Milloin lapsen voi päästää uimaan ilman aikuista?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Myö asutaa ihan rannassa, vaik ei ommaa rantaa ookkaa. Pojat 4 ja 7 eivät pääse rantaa ilman aikuista ja mielellään mie tai isäntä, ettei vastuuta sysätä muille. Ihmettelen vaan mite myö ipanoina ollaankaan selvitty hengis, ei meit kerent maal kukkaa vahtimaa...

Vierailija

Lapseni (esikoinen) pääsi nyt 11½-vuotiaana ensimmäisen kerran kaverin kanssa uimaan. Tyttäreni on rauhallinen, harkitsevainen ja tottelevainen, kaverinsa vakaa ja erittäin kuuliainen. Uskon, että heillä pysyy järki päässä. Uskon, että silti on kerrattava asioita, kunhan muutaman kerran ovat käyneet uimassa. Kun tottuvat siihen, että pääsevät ilman aikuisen valvontaa, voivat muuttua rohkeammiksi. Siinä kohtaa on osattava taas muistuttaa asioista.

Vierailija

Juuripa niin... miten sitä ollaan ite hengissä?? :-) Sisarusteni kanssa oltiin 6-7 vuotiaina jo itekseen uimassa. Ajankohtainen aihe omassa perheessäni. En laske 10-vuotiasta poikaani kavereiden kanssa uimaan.... rämäpäistä sakkia kun ovat. Katoaan vuoden parin päästä....

Vierailija

Minä sain 1980-luvulla käydä 8-9-vuotiaana kaverin kanssa uimahallissa ja hallilla, jossa ei ollut valvontaa. Ei ole yhtään muistissa, että se olisi ollut jotenkin vaarallista tai itseä olisi jännittänyt. Pienestä pitäen oli läträtty jo vedessä, pinnalla ja pinnan alla.

Vierailija

Tämän päivän maailma on täydellisen erilainen kuin 70 luvulla, 80 luvulla tai sitä aikaisemmin.
Ei nykyään lapsia voi päästää niin laajalle reviirille kuin tuolloin. Tai olemaan niin itsenäisesti, itsekseen. Ei ole samaa yhteisöllisyyttä, missä kaikki aikuiset katsoo kaikkien lasten perään, välittää aidosti ILMAN että heti soitellaan viranomaisille ja paheksutaan...
Jo pelkästään se, että ekaluokkalainen on yksin kotona kesän, on huolen aihe, vaikka tuon ikäisille on tosi vaikea löytää kerhoja, ovat täynnä. Eikä kaikki lapset halua yöleirille.
Jos 9 v lapsi menee laajalla alueella itsekseen tai kaverin kanssa, päivällä, uimaan, ollaan heti tuijottamassa: missä sen vanhemmat. Ja sitten jos tiedetään kenen lapsi, sen sijaan että otettaisin vanhempiin yhtyettä, tehdäänkin viranomaisilmoitus. Että täällä se on heitteillä, yksin, vanhemmat vastuuttomia, olen huolissani ja niin edelleen. Ei, meistä ei ole tämmöistä tehty, mutta voin vaan kuvitella tämänkin syyksi.

Vierailija

En päästä todellakaan lapsiani uimaan ennenkuin on vähän "järkeä päässä". Ehkä 13v ja siitä ylöspäin voisin päästää yksinkin (riippuen kaveriporukasta ja seurasta jne) Joka kesä saa lukea hukkuneista lapsista.Valvonta pettää liian monella vanhemmalla vaikka ollaan muka "vieressä vahtimassa".Onkohan aina näin.

Vierailija
Vierailija
En päästä todellakaan lapsiani uimaan ennenkuin on vähän "järkeä päässä". Ehkä 13v ja siitä ylöspäin voisin päästää yksinkin (riippuen kaveriporukasta ja seurasta jne) Joka kesä saa lukea hukkuneista lapsista.Valvonta pettää liian monella vanhemmalla vaikka ollaan muka "vieressä vahtimassa".Onkohan aina näin.
niin ja lisäyksenä että meillä uidaan ja PALJON.Järvenrannalla mökkikin.Pulikoida saa.Mutta me vanhemmat olemme LÄSNÄ .
Vierailija

Kymijoessa mattolaiturilta 70 -luvulla,6-7 vuotiaana, enkä muista että kertaakaan kukaan olisi kauhistellut silloin. Sieltä sukellettiin rouvien mattoja jotka pääsivät karkuun pesijöiltä. Ja etsittiin uppotukkeja. Olin kyllä melko erilainen tyttönen kun nykyajan rinsessat=)
Oma lapseni olisi saanut mennä heti kun oppisi uimaan(ja tietysti riippuisi muutenkin lapsen luonteesta ja älystä) vaan ei oppinut kun syntyi vammaisena.
Liekö vika siinä Kymijoessa uimisessa?

Vierailija

Itse olen syntynyt 70-luvun alussa ja kouluikäinen olin 80-luvulla. Kasvoin maalla lapsuuteni ja lähin uimapaikka oli noin 2 kilometrin päässä. Ei me saatu uimaan lähteä koskaan keskenämme. Taisin olla jo 13-vuotias kun päästiin ekan kerran kavereiden kanssa ilman jonkun vanhempaa uimaan.

Vierailija

Mun mielestä lapsen tulee olla kunnolla uimataitoinen, siis kestävyyttä uimisessa. Tuttu ranta, järkevä kaveri(t). Ei liity ikään, tosin ihan pieniä en päästäs vaikka olis mestariuimareita.

Vierailija

Riippuen lapsen rauhallisuudesta, niin voisin harkita päästäväni 10-12 vuotiaana itsekseen uimarannalle, mutta nyt vielä 7v ja 6v on liian rämäpäitä ja lapsia menemään ilman vanhempaa. Kovasti pyytelevät päästämään muiden lasten vanhempien valvomana uimaan, mutta en ole antanut.

Vierailija

Mielestäni kun lapsi osaa ja jaksaa uida kunnolla esim. 250 m ja osoittaa ymmärrystä vaaroja kohtaan niin silloin hänet voi päästää kaverin (saman tasoinen tai kokeneempi)  kanssa uimarannalle.

Vierailija

Vaikka tyttäreni on ollut hyvä uimari jo useamman vuoden, päästän hänet nyt vasta, kun hän on 13 vuotias, uimaan yksin kavereiden kanssa. Nyt tiedän, että kaveritkin osaavat uida. En halua, että tyttäreni joutuisi hengenpelastajaksi. Se ei ehkä kuitenkaan onnistuisi.

Vierailija

Asumme järven rannalla. Naapurin tyttö, 10v,  osasi uida ja kävi usein uimassa yksin. Kerran tuli kramppi jalkaan eikä päässyt rantaan uimaan vaan hukkui, koska oli ilman valvontaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat