Voiko teini jäädä kotiin, kun vanhemmat lähtevät mökille?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (12)

Vierailija

Riippuu teinistä. Itse sain jäädä 14-vuotiaasta eteenpäin yksin kotiin yhdeksi yöksi, sillä olin melko hyväkäytöksinen enkä järjestänyt luvattomia kotibileitä. Vanhempani luottivat minuun ja olin luottamuksen arvoinen.

Kun siskoni oli 15-vuotias, hän sai jäädä ensi kertaa kotiin ilman vanhempia, mutta minä olin häntä vahtimassa (olin 18). Siskoni oli aiemmin jäänyt kiinni ryyppäämisestä, joten luottamusta yksinoloon ei luonnollisesti ollut.

Vierailija

Mietin parhaillaan tätä, meidän teini (poika) on 15v, kaljottelua ei ole ollut tähän mennessä. Moni kaveri saa jo olla yötä kotona yksin, mutta itse vielä emmin. Onneksi poika haluaa nyt mukaan ainakin ensimmäiselle mökkireissulle, joten vielä ei tarvi tuota tosissaan miettiä. Toisaalta, haluaisin luottaa kyllä, mutta muistanpa hyvin oman teini-ikäni ja siksi mietityttää..

Vierailija

Sitä saa mitä on tilannut. Jos on kasvattanut jälkikasvunsa voi luottaa heidän tekemisiinsä. Jos on jäänyt kasvattamatta niin ikävä juttu..

Vierailija

Itse sain jäädä ensimmäistä kertaa yöksi yksin ollessani 14-vuotias, en silloin enkä muutenkaan ikinä mitään luvatonta tehny sillä tiesin sillä olevan seuraamuksia. Kuten edellinenkin sanoi niin sitä mitä kylvää niin niin myös niittää, eiköhän vanhempi itse tiedä voiko teini-ikäiseen lapseensa luottaa vai ei.

Vierailija

Meillä riippuu ihan lapsesta. Itse jäin yksin kotiin 16-vuotiaana, kun loppu perhe lähti reissuun kahdeksi viikoksi. Tosin isovanhemmat asuvat naapurissa, mikä ehkä vaikutti päätökseen. Sain jäädä, koska en ole ikinä välittänyt ryypiskelystä, enkä ole koskaan aiheuttanut ongelmia.

Pikkusisko taas on tällä hetkellä 17, eikä kotiin jättäminen tulisi kysymykseenkään. Tyttö tykkää juomisesta, ja tupakastakin on monesti jäänyt kiinni. Ystävätkin ovat samaa sorttia, joten ajatus monesta samanlaisesta tapauksesta omassa kodissa, kun ei ole paikalla, ei luonnollisestikkaan houkuttele vanhempiani...

Vierailija

Riippuu mökkireissun kestosta. Onko se esim. vain yksi päivä, vai viikonloppu vai jopa viikko ja sitten riippuu myös teinistä että minkä luonteinen on ja miten kypsä ikäisekseen.

13-14vuotiaan kunnollisen lapsen (ei ryypiskele itteään hengiltä tai muutenkaan tai ole muihinkaan päihteisiin kallistuvainen ja liiku väärässä porukassa että jos pitää bileet meidän kodissa niin epämääränen sakki on moukaroinu meidän kodin sitten remonttikuntoon.)  voisin antaa olla yhden päivän yksikseen kotona, kunhan on kaikki tarvittava lähellä ja tietää miten toimia missäkin tilanteessa. Mutta jos ollaan se koko viikonloppu tai viikko mökillä, niin lähtee mukaan.

Sitten rippikoulu ikäinen eli 15-vuotias olkoon vaikka sen koko viikonlopunkin tai viikon kotosalla kunhan on myöskin kunnollinen.

16-vuotias samoin ja nyt saa juhliakin vähän järjestää ja joskus ottaa jos on fiksu.

Hassulta tuntuu kun täällä ei anneta 17-vuotiaan jäädä tuoksi ajaksi kotiin ja mitä sitten vaikka vähän ottaisikin, eihän se ole laillisesti oikein, mutta herranjumala ihme pihtaamista! Kohta täysi-ikäinen ihminen. Jotkut opiskelee jo tuolla pidemmällä ja asuu omissa kodeissaan.  

Vierailija

Kyllä voi aivan hyvin. Meillä naapurissa teinipoika (silloin 15v) vietti yksin viime juhannuksen, kun vanhempansa lähti mökille. Aika rämäpää on tuo yleensä, mutta niin asiallisesti olivat, vaikka kavereita ramppasi siellä edes takaisin yötäpäivää. Ulkona grillasivat porukalla ja ei sitten minkäänlaista häiriötä.

Vierailija

Niinpä,niin, itse kolmen teinin äitinä en ole heitä yksin kotiin uskaltanut jättää koskaan....Ovat kaikki tosi kilttejä ja tunnollisia,mutta kaveripiiri arveluttaa,koska heillä ei ole ollut koskaan kotiintulo aikoja ja ovat jo kokeneita alkoholin käyttäjiä..äitinä ei voi kaveri-piiriä muuttaa,ikävä kyllä,vaikka neuvoa,ohjata ja opastaa voikin...ja toivoa parasta!

Vierailija

Itse vietin kesällä kuukaudenkin kotosalla yksikseni 15 - 17 vuotiaana, koska hankin aina kesäduunin. Se oli vapaalippu pois mökiltä! Ja koska olin näin "vastuuntuntoinen" uskalsivat vanhemmat jättää kotiin yksikseen.  Ja itse taas tiesin, että jos tämän töppää järkkäämällä bileitä tai joutumalla muuten ongelmiin niin on turhas toivoa enää mitään erivapauksia ikinä.

Koskaan ei mitään sattunut ja opin samalla aikuisen arkea pyykkäämisineen ja kokkamisineen sekä tietysi aamulla töihin menemistä.

Vierailija

Kotibileet loppuvat yleensä huonosti, joten kyllä aika moni oppii kerrasta. Itse olisin saanut jäädä kotiin 14 vuotiaana mutta lähdin mielelläni mukaan mökille, juopottelusta kun en ollut kiinnostunut enkä juurikaan kotibileistäkään..

"Vangittu teini"

Hei! Melkein 17-vuotias teini täällä. Mielestäni 15-16v olisi sopiva ikä, jos hän osaa käyttäytyä ja tehdä ruokaa itselleen. Viesti aikuisille: Älkää olko liian tiukkoja teinien suhteen jos tiedätte, että hän pärjää hyvin yksin. Jos ette ole varmoja, antakaa edes mahdollisuus. Voitte voitte varmuuden vuoksi pyytä jotain tuttua käymään joka päivä tarkistamassa, että kaikki on ok. En tiedä oliko teillä tapana hajottaa oma talonne kun olitte teinejä, mutta uskon, että teinit osaavat olla jos oikein hyvin olette heidät kasvattaneet.
Terveisin teini, jonka isä on liian ylisuojelevainen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat