Saako lasten seurassa kilistellä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

No ei todellakaan pidä lasten takia jättää kokonaan pois, siitä tulee aivan vääristynyt suhtautuminen alkoholiin. Viini kuuluu ruoalle ja shamppanja onnittelumaljaan vaikka lapset ovatkin ympärillä!

Vierailija

No riippuu mitä kilistelemisellä tarkoitetaan. Varsinkin jos lapset nukkuvat eivätkä ole vauvaikäisiä enää (eivät herää yöllä), voi ottaa hyvin yhden tai (jopa) muutaman (alle 5) jos on esim. ystäviä kylässä. Mutta kännejä ei saa vetää, itse en ole ollut koskaan "humalassa" lasten nähden, yhden voin ottaa kun ovat vielä hereillä, esim. ruoan kanssa ja sitten vloppuisin voi ottaa 1-3 annosta kun lapset jo nukkuvat. Eivät ole tuosta kärsineet eikä tuo määrä vaikuta seuraavaan päivään / kykyyn hoitaa lapsia mitenkään. Ei ole normaalia se, että joko vedetään perseet olalle tai sitten ollaan absolutisteja seuraavat 18 v kun lapset syntyy. Norm. kohtuukäyttö on aivan ok.

Vierailija

Näin Ranskassa asuvan näkökulmasta kysymys on täysin absurdi. Täällä alkoholiin suhtaudutaan luontevasti ja "aperoita" eli lasillisia tarjotaan jopa päiväkodin tapahtumissa. Aikuiset juovat yhden lasillisen, lapset limpparia tai mehua, ja kaikilla on hauskaa. Eikä kukaan ole humalassa.

Kauhulla olen kuunnellut suomalaisia kokemuksia, jossa äiti kyseenalaistetaan suunnilleen saunakaljan jälkeen ja vakavasti keskustellaan, voiko joulupöydässä juoda viiniä. Ehkä Suomessa hallitseva näkemys on edelleen, että joko ei juoda mitään tai sitten ollaan räkä poskella - mitään välimuotoa eli kohtuukäyttöä ei tunneta.

Vierailija

Miten lapset oppivat kohtuukäyttöä, jos vanhemmat eivät sitä opeta? Täällä on ihme tapa piilottaa kaikki asiat, ja olettaa, että kyllä lapset oppivat asiat, jos eivät näe asioita. Nehän tulevat entistä kiinnostavimmiksi, kun niitä piilotellaan. Miten kävi kieltolain aikaan? Kyllä tässäkin tapauksessa on vanhempien asia omalla esimerkillä kertoa asiasta. Pitäisi vanhempien tajuta itse, milloin vetää kännit ja milloin se ei sovi. Tässä(kin) on menty jo vuosikymmeniä pieleen kasvatuksessa...

Vierailija

kun mennään kohtuuden rajoissa niin minun mielestä siinä ei ole mitään väärää. Juon sauna oluen/siiderin. Ja en varmasti jätä juomatta juhlissa sitä shampanjaa. Asia kunnossa niin kauan kuin ei lapsia itseään tämä asia pelota. 2 enempää en kuitenkaan juo silloinkaan kun lapset ovat nukkumassa

Vierailija

Alkoholistin lapsena en halua juoda oman lapseni aikana. Muut saavat ottaa lasin taikka kaatokännin, mutta itse en juo. En muutenkaan juo saunaoluita yms, joten ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia omaan juomiskäyttäytymiseen. Aikuisten juhlat ovat sitten asia erikseen, silloin lapsi on hoidossa ja itse voi ottaa lasillisen tai vaikkapa viisi.

Vierailija

Meillä on äiti lähes absolutisti ja isä ottanut usein meidänkin nähden reippaamminkin. Meitä tämä ei koskaan häirinnyt, koska äiti oli selvin päin. Kukaan lapsista (nyt jo aikuisia) ei ole alkoholisteiksi kasvanut, itse olen melkein absolutisti, en vain pidä kauheasti juomisesta, joten ilmoittaudun useimmiten kuskiksi. Silloin kun otan, olen aina ottanut kohtuudella. Siskoni saattavat silloin tällöin ottaa reilummin, mutta ovat aina miellyttävää seuraa siitä huolimatta ja heistä ei huolehtia tarvitse. Mielestäni me hyssyttelemme liikaa. Lapsi oppii kohtuukäytönkin kotoa, en usko siihen, että vanhemmat ovat "tekopyhiä" lasten nähden. Tunnen naisen, joka ei ikinä juo kahden poikansa nähden ja kun pojat ovat viikonlopun isällään, äiti on aina sellaisessa kunnossa, että ei tolpillaan pysy. Sitä en ymmärrä.

Vierailija

HAH, tämä on aivan loistava puheenaihe aina ennen juhlapyhiä, etenkin joulun&uudenvuoden aikaan sekä näin ennen juhannusta. Aina jakaa mielipiteet niin täydellisesti kahteen leiriin!!! Keskusteluissa on aina mukana perussuomalaiset  nollatoleranssilaiset ja keskieurooppalaistuneet viinin lipittäjät, mutta kommentaattoreista puuttuu aina ne, joiden perheessä lipitykset menee överiksi ja/tai vanhemmat muuttuu aggressiiviseksi. Varmaan aika moni tänäkin juhannuksena toivoo, ettei puoliso kiertäisi korkkia auki ja on varmaan käsittämättömän monta lasta jotka toivoo, ettei äiti tai isä kiertäisi korkkia auki. Kun kaikilla se ei jää siihen lipittämiseen vaan juhannuspäivänä joku on sitten silmä mustana jne. Sitä voi tapahtua SINUNKIN naapurissasi.

Vierailija

Kotoa opittu malli on se, mistä lapset ammentavat sitten aikuisena. Lasten seurassa voi ottaa oluen tai pari. Nykyään kun vanhemmat peittelevät kaiken lapsilta, on varmasti monien lasten ainoa käsitys alkoholista ostarilla notkuvat ammattialkoholistit. Siinä on vaikea sitten muuttaa käsitystä myöhemmin. Siksi ainakin itse haluan opettaa lapsilleni että aikuiset voi ottaa seurassa pari olutta eikä se ole mikään iso numero. 

Vierailija

Ei meillä odoteta, että lapset menee nukkumaan tai että heitä ei ole paikalla, että alkoholia käytetään. Sitä käytetään samaan malliin, olivat he läsnä tai eivät. Me emme mitenkään erityisesti vedä lärvejä, mutta emme myöskään tissuta pitkin iltoja.

Tää on jotenkin ihan omituinen ajatusmalli, että jos lapset ovat paikalla, niin pinnistellään selvin päin, koska tottakai muuten tulisi vedettyä kaksin käsin ja ördättyä nelivedolla, oksennusta pidätellen ("mikäs sen mukavampi tapa viettää aikaa").

Pyytäkää nyt viisi asiantuntijaa taas heristelemään, kuinka viinipullon korkkaamisesta tulee Turmiolan Tommi, lapset ahdistuu vanhempien käytöstä, rajat eivät pidä, rahat katoaa, pelko valtaa talon jne jne jne.

Vierailija
Vierailija

Ei saa, jos lapsia on paikalla. En juo itse enkä anna miehenikään maistaa. Ja vierellä tuo on pysynyt.

Voi h****tti mikä asenne, no kai tuollaisiakin ihan oikeasti on olemassa...? Ei oo se mieskään ihan täyspäinen kyllä, ellei itse ole jo alunperin ja omasta tahdostaan ollut absolutisti, meinaan aika takakireitä ihan joka asiassa on tuollaiset muijat, ei sellaista normaali mies katsele/kuuntele.

Vierailija

Todellakin juon lasteni nähden MUTTA kohtuudella! Ei lasi viiniä ruuan kanssa pahaa tee ja yksi sauna siideri/lonkero riittää hyvin. Absolustiksi en ala, koska miten muuten he näkisivät hyvän mallin alkoholin juontiin? Haluan olla heille hyvä esimerkki tässäkin suhteen. Kännejä en koskaan ole ottanut, jos lapset ovat kotona (nukkuivat tai ei) 2 annosta riittää hyvin.

Vierailija
Vierailija

Ei saa, jos lapsia on paikalla. En juo itse enkä anna miehenikään maistaa. Ja vierellä tuo on pysynyt.

Ja mistä ne lapset sitten sen juomisen mallin ottaa, kun kotoolta eivät sitä saa ??? Kavereilta ja sen näkee, kun kaupungilla viikonloppuna kävelee. Aivan hirveää miten nuoriso juo ja rellestää -> ei ole kotoolta, tullut kunnon mallia miten juodaan !!!!!!

Siksi otan lasteni nähden. MUTTA en juo itseäni koskaan kunnon huomalaan jos lapset kotona. Minulle riittää hyvin lasi viiniä ruuan kanssa tai se yksi siideri saunan jälkeen. Lapseni saavat nähdä miten alkoholia nautitaan niin ettei tule huono olo tai omatunto. Kunnon mallin on tultava kotoolta ei kavereilta. Sitten kun ovat vanhempia ja alkavat juomaan niin on turha mennä enään neuvomaan jos ei aikaisemmin ole esimerkkiä näyttänyt.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat