierovat toisiaan tai ryhmän aikuiset hierovat lapsia. Tämä toteutetaan esim. päiväunien yhteydessä. Lapsilta tietenkin kysytään aina lupa ja hieronnalle on annettu tarkat säännöt, kuinka sen saa toteuttaa. Tästä menettelystä on tehty useita tutkimuksia ja on todettu että hieronta vähentää ryhmien aggressiivisuutta ja lasten somaattisia ongelmia!! Ihmettelen että tämä ei ole käytössä Suomessa?? Ruotsissa tätä on toteutettu jo pitkään. 

Vierailija

Lastentarhanopettajana suosittelen Askeleittain-tuokioiden pitoa erityisesti niiden lasten kesken, joilla on ongelmia tunteiden tunnistamisessa, oman toiminnan ohjauksesa tai muissa sosiaalisissa tilanteissa. Yllä on annettu ihannekuva että jokainen lapsi osallistuii tällaiseen toimintaan, joka toki olisi varmasti kehittävää, mutta nykyisillä kunnan resursseilla sellaisen toteuttaminen on mahdotonta ! 

Vierailija

Olen lukion englanninope ja mun mielestä ei todellakaan voi yleistää että suomalaisilla on HÄVETTÄVÄN huono englannin taito... Päinvastoin, tooooosi monet suomalaiset puhuu hyvää englantia... 

Juu, muistit kyllä omia lapsia kehua ja muita haukkua.... HOHHOIJAA..

Vierailija

Hei, englannin kielisiä leikkikouluja/kielikylpypäiväkoteja on ollut jo vuosikymmeniä. Pari vartin mittaista "kielituntia" viikossa, lähinnä sanojen toistamista opettajan perässä, ei kirjoja, lukemista, kirjoittamista eikä muutakaan vaikeaa, vaan positiivista, leikinomaista oppimista. Ei paha. Tarkoitus ei ole tehdäkään lapsista täysin oppineita ennen kouluikää. Mutta jo muutaman sanan hallitseminen helpottaa sitten peruskoulussa alkavaa kieltenoppimisurakkaa, tehden uppo-oudon pakkopullan sijaan siitä jotain tutumpaa, kivaa tekemistä. Lapset monesti hieman jännittävät uusia tilanteita, kun eivät tiedä, mitä on edessä. Näin voi olla uuden kouluaineenkin kanssa. Miksi ei helpotettaisi hieman, antamalla lasten vähän makustella asiaa, totutella pikkuhiljaa?   

Vierailija

Meidän lapsilla on englannin kerho päiväkodissa, se on tarkoitettu yli 3v lapsille. On ollut tosi mukava ja oppi tullut vaivihkaa. Lisäpisteitä siitä, että yksi harrastus toteutuu päiväkotipäivän aikana. Niitä saisi olla enemmän, illalla lapset ovat ihan sippi ja viikonloppuja on tyhmä kuluttaa sitten kodin ulkopuolisissa harrastuksissa kovin pienenä, kun vielä koti ja vanhemmat ovat turvallisuuden perusta. 

Vierailija

Siis sitä kerhoa toteuttaa ulkopuolinen palveluntarjoaja, ei päiväkoti. On lapsia, jotka kaipaavat rauhaa ja lapsia, jotka kaipaavat toimintaa. Yksi lapsistani ei tahdo saada tarpeekseen tekemisestä saati tarpeeksi tekemistä ja hänen kohdallaan tällainen kerho on loistava. Hän suorastaan juoksee sinne aina ja kevään aika tehty "tehtäväkirja" on ihan lemppari ja sitä pitää nyt selata joka ilta. 

Lasteni päiväkodissa ohjatut tuokiot ja kerhot ovat heti aamusta, kun lapset ovat virkeimmillään. Sen jälkeen on ulkolu, ruoka, päivälepo. Heräämisen jälkeen vapaa leikki, välipala, ulkoilu (vapaa). Vessaan menot lapset saa yksilöllisesti, eikä ole esimerkiksi pakkopotatuksia rivissä. 

Mun mielestä on kiva, että lapset ovat päiväkodissa, jossa lähtökohtaisesti ideat otetaan vastaan tyyliin "tutkitaan, miksi ei?" eikä sillä lailla valituksen kanssa, voi voi vanhemmat ovat kauheita, resurssit, ei voi, ei voi, kun resurssit, ja taas te olette ihan kauheita, mahdotonta. Henki on tosi hyvä vanhempienkin kesken, samoin kuten vanhempien ja hoitajien välillä. On kiva hakea lapsia ja lapset viihtyvät.

Vierailija
Vierailija

Ei kuuna päivänä englantia päiväkoteihin, sen englannin opetus alkaa vasta koulussa. Mutta kun nyt puhuttu tästä kurista, kun ei ole koulussa minkäänlaista kuria opettajalla niin päiväkoteihin kurinpito-oikeus että sitten koulussa tottelisivat ja osaisivat käyttäytyä fiksusti

Ja miksihän ei englaintia päiväkoteihin? Sehän on tutkimuksilla todistettua että paras aika oppia kieliä on varhaislapsuus eli yleensä alle kouluikä. Tämä nykyinen käytäntö aloittaa englainti vasta kolmannella luokalla on todella myöhään, minkä takia monella englanti jääkin sellaiseksi "möröksi" jota ei uskalleta käyttää. Olen itse sen kannalla että englanninkieliset laulut ja lorut tulisivat mukaan päiväkoteihin, jolloin aivot oppisivat jo ennakkoon jonkin verran uuden kielen perusteita (ei siis mitään sanojen tai kieliopin opettelua, mutta sellaista leikin yhteydessä tapahtuvaa oppimista). Nykyäänhän telkkaristakin kuulee ja oppii jo englantia, joten kyllä sen sinne päiväkoteihinkin voitaisiin ottaa mukaan. Ei siitä ainekaan mitään haittaa kenellekään olisi, joten en ymmärrä tätä sinun englannin-vastaisuuttasi.

 

Vierailija

 Päiväkodin alkuperäinen tarkoitus on olla hoitopaikka kun äiti käy töissä. Nyt se on monelle liian halpa joten pidetään lasta sielä niin paljon kuin mahdollista. On järkyttävää että lasta pidetään hoidossa kun on vauva tullut perheeseen. melkein kaikille lapsille oma koti on paras paikka. Lapsi ei tarvitse virikkeitä ja kavereita koko ajan. Päiväkoti on meluisa ja stressaava paikka.

päiväkodin työntekijä

Vierailija

Lapsille voisi opettaa, mikä on väärä ja mikä oikea käytös.  Monet lapset kirkuvat ja huutavat yleisillä paikoilla, eivätkä vanhemmat ole moksiskaan.  Hyvä käytös on pääomaa aikuisena, ja siihen on opittava jo pienestä pitäen.  Samoin vanhempien ihmisten kunnioitus.

Vierailija

Koska vanhempainillat useimmille vanhemmille on pakkopullaa kannattaisi kokeilla vaihtoehtoa josta hyviä kokemuksia eli päiväkodit joissa omahoitaja työtapa toimii ovat kokeilleet pienimuotoisia vanhempainiltoja joissa omahoitaja tapaa vain "omien" lasten vanhemmat. Näihin iltoihon sekä vanhemmat että hoitajat ovat olleet varsin tyytyväisiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat