Yhteis- vai yksinhuoltajuus

Vierailija

Olemme vaimon kanssa eroamassa ja meillä on yksi yhteinen lapsi ja hänellä aikaisemmasta liitosta hieman vanhempi lapsi. Vaimon kanssa aluksi sovittiin että yhteishuoltajuus sopii meille hyvin koska asuisimme samalla paikkakunnalla jatkossa. Eli siten että vanhempi lapsi menee vaimolle ja nuorempi asuisi minun kanssani. Nyt on kuitenkin käynyt ilmi että vaimo on muuttamassa melkeinpä toiselle puolelle maapalloa vanhemman lapsen kanssa.

Onko tälläisessä tilanteessa yhteishuoltajuudessa mitään järkeä? Jos lasta koskeviin papereihin tarvitaan molempien nimiä niin vaimon nimen hankkiminen paperiin on todella hankalaa. Onko jotain muita syitä miksi yksinhuoltajuus olisi tälläisessä tapauksessa parempi?

Kommentit (2)

Vierailija

Suostuuko ex-vaimosi yksinhuoltajuuteen?

Minusta yksinhuolto olisi tuossa tapauksessa järkevä vaihtoehto, lapsen asioiden hoito sujuisi ongelmitta. Tapaamisoikeus ja elatusvelvollisuushan säilyvät edelleen, eli ei siinä näitä oikeuksia vietäisi, samoin perimysoikeus.

Minä vaadin lasten isältä yksinhuoltoa itselleni, asumme pääkaupunkiseudulla. Peruste on ihan se, että siinä on vain ne viisi juridista asiaa, isä saa tavata lapsiaan niin usein kuin haluaa, elarit on yhtäkaikki maksettava - ja käytännössä minä yksin olen lapsistani vastuussa, koska isä ei suostu tapaamaan lapsia kovinkaan usein. Silti hänelle se yhteishuolto oli joku kunnia-asia, iso asia, josta olisi halunnut pitää kiinni. Laittoi nimensä paperiin, huusi: minä luovun lapsistani!

Lapset olivat paikalla, pieniä, riittävän isoja ymmärtämään mutta eivät silti ymmärrä. Lähtiessä vielä ilmoitti, että ei tämäkään -yksinhuoltajuuden minulle antaminen - estä häntä vaatimasta lapsia itselleen kokoaikaisesti asumaan, siis minulta pois, asian voi silti viedä käräjäoikeuteen.

Vierailija

Kiitos vastauksestasi!

En ole asiasta exän kanssa vielä keskustellut, koska nämä muuttoasiat ovat vielä uusia minulle. Yhteisymmärryksessä aluksi sovimme yhteishuoltajuudesta mutta silloin olin käsityksessä että tulisimme asumaan suhteellisen lähekkäin. 

Luulempa että yhteishuoltajuus on exällekin jokin kunnia-asia, vaikka hän minun näkökulmasta on hylkäämässä lapsensa. Oikeuteen asti en haluaisi asiaa lähteä viemään. Pitää nyt rauhassa miettiä mikä olisi paras ratkaisu lapselle. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat